Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nehoda Airbusu: Nalezeno už sedmnáct těl

Paříž/Sao Paulo – Brazilské námořnictvo vytáhlo ovíkendu zmoře už celkem 17těl pasažérů letadla společnosti Air France, které se minulé pondělí zřítilo do Atlantiku při cestě zBrazílie do Francie. Oznámil to vneděli večer místního času mluvčí brazilské armády, kterého citovaly světové agentury. Nalezeny byly podle něj idesítky blíže nespecifikovaných komponentů stroje.

7.6.2009
SDÍLEJ:

Letadlo s více než dvěma stovkami cestujících z Brazílie zmizelo nad Atlantikem. Asi nikdo nepřežil.Foto: Reuters

O nálezu prvních dvou těl a části trosek letadla informovalo brazilské námořnictvo v sobotu.

Jak dnes upřesnil mluvčí brazilského letectva podplukovník Henry Muhoz, devět těl vylovila z moře brazilská fregata Constitucao a osm francouzská fregata Ventose. Mezi nejnověji vytaženými těly jsou čtyři ženská a čtyři mužská, uvedl Muhoz podle agentury AFP. Podrobnosti o předcházejících vytažených tělech nebyly uvedeny.

Většina těl a trosek letadla byla objevena v místě ležícím asi 1150 kilometrů od města Recife na severovýchodním pobřeží Brazílie.

Obnoveno pátrání

Brazilští a francouzští pátrači obnovili v neděli ráno místního času (odpoledne SELČ) pátrání v oblasti, kde se v sobotu podařilo nalézt těla dvou pasažérů a trosky z letadla. Vědci upozorňovali, že k nalezení dalších obětí není moc času, protože plyny, které těla vynesou z hlubin, na hladině rychle vyprchají a těla se znovu ponoří do hlubin, tentokrát definitivně. Ani trosky nevydrží plout na hladině trvale.

Po sobotním nálezu dvou mužských těl se brazilskému námořnictvu podařilo během neděle vyzvednout napřed těla dalších čtyř obětí. Brazilské letectvo navíc ze vzduchu prý spatřilo plovoucí ostatky dalších obětí – ty by měly být vyzvednuty v nejbližší době. Stav ostatků neumožnil okamžité určení pohlaví obětí. Příslušníci pátracích týmů odmítli odpovědět, v jakém stavu těla nalezli. Podle CNN to zdůvodnili ohledy na rodiny zemřelých a dobrý vkus. Nakonec, jak už bylo řečeno, z moře vytáhli ostatky už sedmnácti pasažérů.

Objev těl může údajně podle odborníků přinést zlom ve vyšetřování příčin havárie. Podle expertů bude možné na základě zkoumání ostatků určit, zda došlo na palubě letadla k explozi. Naopak pokud najdou v plicích obětí vodu, bude zřejmé, že letadlo spadlo do moře neporušené. „Jde o mimořádně důležitý nález, klíčový pro další vyšetřování. I kdyby už nenašli nic dalšího, z nalezených lidských ostatků získají důležité indicie,“ řekla televizi CNN Mary Schiavo, bývalá generální inspektorka amerického ministerstva dopravy.

Poruchové rychloměry

Vyšetřování pondělní havárie letadla Air France nad Atlantikem se začalo zaměřovat na poruchové rychloměry letounu Airbus A330, které jsou zatím jediným vodítkem z technického hlediska. Francouzské orgány ale stále odmítají preferovat jakoukoli variantu příčin neštěstí s odkazem na nedostatek údajů. Na místě neštěstí bylo dnes ráno místního času obnoveno vyhledávání dalších trosek, případně těl obětí, protože čas začíná stále více pracovat proti pátračům.

„U airbusů a možná i u jiných letadel používajících tlakové sondy k měření rychlosti docházelo občas k jejich zamrzání, zvláště v oblastech bouřek, tlakových níží a turbulencí. Zamrzlé sondy pak rychlost neukazují,“ řekl rozhlasu RTL státní tajemník ministerstva dopravy Dominique Bussereau. „Sama závada na rychloměru ale jako hlavní důvod neštěstí nestačí,“ zdůraznil.

Připustil, že porucha funkce rychloměru může vést ke dvěma již dříve zmiňovaným krajnostem – buď piloti stroj příliš zpomalí, což vede k pádu, nebo aby se tomu vyhnuli, příliš zrychlují, až nevědomky dosáhnou rychlosti, na kterou letadlo není stavěno a začne se rozpadat.

„Žádné z těchto dvou hypotéz ale nedáváme přednost. Víme toho dosud příliš málo,“ zdůraznil.

Podle agentury DPA zahájila společnost Airbus u všech typů A330 a A340 okamžitou výměnu rychloměrů za novější typ, který by měl být proti zamrzání odolnější. Zároveň ale zdůraznila, že to nemá s příčinami neštěstí linky 447 nic společného.

Pondělní nehoda Airbusu 330 byla nejhorší leteckou katastrofou od roku 2001 a patrně vůbec nejhorší v pětasedmdesá­tileté historii společnosti Air France.

Autor: ČTK

Začínáte mít obavy z létání?

Ne, létat se nebojím

40 %

Ano, teď se budu bát

0 %

Bála/a jsem se létat vždycky

60 %

Hlasovalo: 5

Anketa byla ukončena

7.6.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
5

Vznikne dálniční obchvat Česka? Rodí se již v hlavách úředníků

Ilustrační foto.
4 7

Kolečka a kosočtverce. Pumpy mění označení nafty

Nepozvaný Cimrman a nejhlasitější skladba světa: zhlédněte nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku od něděle 22. do pondělí 23. října 2017.

Za propad ČSSD a TOP 09 mohou podle politologa chyby i nepřesvědčiví lídři

/INFOGRAFIKA, ANKETA/ Povolební rozčarování zažívá strana, která od roku 2006 neměla méně než dvacet procent hlasů. Dramatický propad sociálních demokratů věštil předseda poslaneckého klubu Jeroným Tejc. „Varoval jsem před ním už na březnovém sjezdu strany,“ připomněl končící poslanec.

AUTOMIX.CZ

Tohle opravdu není Superb. Škoda v Číně prodává jednu zvláštnost

Pro Škodu je čínský trh velice důležitý, prodá na něm totiž nejvíc aut. Věnuje mu proto zvláštní pozornost, což je nově znát i na omlazené Octavii. Verze pro čínské zákazníky se totiž od té evropské poměrně dost liší. Samozřejmě to ale není poprvé, co jsou modely určené pro jiné trhy pozměněné.

Zákeřný meningokok vzal život mladé dívce

Život 18leté dívky si v Ostravě vyžádalo v minulých dnech meningokokové onemocnění. Onemocnění mělo v jejím případě velmi rychlý průběh. Mladá pacientka zemřela do 24 hodin poté, co se u ní projevily problémy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT