V Indii je možné se s ním setkat na každém kroku. Nejčastěji jako se žlutým taxíkem, oblíbené jsou ale také bílé verze. Zemi brázdí na 600 tisíc ambassadorů nejrůznějších typů a stáří.

Jejich konstrukce se přitom od roku 1957, kdy z výrobního pásu závodu Hindustan Motors v Uttapaře poblíž Kalkaty sjel první model, příliš neliší. Základem stále zůstává okopírovaný britský Morris Oxford III.

Vůz s listovým pérováním si kromě taxikářů oblíbili také indičtí politici. V naleštěných bílých ambassadorech se celá desetiletí proháněli Indií s červeným majáčkem na střeše. Až premiér Atal Bihári Vádžpéjí dal před pěti lety přednost německému BMW.

Před několika lety dostal ambassador nový facelift, klasické kulaté tvary a spartánská výbava ale zůstaly. "Chceme prodávat auta navenek staromilská a uvnitř luxusní," řekl o vylepšené verzi šéf automobilky BK Čaturvédí.

Jezdí i v Británii

Ambassador má své fankluby i mimo Indii. Několik desítek indických sedanů jezdí také v Británii, kde ovšem musely dostat jiné brzdy a bezpečnostní pásy, aby splnily evropské bezpečnostní limity.

I když ambassadory i v Indii již dávno převálcovala japonská auta, spousta Indů na svého těžkotonážního miláčka nedá dopustit. "Ambassador zůstane autem mého života," citoval list Times of India Ánandu Paramešváranovou.

PŘEČTĚTE SI reportáž a prohlédnětě fotogalerii ze srazu trabantistů v Cvikově