Varšava - Od září čeká polské žáky a studenty ve školách tvrdý režim. Sejm odsouhlasil povinnost nosit uniformu a povolil cenzurování internetových stránek.

Novelu školního zákona schválili ve středu večer poslanci Sejmu.

Ministr školství a vicepremiér Roman Giertych tak s prosazením "nulové tolerance" ve školách uspěl, přestože poslanci nejprve stejnokroje zamítli. Pomohl mu k tomu souhlas senátorů.

Kromě uniforem bylo přijato, že za napadení kantora bude pachateli hrozit až deset let vězení. Ze školních počítačů musí být také povinně znemožněn přístup na internetové stránky zobrazující pornografii a násilí.

Konec módních přehlídek

Zavedení stejnokrojů má podle ministra přispět ke zvýšení bezpečnosti ve školách a k ukončení "módních přehlídek" mezi mládeží.

Stejnokroj by měl vybírat ředitel školy společně s rodiči. Náklady na jeho pořízení mají platit rodiče, pouze nejchudším rodinám by s koupí mělo pomoci ministerstvo financí.

"V rozpočtu jsou prostředky na nákup několika set tisíc úborů pro nejchudší děti," ujistil Giertych.

Po zavedení uniforem údajně děti nebudou mít takové  komplexy z toho, že jim jejich rodiče nemohou koupit značkové oblečení.

Stejnokroj by měl také zabránit v nošení příliš odvážného oblečení, což může být podle poslanců ultrakatolické Ligy polských rodin jednou z příčin násilí ve školách. 

Tresty pro neposlušné žáky i ředitele

Za porušení zákazů by hrozily studentům různé tresty jako napomenutí či přesun na jinou školu, v nejhorších případech pobyt ve výchovných ústavech.    

Tresty čekají také ředitele škol, kteří se nepodřídí doporučením ministra. Pokud někdo nebude chtít zavést jednotlivé body nového ministerského programu, může být odvolán. 

Reformu školství Giertych ohlásil po smrti čtrnáctileté Ani z gdaňského gymnázia. Dívka spáchala loni v říjnu sebevraždu poté, co byla při  vyučování ponižována svými spolužáky.

Skeptici, například z opozičního listu Gazeta Wyborcza, však pochybují, že by stejnokroje mohly být něčím více než jen zdáním změn k lepšímu, dokud si ministerstvo neporadí se zastaralými osnovami, zanedbáváním práce se žáky, nedostatečnou přípravou pedagogů či krizí učňovského školství.