Deník

Co bylo před Velkým třeskem? Vědec se vydal po stopě

WASHINGTON - Při pátrání po minulosti planetya života dosud znamenal konečnou takzvaný Velký třesk.

4.7.2007

Foto: universetoday.com

Událost, která je považována za počátek vesmíru tak, jak jej známe a jak jsme schopni ho chápat.

Na otázku, zda lze zjistit, co existovalo ještě předtím, seobvykle dávalave vědecký kruzíchnegativní odpověď.

Mnoho astronomů má za to, že se vesmír rozepnul do obrovských rozměrů v triliontině sekundy a nesl v sobě tepelné rozdíly, které daly zárodek jeho budoucí struktuře v podobě planet, hvězd a galaxií.

Co je singularita?

Rozpínání se událo po onom Velkém třesku, při kterém explodovalo před 13,7 miliardy let vesmírné jádro, pro které vědci mají název singularita, ale zatím ho nedokáží dnešními fyzikálními zákony popsat.

Fyzik Martin Bojowald z univerzity v Pennsylvánii se s tímvšak nehodlá smířit. Tvrdí, že je na stopě poznání, co mohlo být oním "počátkem všeho či bodu nula."

Něco málo ze své teorie už zveřejnil na internetu, více se dozví zájemci v srpnovém čísle časopisu Nature Physics.

O co tedy jde?

"V mém příspěvku jsem vypracoval nový matematický model, který nahrazuje dosavadní představu Velkého třesku jako prvopočátku našeho vesmíru," uvádí vědec na serveru SPACE.com.

Vesmíry před vesmírem

Bojowald tvrdí, že Velký třesk mohl být počátkem pouze "našeho" vesmíru, který je pokračovatelem vesmírů předchozích.

Opírá se přitom o takzvanou "smyčkovou kvantovou gravitaci" (anglicky loop quantum gravity).

Domnívá se, že takový vesmír nebyl ve všem totožný jako ten současný.Tyto rozdíly podle Bojowalda zřejmě navždy zabrání úplnému poznání toho, co předcházelo Velkému třesku.

"Naše znalosti o tom, co bylo v této dávné minulosti, budou vždy poněkud rozmazané kvůli tomu, co nazývám zapomětlivostí vesmíru," říká fyzik.

4.7.2007 VSTUP DO DISKUSE

SERVIS

Potravinářství - Pekař slaného-sladkého pečiva 28 000 Kč

Antonínovo pekařství - malé řemeslné pekařství v Praze, hledá pro své nové provozovny, pekaře/ky slaného i sladkého pečiva. Jsme malá rodinná pekárna, velmi pěkné prostředí, směny 12h. krátký/dlouhý týden, denní i noční. Požadujeme chuť do práce a ochotu učit se. Nabízíme možnost ubytování, velmi zajímavý plat 24-30.000 Kč, veškeré příplatky, týden dovolené navíc, stravenky, zam. výhody, pečivo zdarma. Místo prac.: Antonínovo pekařství.

Doprava a logistika - Řidič nákladních vozidel 7,5t 43 000 Kč

Řidič 7,5t Mechanik, přijmeme řidiče nákladních vozidel 7,5t, pro stabilní pravidelnou práci, nejedná se o sběrnou přepravu. Stáří vozidel je 2 roky. Ke sjednání schůzky nás kontaktujte na uvedený MT v prac. dnech 8-17:00 hod.

Gastronomie - Číšník, servírka 35 000 Kč

Kavárna Praha1 Do kavárny v atraktivním lokalitě v centru Prahy přijmeme spolehlivé kolegy - kolegyně na pozici číšník, servírka. Zajímavé platové ohodnocení, férové jednání, přátelské prostředí. Uvítáme příjemné vystupování, pozitivní přístup k zákazníkům, dobrou náladu.

Zdravotnictví - Zdravotnictví Zdravotničtí asistenti, praktické 35 000 Kč

Zdravotničtí asistenti (praktické sestry) Zdravotní sestry. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 35000 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: První kontakt:, telefonicky: PO-PÁ 08:00-15:00 - Ing. Renata Prokešová 777 186 918, emailem: renata.prokesova@clementas.cz, , Požadujeme uživatelskou znalost PC, , Zaměstnanecké výhody:, - náborový příspěvek, - nadstandartní platové podmínky, - motivační programy, - možnost profesního růstu, - práci v příjemném a přátelském kolektivu v moderním zařízení, - průběžné vzdělávání, - celodenní stravování zdarma, - možnost přespávání mezi službami nebo ubytování. Pracoviště: Alzheimerprojekt, s.r.o., 281 44 Zásmuky. Informace: Renata Prokešová, +420 777 186 918.

Pivo. Ilustrační foto.

Češi jsou na špici v pití alkoholu. Psycholog: Volí ho raději než odbornou pomoc

Kandidátka na ministryni práce a sociálních věcí Jana Maláčová z ČSSD

Zeman přijal Krčálovu demisi. S Maláčovou chce mluvit příští týden

Rakouský Národní park Thayatal: Ráj pro pěší turistiku i milovníky starých hradů

Rakousko – Sledovat čápa černého, zahlédnout vydru nebo spatřit užovku podplamatou, jak se vyhřívá na slunci, mohou tiší a pozorní návštěvníci rakouského Národního parku Thayatal, který je jakýmsi protějškem Národního parku Podyjí na moravské straně řeky Dyje. Ta ostatně oběma parkům dala své jméno.

Další úspěch Škody. Superb zvítězil u časopisu Auto Test v Německu

Vůz Škoda Superb získal titul "Auto Test Sieger 2018". Vlajková loď značky s motorem 2,0 TDI o výkonu 110 kW dosáhla mezi všemi importovanými vozy, testovanými německým časopisem Auto Test, nejlepšího výsledku. Zkušení hodnotitelé v uplynulém roce do posledního detailu prověřili a porovnali zhruba 500 vozů.

Maďarsko opustí jednání o migračním paktu OSN

Maďarský ministr zahraničí Péter Szijjártó prohlásil, že jeho země hodlá opustit jednání OSN o migračním paktu ještě před jeho definitivním schválením. Dohodu označil za „hrozbu pro celý svět“. Informovala o tom dnes agentura Reuters.

Na severovýchodě Moravy bude vydatně pršet, hrozí rozvodnění potoků a řek

Na horách na severu a severovýchodě Moravy má ode dneška do pátku trvale a vydatně pršet, přičemž nejvíce srážek spadne v Beskydech a Jeseníkách. Extrémní srážky čekají meteorologové na Frýdecko-Místecku, kde se v souvislosti s tím mohou výrazně rozvodnit hladiny toků v povodí Olše.