Jakou vodu pít?
Až sedmdesát procent české populace každoročně ovlivňuje jarní únava. Vyplývá to z aktuálního průzkumu farmaceutické společnosti STADA. Stejně jako to, že lidé se snaží načerpat sílu spánkem, pestrou stravou či potravinovými doplňky. Třicet procent též posiluje pitný režim.

Podle nutričního specialisty a produktového vývojáře společnosti Trime Jakuba Přibyla musí být základem kvalitní neperlivá voda. Ideálně z přírodních pramenů. „Čerstvá či balená ve skle, případně připravená pomocí kvalitních filtrů na domácí doúpravu pitné vody,“ nastínil pro Deník.

Džus je pro zuby podobně nezdravý jako kola. Ilustrační foto
Džus je pro zuby podobně nezdravý jako kola. Děti by měly pít vodu, varuje zubař

Konzultantka zdravého životního stylu Adéla Skoupá doporučila, aby se lidé v měsících, kdy se víc potí, zaměřili i na příjem minerálů ve formě slabě a středně mineralizovaných vod. Přibyl považuje za vhodné i čerstvé zeleninové šťávy ředěné vodou.

Co čaje a jídlo?
Výběrové čaje Přibyl doporučil jen konzumentům, kteří rozumí čajové kultuře. „Jinak často pozorujeme, že si lidé popíjením nekvalitních nebo nevhodně vybraných čajů spíše škodí,“ podotkl.

Vodu člověk doplňuje nejen pitím. „Optimální je rozdělit si její příjem mezi dvě třetiny nápojů a třetinu potravin bohatých na tekutiny,“ poradila Skoupá. Mezi ně patří třeba melouny, jahody, pomeranče, ananas či jablka.

Zdroj: DeníkKdy a jak pít?
Dobré je pít už od rána a rovnoměrně v průběhu celého dne. „Ideální je pít po menších dávkách a ne více než 150 mililitrů najednou, abychom organismus nepřetížili,“ sdělila Skoupá.

Mají pít všichni stejně?
Podle Přibyla záleží na řadě proměnných. „Lidé, kteří mají standardní tělesnou konstituci, sedavé zaměstnání a jsou ve stabilních klimatických podmínkách, to s pitným režimem nemusejí přehánět. Stačí jim asi tři sta mililitrů tekutiny na deset kilogramů tělesné hmotnosti,“ řekl.

Pokud tedy někdo váží šedesát kilo, měl by vypít necelé dva litry vody. Pokud sedmdesát, tak něco málo přes dva litry. Víc by ale měli pít lidé, kteří se hodně hýbou.

A sportovci? „Tam už od určité výkonnostní úrovně nestačí běžná doporučení. Vyplatí se používat speciálně formulované sportovní nápoje. U kojících žen zase v důsledku kojení stoupají nároky na příjem tekutin běžně o jeden litr,“ nastínil Přibyl.

Odborníci se shodují, že nápoj Prime není pro děti vhodný. Ilustrační snímek
České děti si oblíbily nebezpečný nápoj. Tikající bomba děsí experty i rodiče

Jaký je problém dehydratace?
Podle Přibyla je pitný režim důležitý pro starší lidí, kteří ztrácejí pocit žízně a trpí chronickou dehydratací. Ta se může projevovat mírnými i závažnějšími projevy. Mezi ty mírné patří podle vedoucí oddělení Asistenční služby zdravotní pojišťovny OZP Jany Ježkové suchá kůže, oschlý jazyk, zhoršená koncentrace, neklid, bolest hlavy, únava či vyšší koncentrace moči. Mezi závažnější zase křeče, zmatenost, mdloby, nízký tlak, zrychlený tep i dýchání. „V krajním případě může dojít i k úmrtí,“ podotkla.

Pití jako jednoduchý návyk

Součást denní rutiny

  • Když si ráno a večer čistíte zuby.
  • Když jíte.
  • Když pijete kávu.
  • Když si sednete do auta/nastoupíte do MHD.
  • Když si sednete k PC.

Chutnější a dostupnější

  • Přidejte do vody bylinky, ovoce nebo zeleninu.
  • Denně zařaďte pět porcí ovoce a zeleniny.
  • Na pracovním stole mějte vždy sklenku.
  • Mějte vodu s sebou.

zdroj: Rady konzultantky zdravého životního stylu Adély Skoupé