Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V informační válce se neumírá. Leda smíchy

RANGŮN - Nové Světlo Myanmaru je skoro jako Slunce. Vychází každý den a téměř nic vás nestojí (sto barmských kyatů je něco málo přes korunu padesát) Někdy ale "září" tak mocně, že je lepší se před ním schovat.

11.8.2007
SDÍLEJ:

Přání lidu? Na agitačním billboardu umístěném přímo naproti budově americké ambasády v Rangúnu se mimo jiné píše, že přáním barmského lidu je "zabránit zasahování cizích států do vnitřních záležitostí země" a "zničit veškeré vnější i vnitřní destruktivníFoto: Pavel Vondra

The New Light of Myanmar, jak zní plný název anglickojazyčného deníku vydávaného barmským ministerstvem informací, beze zbytku plní roli tiskového orgánu zdejšího režimu.

Podobně jako to dělalo Rudé Právo v komunistickém Československu, informuje vyčerpávajícím způsobem o aktivitách členů vlády, opakováním agitačních sloganů vede občany k uvědomělosti a nikdy se nezapomene otřít o škůdce, rozvraceče a protistátní živly.

Jeden příklad informační výživnosti za všechny: 28. července informuje NLM na první straně palcovým titulkem o tom, že vrchní generál Than Shwe zaslal blahopřejný telegram prezidentovi Peru u příležitosti tamního Dne nezávislosti.

(Dez)informace bez záruky

Také grafická složka listu se ustálila na vzájemně volně zaměnitelných fotografiích ministrů-generálů, kteří promlouvají na shromážděních, navštěvují různé výrobny a provozovny či obdarovávají buddhistické kláštery novými rouchy.

Výjimku tvoří snímky ze světa, kde jako zdroj často bývá uveden internet (podobný přístup k autorským právům je v Barmě velmi rozšířen). Nedávno se takto čtenáři mohli dozvědět například o tropických vedrech v Praze.

S železnou pravidelností se v NLM objevují články o údajných hromadných rezignacích členů opoziční Národní ligy pro demokracii z důvodu "nesouhlasu se sobeckým chováním vedení strany, které není v souladu se zájmy země a blahobytu občanů".

"Je to čirá propaganda, naprostý nesmysl," řekl k tomu nejmenovaný představitel NLD, podle něhož je tento typ dezinformace jen jedním z mnoha způsobů, jakými se junta snaží legální opozici zdiskreditovat.

Neblahou zkušenost s NLM už stačil učinit také nový francouzský velvyslanec v Rangúnu Jean-Pierre Lafosse. Ke svému údivu si totiž den po slavnostním zahájení ústavodárného Národního shromáždění v novinách přečetl, že byl mezi přítomnými čestnými hosty, přestože ve skutečnosti stejně jako ostatní západní diplomaté tuto akci s krajně pochybnou legitimitou bojkotoval.

"Možná v tom ani nebyl zlý úmysl. V diktaturách, jako je ta zdejší, se spousta podobných článků píše dlouho dopředu, a tak možná mou negativní odpověď na pozvání nestačili zohlednit," odmítá ambasador Lafosse spekulovat o tom, zda ze strany barmské junty nemohlo jít o cílený pokus vnést do řad evropské diplomatické komunity v Rangúnu nesoulad. "Napsal jsem do redakce a oni se omluvili. Po pravdě řečeno, ani jsem to nečekal."

Přístup zamítnut

Cosi jako oživlou verzi zmiňovaných novin přináší každý večer hlavní zpravodajská relace státní televize MRTV. Nestravitelné reportáže, jejichž hlavními aktéry jsou ministři-generálové, jen čas od času oživí nezamýšlený komický střih či jiný profesionální poklesek.

Generálové nicméně dobře vědí, že se Barmáncům nabízejí i jiné zpravodajské zdroje. Stačí vyjít ráno mezi půl sedmou a sedmou, kdy vysílá svou zpravodajskou půlhodinku barmská redakce rozhlasové stanice BBC World Service, na ulici či do parku a nedopočítáte se kolemjdoucích s uchem přilepeným na přenosném tranzistorovém přijímači.

Na webové stránky barmské BBC se ale v Rangúnu nepodíváte. Poskytovatelé internetového připojení je blokují stejně jako stránky Demokratického hlasu Barmy (DVB) sídlícího v Norsku či on-line zpravodajství agentury Mizzima, která informuje o dění v Barmě ze sousedního Bangladéše a Thajska.

Skandinávský žertík

Čas od času se však v nerovné informační válce podaří zabodovat i odpůrcům režimu. Koncem července vyvolal v Rangúnu pozdvižení inzerát otištěný v týdeníku Myanmar Times, který je mladším a podstatně profesionálněji vyhlížejícím příbuzným NLM.

Brzy se totiž mezi lidmi rozneslo, že to, co se tváří jako poněkud prostoduchý reklamní textík ohlašující chystanou invazi turistů ze Skandinávie, je ve skutečnosti plivancem do tváře barmské junty.

Když se totiž přečte pozpátku název údajné asociace islandských cestovních agentur Ewhsnahtrellik, čtenář se dozví, že šéf barmské Státní rady pro mír a rozvoj má na rukou krev.

A slogan "Feel relaxed, enjoy everything, dance on minutes!", který měl být citátem z díla nejmenovaného dánského básníka, svými začátečními písmeny volá po svobodě.

Celé to připomíná slavné "blahopřání k narozeninám Ferdinandu Vaňkovi", jež kdysi i s fotografií Václava Havla otisklo ve své inzertní části Rudé Právo.

V tomto případě se pak kromě disidentů radovali i prodejci novin. Když se totiž zpráva o "skandinávském žertíku" rozšířila mezi lidmi, prodával se výtisk Myanmar Times i za desetinásobek běžné ceny, která je 900 kyatů. A během chvíle byl celý náklad beznadějně vyprodán.

11.8.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Předvolební debata Deníku probíhala 19. října v Aviatice.
20 51

Všechny karty na stůl. Zde jsou priority hlavních politických stran

Londýnské City, místo, kde sídlí světové finanční instituce.
8

Bankovní gigant Goldman Sachs by mohl odejít z Londýna, naznačil jeho šéf

Osvobozené, ale v troskách. Syrské město Rakká bylo během bojů úplně zničeno

Město Rakká, které představovalo hlavní syrskou pevnost Islámského státu, bylo dobyto, ale je zničené, plné výbušnin a bez elektřiny a tekoucí vody.

Tomáš Zima povede Univerzitu Karlovu další čtyři roky

Akademický senát Univerzity Karlovy dnes zvolil staronovým rektorem školy Tomáše Zimu. Získal 51 hlasů ze 68 platných, pro své zvolení potřeboval hlasů 36. Jeho protikandidáta z přírodovědecké fakulty Jana Černého podpořilo 17 senátorů. 

Uberu roste konkurence. Lyft dostal od Googlu miliardu

Americký gigant Lyft ve čtvrtek oznámil, že obdržel investici jednu miliardu od společnosti Google Alphabet. Částka mu má pomoci k tomu, aby lépe obstál proti konkurenčnímu Uberu, který na trhu sdílené dopravy ve Spojených státech vede.

Weinstein přišel o členství v Britském filmovém institutu

Americký prezident Harvey Weinstein přišel o další poctu. Po americké filmové akademii ho zbavil členství také Britský filmový institut. Důvodem je Weinsteinův sexuální skandál.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení