Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zpestření stravy pro školáky? Raw food

Zatímco dříve jsme jedli jednoduše a připravovali si jídla hlavně z podomácku vypěstovaného ovoce a zeleniny, dnes už pomalu ani nevíme, jak tyto suroviny chutnají ve své přirozené podobě. Chuťově otupělé jsou i naše děti. Se změnou prázdninového režimu ve školní zkuste svým ratolestem zpestřit jídelníček tak, aby jim chutnal a dodal potřebnou energii.

11.9.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Thinkstock.com

Jak toho ale dosáhnout, aby naše děti měly zdravý a plnohodnotný život, když nechtějí o zdravých jídlech ani slyšet, natož je sníst? Zkuste jim naservírovat chuťovky podle principů raw food. Takové jídlo se připravuje při teplotě 42 až 45 °C, neprochází chemickou úpravou a díky tomu obsahuje maximum vitaminů, minerálů a dalších zdraví prospěšných látek v té nejpřirozenější podobě.

Sladký začátek

Dobrá imunita, lepší trávení a dostatek energie – to je jen zlomek benefitů, které živá strava přináší. Chce to jen trochu trpělivosti, pochopení a špetku hravého přístupu. Zkuste do dětského jídelníčku postupně a citlivě zařazovat ingredience, které jsou zdravé a chutnají i těm nejmenším.

Pokud děti poznají přirozené chutě syrové zeleniny, ovoce, naklíčených obilovin, máčených ořechů, semínek a naklíčených luštěnin už v raném věku, všechny tyto suroviny se pro ně stanou přirozeným jídlem. Na první dobrou uspějete s nakrájenou sladkou zeleninou – dávejte jim mrkvičku, okurku, hrášek či jinou sezonní zeleninu.

Máte-li doma milovníka vařených polévek, podávejte mu je s talířkem naklíčené čočky nebo munga. Polévku můžete také vyšperkovat hrstkou namočených slunečnicových semínek a hrstkou vlašských ořechů.

Veselé ovoce

Ke svačině nabízejte každý den ovoce. Děti si rychle zvyknou na vesele nakrájené kousky ve tvaru kytiček nebo dalších obrazců, které si mohou vytvořit i samy s pomocí vykrajovátek na cukroví. Zkoušejte své děti zapojit do přípravy jídla. Snáze si k němu najdou vztah a spojí si ho s příjemným rodinným rituálem.

Mnoho dětí má rádo ovoce rozmixované v podobě pyré nebo pudinků. Přihoďte do nich pár zelených listů (listový salát, špenát, kozlíček polníček, nať petržele), které patří k výživově nejhodnotnější zelenině a s ovocem tvoří vhodnou kombinaci.

Zdravé křupání

Některé děti si prostě nedokážou odepřít „křupání". Naučte je, že i tohle může být zdravé. Budete koukat, jak rychle si zamilují raw krekry nebo snacky z kvalitní zeleniny, oříšků a semínek, které vyrábí například česká firma Lifefood. Křupavé krekry, které jsou vyrobené z mixu lněného semínka, zeleniny, bylinek a koření, jsou vhodné jako výživná zdravá svačinka. Lněné semínko je bohaté na Omega-3 mastné kyseliny a vlákninu, a díky tomu napomáhá v prevenci před vysokou hladinou škodlivého LDL cholesterolu, arterioskleróze a srdeční arytmii. Krekry jsou přirozeně bezlepkové s nízkým glykemickým indexem.

Věděli jste, že?.....
…z pestré živé stravy získají děti maximum vitaminů, minerálů, bílkovin, sacharidů, tuků a enzymů – klíčením obilovin, pohanky, semen a luštěnin se hodnoty některých výživných látek dokonce zvyšují a jsou lépe stravitelné?

…zatímco 100 g kuřecího masa obsahuje 22 g bílkovin a 100 g sýru eidam 24 g bílkovin, je ve stejném množství dýňových či lněných semínek ukryto 24 g bílkovin, a v případě 100 g sladkovodní řasy Chlorella dokonce 58 g bílkovin?

…rawfood je bohaté na železo? Oproti hovězímu plátku (na 100 g obsah železa 3,3 mg) je ve stejném množství dýňových semínek obsah železa více než trojnásobný (na 100 g obsah železa 11,2 mg)?

…vápník se vyskytuje ve většině ovoce, zeleniny, semínek a oříšků? Konvenčně nejdoporučovanějším zdrojem vápníku je mléko. Ve 100 g mléka je obsaženo 115 – 150 mg vápníku, totéž množství sezamových semínek obsahuje 1100 – 1500 mg vápníku a v případě 100 g máku jde o 1400 mg vápníku.

…velké množství chlorofylu, který se podílí na tvorbě červených krvinek, je obsaženo v listové zelenině (hlávkový salát, nať petržele, špenát, kopřivy)?

Filip Lukeš, Zdroj Lifefood.cz

Autor: Redakce

11.9.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ratko Mladić. Ilustrační snímek
2

Mladič je vinný z válečných zločinů v Jugoslávii, dostal doživotí

Jana Nečasová
AKTUALIZOVÁNO
29 8

Vinna. Nečasová zneužívala Vojenské zpravodajství, dostala dva roky podmíněně

Konec modelky: chtěla slávu, skončila ve vězení

Místo světových přehlídkových mol vězení. Takový osud potkal modelku Sarah CH. (24 let) z Karvinska, kterou ve středu Krajský soud v Ostravě poslal na pět a půl roku za mříže.

AKTUALIZOVÁNO

Člen ANO převedl pozemky na tchýni, městská firma je pak koupila za pětinásobek

Opoziční politici z ODS upozornili na další podezřelé nákupy městské akciové společnosti Služby města Pardubic. Ty měly v roce 2016 nakoupit za více než pět milionů korun lesní pozemky u Černé za Bory, které pouhý rok předtím koupil v dražbě člen představenstva SmP a štědrý přispěvatel hnutí ANO Karel Hron za 959 tisíc. ANO přitom vede radniční koalici. 

Opilí bratři dostali za napadení muže v metru podmínku

/VIDEO/ Bratři Miloslav a Jaroslav Smetanovi (24 a 22 let) napadli letos v červnu cestujícího v metru, který je upozornil na neslušné chování. U soudu za to dostali osmnáctiměsíční podmínku s odkladem na tři a půl roku.

AKTUALIZOVÁNO

Krnáčová bere za úspěch otevření Blanky. Praha se nových tratí zatím nedočká

/VIDEO/ Doprava v Praze, kompetence magistrátu a městských částí, otázka AirBnB či celkové plnění programu pražské koalice. O tom všem a dalších problémech, které trápí Pražany, Deník ve středu diskutoval s pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou. Celou debatu si můžete přečíst v on-line reportáži.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT