Patrik Buday neměl dětství zalité sluncem. Jeho táta byl gambler a mlátil mámu, která problémy utápěla v alkoholu. Po rozchodu rodičů se s bratrem dostali do Klokánku a následně skončili v péči otce a jeho přítelkyně.

Táta podle Patrika začal bít i svou novou přítelkyni, která nebyla zlá, ale neuměla dát najevo city. To vše se odrazilo v chlapcově chování. Byl agresivní a v páté třídě dokonce šikanoval spolužáka, který se kvůli tomu musel odstěhovat z města.

Dětí s duševními potížemi jsou tisíce, dětských psychiatrů a psychologů oproti tomu zoufalý nedostatek:

Dětí s psychickými potížemi je hodně, dětských psychiatrů a psychologů málo.
Dětí, které mají problémy, přibývá. Na psychiatra i psychologa ale čekají měsíce

Patrik toho dodnes lituje. Později měl potíže s drogami, alkoholem a gamblerstvím. Uvědomil si to, když v herně viděl v jednom rohu sebe a v druhém tátu. Nechtěl dopadnout jako on, a tak to začal řešit. „Čerpal jsem při tom z lásky, kterou mi přes všechny problémy v dětství dávala máma,“ sdělil.

Na dotaz Deníku, zda by podle něj pomohlo, kdyby ve škole byl psycholog, který by se ho už v dětství ujal, odpověděl, že stoprocentně. „Bylo by skvělé, kdyby tam tehdy byl někdo, kdo by nešel jen po povrchu,“ řekl. Dnes jako takzvaný peer (člověk se zkušeností, který se snaží být druhým při potížích nápomocen) pracuje s dětmi.

Patrik BudayPatrik BudayZdroj: Se svolením SOFA

Komplexní přístup

Ani dnes ale není jednoduché dostat se k dětskému psychologovi včas. Deník nedávno informoval třeba tom, že dvanáctiletý Tonda (jméno je změněno) ze středních Čech se po loňském úmrtí táty uzavřel do sebe. Jeho máma Jana proto sháněla psychologa. „Nejbližší volný termín byl až za dva měsíce,“ posteskla si. Chlapec se mezitím dával dohromady díky rodině a škole.

V číslech

• Počet školních psychologů a speciálních pedagogů na základních školách: 1 173 (Z toho je 193 úvazků financováno na základě podpůrných opatření, 980 úvazků je podpořeno v rámci šablon Operačního programu Jan Amos Komenský.)

• Počet základních škol ve školním roce 2022/23: 4 261

Zdroj: MŠMT, rejstřík škol a školských zařízení

Situaci by ale výrazně ulehčilo, kdyby tam působil právě školní psycholog. Mají ho například v základní škole Bečov na Mostecku. „Je to obrovská pomoc,“ sdělila její ředitelka Marcela Kynclová. Citlivě tam s dětmi pracují i učitelé.

Takto komplexní přístup považuje za důležitý Lenka Felcmanová, která vede organizaci SOFA proškolující pedagogy či sociální pracovníky.

„Naším cílem je, aby ve školách a dalších institucích poskytovali dětem s traumatickými zkušenostmi podporu napomáhající zmírnění důsledků traumatu,“ poznamenala.

Děti se často bojí říct si o pomoc. Nezřídka totiž narážejí na bariéry u svých rodičů nebo pedagogů:

Děti se v případě psychických problémů či potíží ve škole často uzavírají do sebe, protože se cítí opuštěné. Ilustrační snímek
Jak poznat, že má dítě problémy? Varovné jsou prudké změny nálad, říká psycholog

V současnosti však školních psychologů a speciálních pedagogů na základních školách působí podle údajů ministerstva školství jen něco málo přes 1 100. Základních škol bylo přitom ve školním roce 2022/23 v rejstříku škol a školských zařízení evidováno více než čtyři tisíce.

Psychologové mohou být i na středních školách. Třeba Kristýna Šeniglová je na částečný úvazek na gymnáziu v pražských Čakovicích. „Jakýkoli student za mnou může kdykoli přijít a cokoli mi sdělit. Pracuji i s kolektivy,“ řekla Deníku.

Odpovídá dětská psycholožka Kristýna Šeniglová

Nemálo dětí prožívá traumata. Umocnily je covidové uzávěry?

Problémy, které po covidu vypluly na povrch, existovaly i dřív. Covid na ně víc upozornil společnost. Děti dnes už víc mohou říkat, že cítí úzkost a potřebují s něčím pomoci.

Psycholožka Kristýna ŠeniglováPsycholožka Kristýna ŠeniglováZdroj: Deník/Andrea Cerqueirová

Systémové financování

Podle loňského šetření Národního ústavu duševního zdraví a České školní inspekce více než polovina deváťáků projevuje zhoršený pocit pohody, třicet procent žáků pak znaky ukazující na středně těžké až těžké úzkosti.

Zdroj: DeníkMinisterští úředníci jsou si problémů vědomi. „Připravili jsme návrh, podle kterého mají být školní psychologové a speciální pedagogové od ledna 2025 financování systémově,“ vzkázala Deníku mluvčí ministerstva školství Tereza Fojtová. Dnes jsou totiž mnohdy financováni například z různých projektů.

Předložený návrh novely školského zákona, který je od března v meziresortním připomínkovém řízením, má za cíl zvýšit celkový počet úvazků a speciálních pedagogů na školách asi o osmdesát procent.

Jak se zdarma přihlásit na kurz

E-learning „Jak podporovat děti a mladé lidi s traumatickými zkušenostmi“ je bezplatně k dispozici všem zájemcům na webu projektu. Pro vstup do něj stačí vyplnit a odeslat registrační formulář.

Více informací:

https://www.societyforall.cz/jak-podporovat-deti-a-mlade-lidi-s-traumatickymi-zkusenostmi

https://www.societyforall.cz