Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Němci se diví, jak unie sníží emise

Brusel - Němci jsou překvapeni, co se stalo s jejich návrhem na snížení automobilových emisí v Evropě. Vřava nastala i v Evropské komisi.

21.12.2007
SDÍLEJ:

Německá kancléřka Angela Merkelová upevňuje na vozidlo nálepku, že prošlo emisními testy. Vyzkoušela si to při letošní návštěvě automobilového učiliště ve Frankfurtu nad Mohanem.Foto: Profimedia.cz

Ohlášený plán přinutit automobilky, aby vyráběly ekologičtější vozidla od roku 2012, nebo platily pokuty, rozdělil komisi na dva tábory. V poli poražených skončil komisař pro průmysl Günter Verheugen z Německa.

Auta mají vypouštět 130 gramů oxidu uhličitého na jeden kilometr jízdy a to do čtyř let, jinak budou provinilé automobilky platit pokutu 95 eur za každý gram nad limit.

Prakticky to znamená, že velká auta s vysokou spotřebou budou dražší, zatímco menší a úspornější relativně zlevní. A velká auta vyrábějí v Evropě Němci.

V komisi se lobbovalo jako nikdy předtím. Pro jistotu bylo rozhodnuto, že návrh vypracují společně úředníci z komisariátu pro životní prostředí a průmysl.

Avšak ve středu ho prezentoval jen komisař pro životní prostředí Stavros Dimas. Verheugen nepřišel.

Právě on se ještě na poslední chvíli snažil návrh změnit, aby více vyhovoval německým výrobcům aut.

Předseda komise, Španěl Jose Barroso se při hlasování 27 komisařů postavil za Dimase a Verheugenovy námitky nikdo nechtěl slyšet.

Silná skupina německých středopravicových poslanců v Evropském parlamentu se už dala slyšet, že to Barrosovi spočítá, až se bude ucházet o druhé funkční období předsedy komise v roce 2009.

„Jestliže se pan Barroso zamíchal proti legitimním zájmům německého průmyslu, snadněji se rozhodneme, zda ho podpoříme,“ řekl německý křesťanský demokrat Werner Langen.

Plán ostře kritizovala německá kancléřka Angela Merkelová, která na letošním summitu státníků velmi usilovala o limity pro automobilové emise a navrhovala dokonce ještě o deset gramů nižší. Vše se ale obrátilo proti Němcům.

„Je to politika zaměřená proti německým výrobcům automobilů. Jsme pobouřeni,“ řekla Merkelová.

„Přispět k ochraně klimatu by měla všechna auta, i ta menší a lehčí, která ostatně tvoří většinu vozidel na evropských silnicích,“ vysvětlil mluvčí německé vlády Thomas Steg.

21.12.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kouření v hospodách
3 7

Senát možná vládě doporučí zmírnění protikuřáckého zákona

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš
AKTUALIZOVÁNO
77 14

Babiše chtějí vydat poslanci pěti stran. SPD se ještě podívá do spisu

AKTUALIZUJEME

Zeman se v Rusku sešel s Putinem. Mluvili o vzájemných vztazích i o Asadovi

Dnešní schůzka prezidenta Miloše Zemana s jeho ruským protějškem Vladimirem Putinem proběhla s mírným zpožděním. V středomořské Soči řešili státníci problematiku vzájemných vztahů a možnosti kulturní výměny. "V Sýrii jste zvítězili," pogratuloval Zeman nejvýznamnějšímu spojenci syrského vůdce Bašára Asada.

Rozhovor s Novotnou? Zdvořilost, šarm a jasné názory

Jemná, zdvořilá a distingovaná dáma. Tak působila Jana Novotná letos na jaře, když poskytla rozhovor několika médiím včetně Deníku. Novináře přivítala svým typickým úsměvem a v elegantním krátkém sestřihu.

Budovy Transgas nebudou památkou. Majitel je může zbourat

Soubor budov Transgas na Vinohradské třídě v Praze nebude kulturní památkou. Jejich majitel, který chce na místě stavět nové domy, je může zbourat. S odkazem na rozhodnutí ministerstva kultury to dnes uvedly Hospodářské noviny a Právo. Rozhodnutí o zastavení přezkumného řízení však dosud nebylo doručeno všem účastníkům řízení a ministerstvo je na dotaz ČTK nechtělo komentovat.

Lanovka na Petříně, v zoo a na Smíchově. Které další Praha plánuje?

Pražské lanovky. V metropoli najdeme sice jen tři, ale za to jsou všechny něčím unikátní. Praha se tak pyšní lanovkou z konce 19. století, lanovkou s nejmenším převýšením v celé České republice a nejmenší lanovkou, o které často Pražané nemají ani tušení. Na jaké další lanové dráhy se můžete těšit v budoucnu?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT