Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zhubněte do plavek

Univerzální návod, jak se zbavit přebytečných kilogramů a vypadat lépe, zřejmě neexistuje. Ačkoliv mnohé zkušenosti vedly k vytvoření jakýchsi obecných pravidel. Zde jsou hlavní z nich.

19.3.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Shutterstock.com

ZAČNĚTE POZVOLNA

Intenzita cvičení by měla vycházet z vaší fyzické kondice. Pokud jste dlouho necvičili nebo máte hodně kilogramů navíc, začněte chůzí. Při ní byste měli cítit zvýšený tep a zároveň byste měli být schopni mluvit. Procházka by měla trvat přibližně 20 minut, pokud možno denně. Poté, co zvládnete chůzi, můžete uvažovat o dalších formách cvičení, které zlepší vaši kondici a přispějí k hubnutí. Rozhodně to ale nebude při práci v domácnosti nebo na zahradě. Při těchto činnostech tepová frekvence zpravidla nedosáhne takových hodnot, které nastartují spalování tuků.

ZÁTĚŽ UDRŽUJTE V MEZÍCH

Ilustrační fotoAby tělo sáhlo do tukových zásob, měli byste vydržet cvičit alespoň čtyřicet minut, navíc při správné zátěži – mezi 65 až 75 procenty maximální tepové frekvence (takzvané kardio cvičení). Jak poznáte, že máte správnou zátěž? Můžete ji vypočítat pomocí jednoduchého matematického úkonu. Stačí odečíst od čísla 220 (maximální tepová frekvence) číslo vašeho věku a pak ho vydělit číslem 0,65 a poté číslem 0,75. Výsledkem je dolní a horní hranice tepové frekvence a v tomto rozmezí byste měli cvičení provádět. Například pokud je vám 40 let, k nejefektivnějšímu odbourávání tuků bude docházet v rozmezí 108 až 144 tepů za minutu. Odborníci doporučují cvičení rozdělit na několik bloků. Nejprve je potřeba tělo zahřát, poté následuje delší takzvané kardio cvičení při optimální intenzitě a na závěr je vhodné přidat kratší posilování. Tento model lze uplatnit jak ve fitcentru, tak i doma. Za nepříliš vhodné jsou považovány kolektivní sporty. V rámci nich dochází často k nepravidelným výbušným pohybům a tepová frekvence se málokdy drží ve správné hranici pro spalování tuků. Abyste nepřetěžovali stále tytéž svalové skupiny, a naopak docházelo k rozvoji celého těla, je vhodné střídat různé druhy aktivit – například chůzi, běh, plavání a jízdu na kole.

K TVARŮM DO PLAVEK POMŮŽE I FUNKČNÍ TRÉNINK

Pokud vám spíše než o shazování kilogramů jde o to, aby vaše tělo bylo pevnější a ochablé svaly nabyly plnějších rozměrů, zvolte silový trénink. Pokud navíc mezi sériemi nebudete příliš dlouho odpočívat a cvičení bude zahrnovat například dřepy, výskoky a jiné podobné prvky, plní takové posilování zároveň funkci takzvaného kardio tréninku. Srdce a plíce podle nich v takovém případě posílíte dokonce ještě lépe než chůzí na páse. Silovým tréninkem také naberete svalovou hmotu, která na rozdíl od tukové tkáně spotřebovává víc energie. Podle odborníků je ideální spojit kardio cvičení a posilování v takzvaný funkční trénink. Podobný model cvičení, které nabízejí stále častěji i ve fitcentrech, by měl vyhovovat každému a zohledňuje jeho fyzické i celkově zdravotní možnosti.

PRAVIDELNÝ A ZDRAVÝ JÍDELNÍČEK

Ilustrační foto.Jezte pravidelně (nejlépe 5x denně). Tělo nebude mít potřebu energii zbytečně ukládat a vy nebudete mít stále hlad kvůli kolísání hladiny krevního cukru. Snažte se o to, aby každé jídlo obsahovalo potravinu ze skupiny bílkovin – tvaroh, jogurt, rybu, drůbeží maso, tofu nebo vaječný bílek. Pro hubnutí je také výhodné doplnit každé jídlo zeleninou. Přestože má velmi nízkou energetickou hodnotu, dokáže velmi dobře zasytit díky dostatku vlákniny. Pro redukci váhy je také výhodnější vybírat potraviny s nižším glykemickým indexem, jejichž energie vydrží déle (zelenina, celozrnné pečivo, některé luštěniny, zakysané výrobky). Nevhodná je naopak častá konzumace sladkostí, smažených jídel a alkoholu. Hubnutím ztracené živiny doplňujte dostatečným množstvím tekutin (2 až 3 l za den) nejlépe v podobě vody a minerálek. Vyvarujte se slazeným ovocným nápojům, ale i těm s umělými sladidly (většinou mívají ještě více kalorií).

ZMĚŇTE VZTAH K JÍDLU

Větší efektivity při hubnutí také dosáhnete, pokud se vzdáte stereotypů spojených s jídlem. Jak? Například tím, že si předem naplánujete, co a v jakém množství budete jíst, na jídlo si uděláte čas a rozhodně nebudete jíst při sledování televize či u čtení knihy (automaticky). Místo toho, abyste jídla vynechávali, raději jezte méně a pravidelněji. Pomůže- -li vám to, dávejte jídlo na menší talíře. Snažte se také, abyste nezdravá či nevhodná jídla, která jsou zdrojem pokušení, neměli stále na očích. Vybírejte správně i při mimořádných událostech například na oslavách – každé jídlo se dá odmítnout, pokud existují alternativy. Při nákupu v obchodě s sebou mějte po ruce seznam věcí, které potřebujete a ignorujte lákavé nabídky. Není také vhodné vydat se na nákupy, pokud jste celý den nejedli a jste úplně vyhladovělí.

Lenka Vašková

Autor: Redakce

19.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
5

Národ krabičkářů. Čeští zaměstnanci si nejčastěji nosí k obědu jídlo z domova

Podzim, ilustrační foto.
3

V Česku pátý den v řadě padly teplotní rekordy, hlavně na východě

AKTUALIZOVÁNO

Ke stávce se připojilo na sedm tisíc ordinací. Zavřely i některé lékárny

Zhruba třetina praktických a dětských lékařů a ambulantních specialistů dnes neotevřela své ordinace na protest proti nedostatku financí a proti zavedení elektronického receptu od příštího ledna. K akci se připojila i asi šestina lékáren, které byly půl hodiny mimo provoz.

Úmrtí europoslance Ransdorfa prošetřila policie. Nic protiprávního nezjistila

Pražská policie odložila prošetřování okolností úmrtí europoslance Miloslava Ransdorfa (KSČM) s tím, že nezjistila nic protiprávního. Dnes to uvedl policejní mluvčí Tomáš Hulan. Ransdorf náhle zemřel loni v lednu ve věku 62 let. O prošetření smrti usilovala politikova rodina, která skon dávala do souvislosti s Ransdorfovým zadržením ve Švýcarsku.

V Amazonii se zřítilo letadlo Greenpace, zahynula jedna žena

Malé letadlo využívané mezinárodní ekologickou organizací Greenpeace se zřítilo v úterý ve státě Amazonas v severní Brazílii. Zahynula devětadvacetiletá Švédka, pilot a tři další cestující byli zraněni. Příčina nehody zatím není známa.

Úroky hypoték v září vzrostly. Za celý rok se čekají rekordní objemy

V září vzrostla průměrná úroková sazba u hypotečních úvěrů na 2,04 procenta. Objemy i počty oproti srpnu ale klesly. V průběhu let byl přitom častěji větší zájem o hypoteční úvěry v září než v srpnu. V devátém měsíci letošního roku počty sjednaných hypoték meziměsíčně klesly o 274 smluv na 8235.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení