Osm těl z pondělí bylo nalezeno v relativní blízkosti předchozích 16 těl z víkendu. Místo nálezu leží asi 640 kilometrů severovýchodně od ostrovů Fernando de Noronha před brazilským pobřežím. Nalezená těla obětí lodě brazilského vojenského námořnictva převážejí na tyto ostrovy, odkud jsou pak letecky přepravována na pevninu do Recife. Tam bude v první řadě určována jejich identita. Pomoci koordinovat identifikaci se rozhodl také Interpol.

Brazilský prezident Luiz Inácio Lula da Silva řekl, že armáda jeho země udělá vše, co je v jejích silách, aby našla všechna těla a vrátila je příbuzným. „Víme, jak důležité je to pro rodinu, dostat zpět tělo milované osoby. V této těžké době to nevyřeší problém, ale je to obrovská útěcha vědět, že mohou pohřbít své milované,“ uvedl da Silva.

K nejdůležitějším nalezeným troskám zatím patří směrové kormidlo havarovaného stroje. Jde o první klíčový nález, který může pomoci při určení příčin havárie, napsala dnes agentura AP.

Brazilské námořnictvo odmítlo upřesnit, jaké větší díly havarovaného letadla námořníci našli, avšak internetové stránky brazilského letectva zveřejnily videozáběry s popiskem „Vertical Stabilizer Found“ (kormidlo nalezeno), což odborníci podle záběrů potvrdili. Kormidlo bylo pomalováno modrými, bílými a červenými pruhy v barvách Air France a barvy nebyly nijak viditelně ožehnuty.

Snímky vedly odborníka letecké univerzity v arizonském Prescottu Williama Waldocka k názoru, že poškození kormidla vypadá jako boční zlomenina. „To podporuje názor, že se letadlo rozpadlo ještě ve vzduchu,“ řekl agentuře AP. „Pokud letadlo dopadne na hladinu celé, všechno se roztříští na malé kousíčky,“ dodal.

Žádné známky ožehnutí na kormidle podle něj zcela nevylučují požár nebo explozi na palubě, ale pouze to, že nebyl v horní části letadla. Případný výbuch či oheň v podvozkové části by kormidlo pravděpodobně nezasáhl, takže by se na něm neprojevil. Mikroskopické prozkoumání lomu kovu tvořícího kormidlo poskytne bližší informace, především z jakého směru přišla síla, která díl utrhla.

Waldock není přesvědčen, že by černé skřínky se záznamy z posledních minut letu musely být blízko místa nálezu kormidla. Podle něj však nález „značně omezuje“ oblast, kde by se mohly nacházet. Problém je, že hloubka oceánu v dané oblasti dosahuje 3600 metrů.

Brazilské námořnictvo pátrající spolu s francouzskými loděmi v oblasti popřelo, že by jeho hlavním úkolem bylo najít černé skřínky. „Hledáme a sbíráme těla a trosky, protože čas kvapí,“ řekl mluvčí námořnictva podle DPA. Poukázal na to, že k oblasti neštěstí míří francouzská atomová ponorka Emeraude (Smaragd) s nejmodernějšími sonarovými zařízeními, schopnými zachytit signál černých skřínek i ve velké hloubce.

Kromě kormidla se z moře podařilo vylovit i mnoho předmětů, jako jsou sedadla a jejich části, kyslíkové masky, osobní zavazadla cestujících z kabiny jako batohy, laptopy, videokamery a fotoaparáty, příruční kufříky, papíry a dokonce i LCD obrazovky z vybavení letadla, na nichž mohou cestující sledovat za dlouhého letu filmy.

Spekulace, že na příčinách havárie by mohly mít podíl zamrzající sondy rychloměrů, vedly část pilotů Air France k tomu, že odmítali létat s velkými typy airbusů, dokud v nich nebudou vyměněny aspoň dvě sondy rychloměrů Pitot ze tří, které letadla mají. Odborový předák pilotů Erick Derivry vysvětlil, že podíl rychloměrů na katastrofě letu 447 sice není prokázán, ale „určitá souvislost je možná“. Air France oznámilo, že ode dneška budou mít používané letouny A330/A340 nejméně dvě nové sondy.

Francouzská společnost používá asi 15 strojů A330 a dvacítku letadel typu A340. Urychlená výměna sond ale nejspíš zpozdí odlety některých zámořských spojů.

Airbus s 216 cestujícími a 12 členy posádky se zřítil v noci z 31. května na 1. června. Vyšetřování příčin nehody se v neděli začalo zaměřovat na poruchové rychloměry letounu Airbus A330, které jsou zatím jediným vodítkem z technického hlediska. Podle některých informací mohly některé přístroje na trupu letadla zamrznout, což mohlo následně poškodit funkčnost rychloměrů.

Zřícení Airbusu je nejhorší leteckou katastrofou od roku 2001 a patrně vůbec nejhorší nehodou v pětasedmdesá­tileté historii společnosti Air France.