Konec krvácení

V období přechodu prochází organismus ženy velkými a nevratnými změnami. Snižuje se počet folikulů, ženských hormonů ve vaječnících, zejména estrogenu a progestinu, a ženské pohlavní orgány přestávají plnit svoji hlavní funkci, tedy přípravu na těhotenství.

Když hladina estrogenů klesne pod kritickou hranici (asi 50 miligramů za 24 hodin), menstruační krvácení skončí.

Návaly horka, poruchy spánku a špatná nálada. Výživový poradce Petr Havlíček radí ženám, jak překonat menopauzu:

Výživový poradce Petr Havlíček s redaktorkou Deníku Bohumilou Čihákovou
Oběť menopauzy? Přistupte k ní jako tvůrce a nelitujte se, radí Petr Havlíček

K ukončení plodnosti ovšem nedochází ze dne na den. Trvá to i několik let. Průměrný věk žen v klimakteriu se pohybuje mezi 49. a 52. rokem.

Klimakterický syndrom

Problémy, které z poklesu hormonů vyplývají, se označují jako klimakterický syndrom, který trvá dva roky a postihuje 70 až 80 procent všech žen. Zhruba třetina žen má to štěstí a problémy v klimakteriu téměř nepociťuje, další třetina je považuje za snesitelné a poslední třetina považuje potíže spojené s přechodem za velmi nepříjemné až nesnesitelné. U třetiny žen klimakterický syndrom přetrvává i pět let.

Typické příznaky klimakteria

  • návaly horka trvající několik sekund až minut
  • pocení
  • bušení srdce
  • nervozita, podrážděnost
  • neschopnost koncentrace
  • depresivní nálady, úzkostné stavy, snížené sebevědomí
  • poruchy spánku, nespavost
  • bolesti hlavy a závratě
  • únava
  • zhoršená paměť

K dalším příznakům klimakteria patří organické změny, jako nechtěné přibírání na váze, zhoršení pleti, atrofie prsních žláz, pochva ztrácí elasticitu. Častá je suchá vaginální sliznice a s tím spojená bolest při sexuálním styku. Přidávají se problémy s močením, objevuje se inkontinence, častější záněty pochvy i močových cest.

S překonáním akutního klimakterického syndromu mohou pomoci také potravinové doplňky, léčivé přípravky a volně prodejná léčiva, radí doc. MUDr. Tomáš Fait. „Jako účinnou látku obsahují fytoestrogeny ze sóji, jetele nebo lnu, extrakt z ploštičníku hroznatého, směsi mikronutrientů, včelí produkty či extrakty pylových zrn. Pod vedením lékaře mohou ženy užívat i určité léky. Účinná je hormonální substituční terapie, která funguje na akutní klimakterický syndrom, současně brání rozvoji aterosklerózy (při časném startu, tj. do 10 let od přechodu) a prokazatelně chrání kostní hmotu. Potíže akutního klimakterického syndromu účinně ovlivňuje i kombinovaná hormonální antikoncepce,“ uvádí Fait.

Strava a životní styl je pro klimakterium klíčový

Příchodem klimakteria se ženy stávají obzvláště náchylné k obezitě. Souvisí to jak s poklesem estrogenů, tak se snížením energetického výdeje v tomto životním období. Navíc mnohým ženám se vlivem hormonálních změn mění chuťové preference a inklinují ke sladkostem a mastnějším jídlům. Jelikož se metabolismus zpomaluje, přírůstky na váze začnou být větší. Tělo si vypomáhá výrobou hormonů i v tukové tkáni, proto se u žen v klimakteriu i po něm objeví změny v ukládání tuku.

Návaly horka a přibírání v oblasti břišních partií - to je pro většinu žen menopauza:

Návaly horka a přibírání v oblasti břišních partií - to je pro většinu žen menopauza.
Tloustnutí a návaly horka v menopauze? Víme, jak s tím naložit a žít opět naplno

Nabízí se otázka, má vliv na nárust hmotnosti i životní styl ženy před menopauzou? „Zásadní. Je potřeba si uvědomit, že postava se bude měnit, že ke změnám bude docházet. A v momentě, kdy žena přechází do přechodu v nedobré kondici s nějakými kily navíc, nadváhou nebo případně až i s obezitou, tak ta situace se ještě zhorší. A samozřejmě to řešení je pak ještě obtížnější. Takže aby žena toto období zvládla co možná nejlépe, je potřeba se na to připravit,“ říká výživový poradce Petr Havlíček.

A pokračuje: „My jsme se naučili, že když si dáme něco sladkého, tučného nebo slaného, tak nám to spraví náladu. Funguje to opravdu jako droga a je to návykové. Navštívil bych raději terapeuta, aby mi pomohl najít jiné způsoby, jak se zbavit té blbé nálady než tím, že ji budu zajídat sladkým nebo slaným nebo zapíjet alkoholem. Někomu třeba pomůže to, že se přeorientuje, vezme si bubínek a začne vyšívat, že si ty myšlenky na jídlo odvede někam jinam. Někdo se jde projít, někdo si zaskáče přes švihadlo. Důležité je zkusit něco jiného, než si dřepnout k televizi, vytáhnout bonboniéru a pomalu ji celou sežrat.“

V menopauze pomáhá pohyb, říká fitness trenérka, blogerka a výživová poradkyně Dana Škorpilová v podcastu Deníku:

Zdroj: Deník/Bohumila Čiháková

Kvůli špatné životosprávě každé páté ženě lékaři diagnostikují cukrovku druhého typu. Tuk v oblasti břicha navíc vede k srdečně-cévním onemocněním – stoupá cholesterol v krvi a usazuje se v cévách, což vede k ateroskleróze. Zatímco před menopauzou mají ženy menší riziko kardiovaskulárních onemocnění oproti mužům, po menopauze jsou naopak na srdeční choroby náchylnější. Často se objeví hypertenze a vysoký krevní tlak.

Mluvíte o svých problémech otevřeně, nebo je raději tajíte? Zapojte se do ankety Deníku:


Nahrává se anketa ...

Duševní očista

Více než polovina žen v menopauze trpí nervozitou, depresivními náladami, poruchami spánku, poruchami soustředění a paměti či podrážděností. Také psychické problémy mohou souviset s hormonálními změnami v organismu, zejména ztrátou estrogenů v krevním séru. Tyto hormony totiž souvisí například s produkcí serotoninu, známého jako hormon dobré nálady. Estrogeny dále stimulují produkci hormonů štěstí endorfinů a dalších látek, které mají vliv na psychiku.

Používáte při potížích raději bylinky než léky? Tady je pár tipů pro ženy:

Trápí vás silné menstruační bolesti? Zkuste například čaj z řebříčku obecného nebo pupalky dvouleté.
Trápí vás problémy s menstruací, otěhotněním či menopauza? Zkuste ženské bylinky

Kolísající hormony spolu se špatným spánkem mohou u některých žen přispívat k depresím a úzkostem. Cvičení, zdravá strava a uklidňující aktivity, jako je jóga a meditace, mohou pomoci tyto problémy zvládnout. Je to také dobrý čas pěstovat přátelství a udělat si čas na péči o sebe a vyhledat pomoc, když je toho všeho příliš.

„Spojte si to vše dohromady s psychikou, kdy se najednou necítíte dobře, kdy se vám mění tělo a život se začíná posouvat někam jinam. Jsou dvě možnosti, jak k tomu přistoupit. Z role oběti, kdy si budete na vše stěžovat a vykašlete se úplně na všechno, anebo do toho přistoupíte z pozice tvůrce, zamakáte na sobě a řeknete si 'Aha, a je to tady. Takže co všechno pro to můžu udělat?'. Začněte dostatkem vhodného pohybu, třeba silové i aerobní zátěže nebo vytrvalostní zátěže, plus dostatečné kvalitní jídlo, a pochopitelně i odpočinek,“ uzavírá Havlíček.

Fitness trenérka, blogerka a výživová poradkyně Dana ŠkorpilováFitness trenérka, blogerka a výživová poradkyně Dana ŠkorpilováZdroj: Deník/Bohumila ČihákováVelkou zátěž v období menopauzy pocítila i fitness trenérka, blogerka a výživová poradkyně Dana Škorpilová, která je velkou inspirací pro mnoho žen. Na Instagramu otevřeně sdílí vlastní zkušenosti a otevírá témata, která jsou tabu nejen o klimakteriu, ale i o životě před ním. Ve svých třiašedesáti zvedá ženám sebevědomí, radí jim, jak se udržet v kondici, kdy a co správně jíst i to, že život po padesátce nekončí. V tomto zlomovém období pro ženu si sama doslova sáhla na samotné dno.

Proč skončila na pracáku jako nezaměstnaná, jak náročné bylo najít novou práci, kdy potkala muže svého života a proč je za menopauzu vděčná, si můžete poslechnout v pátečním podcastu O životě zblízka, kde Dana Škorpilová mimo jiné říká, že sex v seniorském věku si užívá plnými doušky.

Partnerem tohoto dílu pořadu O životě zblízka s Bohumilou Čihákovou je Femarelle.cz.