Do nového roku si pak často vedle předsevzetí shodit pár přibraných kil, slibujeme i to, že už budeme jíst zdravě. Odborníci přitom varují jak před hladovkami, tak před nesplnitelnými novoročními předsevzetími. „Pro své tělo můžeme udělat jednu zásadní věc – začít se zdravě stravovat. Jídlo neuspokojuje jen hlad, je to pro nás velmi příjemná činnost, prostřednictvím které dodáváme našemu tělu vše potřebné. Zaručených návodů, diet a doporučení najdete spoustu. Tou nejlepší dietou je změna životního stylu, změna stravovacích návyků a přechod k pestré zdravé stravě," radí výživová poradkyně Kateřina Šimková ze společnosti Zdravé stravování. Pravidelným a kvalitním stravováním a vynecháním tzv. rychlovek, které nám dodají rychlou energii a na okamžik zaženou hlad, se podle ní vyhneme večernímu vlčímu hladu, kdy po celodenním hladovění vybílíme ledničku. „Pokud se stravujete ne příliš zdravě, vaše strava obsahuje spoustu nasycených tuků a málo vlákniny, přechod ke zdravému stravování můžou provázet potíže se zácpou. Pitný režim je v tomto případě velmi důležitý, a jakmile tělo přivykne novým stravovacím návykům, tyto obtíže odezní," radí Šimková.

Zákeřný jojo efekt

Odborníci doporučují nedávat si hodně velkých cílů najednou. „Jakmile se podaří nastavit správný stravovací režim, přidá se vhodná pohybová aktivita, pracuje se na pozvolném shazování přebytečných kil, aby klient dosáhl požadovaného a reálného výsledku," říká odbornice s tím, že pokud jsou cíle nesplnitelné, vydrží jen nějaký čas a s největší pravděpodobností se člověk vrátí do vyjetých kolejí nezdravého životního stylu nebo půjde z diety do diety.

Radikální a jednostranné diety se ale často blíží hladovkám, od nichž lékaři odrazují. Snížíme-li množství přijaté energie, je pravda, že hubneme. Tělo si ale na snížený příjem brzy zvykne, sníží se i bazální metabolismus, tedy energetická potřeba organismu pro základní životní procesy. Pokud takovouto dietu přestaneme držet a přejdeme k normální stravě, tělo si začne ukládat více tuku pro případ, že by bylo vystaveno další hladovce. Při takovém hubnutí se nezbavujeme jen tuku, ale odchází také svalová hmota. Když dojde k opětovnému zvýšení hmotnosti, vytváří se již pouze tuk. Proto při stejné váze máme nakonec méně svalů a více tuku, náš bazální metabolismus se sníží a my vydáme méně energie a dopracujeme se k jojo efektu.

Problémy s trávením nepodceňujte

Trápí-li vás zažívací potíže dlouhodobě, nepodceňujte je. Poruchy trávení nejsou totéž, co zkažený žaludek. V Česku jimi trpí 80 procent populace a toto číslo pomalu narůstá. Může se jednat o projevy chronické gastritidy či například o žaludeční vředy, které bývají způsobeny infekcí Helicobacter pylori, mající na svědomí poškození sliznice žaludeční stěny.

Počet dospělých s onemocněním žaludku se v České republice zvýšil na 2,5 tisíce ze 100 tisíc a úmrtnost v důsledku onemocnění trávicího traktu vzrostla na 54 osob ze 100 tisíc. Toto číslo by bylo ještě mnohem vyšší, pokud by se přičetla i úmrtí pacientů s rakovinou trávicího traktu. Jak lékaři varují, tato onemocnění jsou přitom často způsobována právě nevyváženým jídelníčkem, stresem a zlozvyky, mezi něž patří nejčastěji kouření, nadměrné množství alkoholu či některých léků proti bolesti. Jakmile jsou potíže dlouhodobé a přidají se další jako hubnutí či krev ve stolici, je třeba navštívit lékaře.

ZDENA KOLÁŘOVÁ