Na čtvrteční Den díkuvzdání, na takzvaný „černý pátek" a během víkendových dnů do obchodů vyrazilo nebo se k tomu chystalo zhruba 141 milionů lidí. Oproti loňsku to bylo o 1,2 procenta víc.

Relativně nový jev, totiž prodej i během Dne díkůvzdání, který v USA bývá tradičně zasvěcen rodině, do obchodů přilákal 45 milionů lidí, o 27 procent víc než před rokem. V pátek se za slevami vydalo o 3,5 procenta víc lidí než loni, napsala AFP. Utráceli ale méně (v průměru 407,02 dolaru na zákazníka oproti loňskému průměru 423,55 USD). Celkově v obchodech nechali 57,4 miliardy dolarů, o 2,7 procenta méně než před rokem. Podle šéfa NRF Matthewa Shaye je na vině „složitá makroekonomická situace", ale také skutečnost, že Den díkůvzdání, který se v USA slaví každý čtvrtý čtvrtek v listopadu, nastal letos později než jindy, takže obchodníci nabízeli slevy už od poloviny listopadu.

Výzkumná společnost ShopperTrak už v sobotu oznámila, že na Den díkuvzdání a na takzvaný „černý pátek" Američané vykonali 1,07 miliardy návštěv kamenných obchodů, o 2,8 procenta více oproti loňsku. Také ale podle ní utratili o 2,3 procenta víc peněz.

Na nákupy na Den díkůvzdání

„Nákupní praxe na černý pátek se mění, přičemž víc nakupujících raději vyráží na nákupy na Den díkuvzdání," potvrdil trend posledních let zakladatel firmy ShopperTrak Bill Martin.

Výrazný růst ale zřejmě zaznamenal internetový prodej. Podle gigantu IBM se na Den díkůvzdání tržby z prodeje online stouply o 19,7 procenta a na "černý pátek o 19 procent.

Podle analytické společnosti ComScore, jejíž zprávy pozorně sleduje Wall Street tržby z prodeje online během Dne díkůvzdání a pátku stouply celkem o 17,3 procenta.

Kybernetické pondělí

Označení „černý pátek" zřejmě vzniklo v 60. letech jako popis komplikací, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli výjimečně silné dopravě způsobené náporem nakupujících. V poslední době ale obchodníci zahajují vánoční sezónu už ve čtvrtek večer, tedy přímo na Den díkuvzdání.

Děje se tak navzdory protestům odborů, které si stěžují, že majitelé obchodních řetězců ve sváteční den kvůli tržbě odvádějí otce a matky od rodin. Hned po slevovém víkendu následuje takzvané kybernetické pondělí, kdy zase slevy nabízejí internetoví prodejci.