Kvašené zelí je také probiotikum. Obsahuje množství užitečných mikroorganismů a enzymů, které zlepšují trávení a vstřebávání živin. Má odvodňující účinky, takže umožňuje rychlé odstraňování odpadních látek z těla. Podporuje látkovou přeměnu, reguluje cholesterol v těle a díky draslíku, který obsahuje, snižuje krevní tlak.

Tradiční recept na kvašené zelí:

Zdroj: Youtube

Kvašené zelí je i ideální prevencí proti nachlazení a chřipce, protože zvyšuje odolnost organismu proti infekcím a aktivizuje imunitní systém v boji proti virům a bakteriím. Zelí je také dobré při léčbě dny a žlučových kamenů a vašemu tělu může pomoci v prevenci rakoviny, zejména kolorektálním karcinomem.

Zelí pomáhá hubnout

„Laktobacily v zelí pomáhají při zažívání, jsou velkým přínosem pro střeva, protože díky vysokému obsahu vlákniny působí jako ‚kartáč‘ na vnitřnosti, nejen střeva, ale i játra. Zelí navíc pomáhá zmírnit chuť na sladké, má minimum kalorií a přitom výborně zasytí, takže je ideální, když chceme zhubnout,“ přidává další benefity elixíru zdraví, prověřeného staletími, iReceptář.


Nahrává se anketa ...

Vysoký obsah vlákniny vám může pomoci cítit se déle sytí a snížit tak množství jídla, které za den sníte, aniž byste měli pocit hladu. Probiotika v kvašeném zelí mohou navíc snížit vstřebávání tuků.

Střeva vám poděkují

Kvašené zelí je plné probiotik, které mohou zlepšit vaše celkové zdraví střev. „Jedna porce kysaného zelí obsahuje dva gramy vlákniny, která pomáhá při trávení. U lidí se zácpou vláknina zvyšuje hmotnost a velikost jejich stolice a změkčuje ji, což usnadňuje průchod. U lidí s průjmem může vláknina absorbovat přebytečnou vodu a ztuhnout jejich stolici. Proto je zelí vynikající potravinou na podporu trávení,“ uvádí zdravotnický web MD.

Nejzdravější jsou brambory vařené a nepřemaštěné
Říká se jim citrony severu. Podporují imunitu a jsou zásadní pro dobré trávení

„Kysané zelí, forma kvašeného zelí, je oblíbené v celé střední Evropě již stovky let. Spojuje jednu z nejzdravějších potravin, kterou je zelí, s jednou z nejprospěšnějších a nejosvědčenějších metod přípravy pokrmů, jaké se kdy používaly, tedy kvašení,“ doplňuje web Dr. Axe.

Kvašené zelí - zdroj vitamínů a levná potravina:

Jen pozor na množství, které sníte. I u zelí platí, že nic se nemá přehánět. Velké množství kvašeného zelí může způsobit nadýmání a plynatost. Šálek kysaného zelí obsahuje zhruba 940 mg sodíku – tedy 41 procent doporučené denní dávky. Konzumace příliš velkého množství sodíku může vést k zadržování vody, zvyšování objemu krve a zvedání krevního tlaku.

Zlepšuje náladu

Mezi zdravím vašich střev a duševním zdravím existuje silný vztah. „Typ bakterií ve vašem střevě vysílá signály do vašeho mozku, a tak ovlivňuje způsob vašeho myšlení a jednání. Probiotické bakterie obsažené v kysaném zelí stimulují duševní zdraví a mohou dokonce pomáhat v boji proti depresi a úzkosti tím, že podporují zdravější střevní rovnováhu. Fermentované jídlo také zlepšuje příjem mikroživin vyrovnávajících náladu ve vašem střevě,“ uvádí blog Cultures for Health, zabývající se zdravými produkty.

Domácí kvašení zelí:

Zdroj: Youtube

Z výsledků studií je zřejmé, že zelí je skutečně superpotravina, která našemu tělu může pomoci. Podle klinických zkušeností má pravidelný příjem malých dávek kysaného zelí – 7 až 10 gramů denně – velmi dobrý vliv na trávicí soustavu mnoha pacientů. Hlásí lepší trávení a menší zácpu.

Už konzumace 50 gramů uzenin denně zvyšuje riziko vzniku rakoviny tlustého střeva o 18 procent
Jeden karcinogen jíme mnozí denně. Jeho vyřazením se zlepší trávení a zhubneme

Kysané zelí je navíc rizikovým faktorem pro rakovinu. Experimenty zjistily, že vysoké hladiny glukosinolátů, askorbigenu a kyseliny askorbové snižují poškození DNA a rychlost buněčných mutací u pacientů s rakovinou, a je známo, že kysané zelí má vysoký obsah těchto sloučenin. Úroveň koncentrace však silně závisí na podmínkách kvašení zelí.

Recept na zelný koláč se slaninou

Kvašené zelí má výraznou chuť a je skvělé samo o sobě. Ideální je jíst ho tepelně neupravované, protože vařením se zničí probiotické bakterie. I po uvaření je ale kvašené zelí zdravým a velmi chutným pokrmem a součást mnoha skvělých receptů. Vyzkoušejte třeba zelný koláč se slaninou podle iGurmetu.

Zelný koláč se slaninou

Suroviny:

  • listové těsto 400 gramů
  • zelí kysané 300 gramů
  • smetana zakysaná 150 gramů (15%, ale i tučnější)
  • slanina 120 gramů (uzená)
  • vejce 2 kusy
  • víno bílé 1 decilitr
  • smetana na šlehání 1 decilitr
  • šunka 6 plátků (drůbeží, nebo krůtí)
  • cibule 1 kus
  • olej slunečnicový 2 lžíce
  • mouka pšeničná hladká (na posypání válu)
  • pepř černý (mletý)
  • sůl

Postup:

  1. Zelí scedíme, případně propláchneme studenou vodou a necháme v sítu odkapat. Oloupanou a nadrobno nakrájenou cibuli zpěníme na rozehřátém oleji, přidáme na kostičky nakrájenou slaninu a opečeme ji. Pak přidáme zelí, podlijeme vínem a dusíme 20 minut pod pokličkou. Připravenou směs necháme vychladnout.
  2. Listové těsto rozválíme na pomoučeném válu na plát. Vyložíme jím dno i boky kulaté koláčové formy o průměru asi 22 cm a na dno rozložíme plátky krůtí šunky. Na šunku rozložíme vychladlou zelnou směs a zalijeme ji vejci rozšlehanými s oběma smetanami a ochucenými solí a pepřem.
  3. Formu vložíme do trouby vyhřáté na 200 stupňů Celsia a koláč zapečeme 8 minut. Pak teplotu zmírníme na 185 stupňů Celsia a koláč dopečeme ještě asi 25 minut dozlatova.

Víte, že …

  • Zelí se fermentuje již od pravěku. Moderní technika kvašení vznikla přibližně mezi lety 1550 a 1750.
  • Do USA kysané zelí přivezli holandští námořníci. Jedli ho, aby zabránili nemoci způsobené nedostatkem vitamínu C – kurdějím. Na moři se osvědčilo také Britům, vozil ho s sebou například známý kapitán James Cook.
  • Za fermentaci kvašeného zelí jsou zodpovědné různé bakterie – včetně Leuconostoc, Lactobacillus a Pediococcus.
  • Má dlouhou trvanlivost a výraznou kyselou chuť. Obsahuje mnohem více laktobacilů (probiotik) než jogurt.

zdroj: Blendea