V té době už byla Amelia Earhartová dávno slavná, zejména pro legendární přelet Atlantského oceánu, jehož se zúčastnila v roce 1928 jako první žena na světě (byť pouze v roli spolucestující). Do letadla se posadila ještě mnohem dřív - poprvé vzlétla jako třiadvacetiletá v roce 1920.

Amelia Earhartová
Záhada zmizení pilotky Earhartové je zřejmě vyřešena, věří antropolog

„Jakmile jsem se odlepila od země. Okamžitě jsem věděla, že musím létat,“ napsala později. 

Druhá po Lindberghovi

Hned v následujícím roce proto absolvovala potřebné lekce v létání, v roce 1923 získala jako šestnáctá žena na světě pilotní licenci od Mezinárodní letecké federace a – koupila si letadlo.

Cesta přes Atlantik, při níž byla pasažérkou v letadle v letadle Fokker F.VIIb/3m, ji sice proslavila, ale ji samotnou úplně neuspokojila, protože se chtěla vyznamenat především vlastními pilotními schopnostmi – a také podpořit další odvážné letkyně.

Amelia Earhartová
Osud pilotky Earhartové je záhadou. Zaměří se na něj objevitel vraku Titanicu

Povedlo se jí to v roce 1932, když už samostatně přeletěla Atlantik jako druhý sólo letec na světě. Prvním byl Charles Lindbergh, jehož čas 33,5 hodiny zkrátila o víc než polovinu.

V témže roce ještě uskutečnila přelet celých Spojených států amerických, opět v rekordně krátkém čase 19 hodin a pět minut.

Předchůdci zahynuli

Let z Havaje do Kalifornie představoval další milník. Byl o 400 mil (bezmála 644 kilometrů) delší než transatlantický let a byl také pěkně nebezpečný. To se potvrdilo, když začátkem prosince 1934 zmizel při pokusu o tento přelet letoun s tříčlennou posádkou pod vedením pilota Charlese Ulma, který se zřejmě zřítil do oceánu někde nedaleko Havajských ostrovů.

Jedenadvacetiletá Nellie Blyová v Mexiku
Nezlomná Nellie Blyová: prožila tyranii v blázinci, poté zdolala svět za 72 dní

Earhartová se však nedala odradit. Z letadla nechala vymontovat sedačku pro druhého letce, kterou nahradily přídavné palivové nádrže. Do letadla byl také nainstalován finančně náročný obousměrný rádiový systém pro případné volání o pomoc.

Počasí pilotce příliš nepřálo, startovala za nepříjemného mrholení. Letěla celou noc a pro rozptýlení poslouchala v rádiu symfonický koncert. Její přistání v Oaklandu sledovaly tisíce nadšených lidí, které po dosednutí letounu na zem zaplavily přistávací dráhu, aby odvážné vzduchoplavkyni vzdaly hold. Její kuráž osobně ocenila i první dáma Eleanor Rooseveltová, jež ji pozvala do Bílého domu.

Rádiové spojení se přerušilo

Dva roky po svém velkém triumfu, dne 2. července 1937, odstartovala Earhartová spolu s navigátorem Fredem Noonanem z Lae, druhého největšího města Papuy-Nové Guineje, které bylo jednou z jejich zastávek na dlouho plánovaném obletu světa.

Lata Brandisová na svém posledním závodním koni Othello
Lata Brandisová ve Velké pardubické zostudila nacisty. Udivila tak svět

Dvojice měla namířeno k Howlandovu ostrovu v Tichém oceánu. Zhruba po třinácti stech kilometrech se však rádiové spojení přerušilo a jejich letoun už nikdo nikdy nespatřil.