Legendární norský polárník se ztratil v roce 1928 při letu na Špicberky během pátrání po jiném slavném dobrodruhovi, Italovi Umbertovi Nobilemu.

Tým pod vedením Novozélanďana Roba McCalluma chce podle agentury AFP prozkoumat zhruba 120 kilometrů čtverečních dna v oblasti severozápadně od Medvědího ostrova, kde předpokládá dopad hydroplánu Latham 47. Na lodi norského královského námořnictva Tyr, kterou doprovází plavidlo norské pobřežní stráže Harstadt, má k dispozici dva podvodní roboty vybavené nejmodernější technikou.

Automatická ponorka Hugin 1000 je podle BBC schopna nezávisle mapovat mořské dno s vysokým rozlišením 12 hodin. Dálkově ovládané zařízení Scorpion 21, opatřené velmi citlivou kamerou, může díky pevnému spojení s mateřskou lodí v moři pracovat neomezeně dlouho.

Expedice, jejíž úsilí zaznamená německý filmový štáb pro připravovaný dokument o Amundsenovi, se chce zaměřit především na nalezení motoru letadla, které se naposledy ohlásilo 18. června 1928 v 18:45. „Letoun byl vyroben ze dřeva a my předpokládáme, že se jeho konstrukce rozložila,“ vysvětlil AFP mluvčí norského námořnictva Vegard Hatten.

Výpravy se účastní i prasynovec slavného polárního badatele Nicolay Jacobsen. „Pokud bychom něco našli, bylo by to úžasné,“ řekl ještě před vyplutím BBC. „Pokud bychom nalezli něco, co by posílilo některé teorie, nebo by pomohlo nějak objasnit, co se skutečně stalo, bylo by to ještě zajímavější,“ dodal.

Amundsen stanul 14. prosince 1911 jako první člověk na jižním pólu. O čtyři týdny tak předběhl svého rivala, Brita Roberta Scotta. V roce 1926 s Nobilem přeletěl ve vzducholodi severní pól. O dva roky později se spolu se svým spolupracovníkem Leifem Dietrichsonem a čtyřmi Francouzi zapojil do pátrání po Nobileho zmizelé vzducholodi Italia. Na Špicberky, kam měli s letounem Latham 47 doletět, ale nikdy nedorazili. Amundsenovo tělo se dosud nenašlo.

Moře od té doby vydalo již několik částí havarovaného hydroplánu. Při původním pátrání po Amundsenovi byl v srpnu 1928 nalezen plovák levého křídla. O několik měsíců později byl objeven kus nádrže. V roce 1933 jeden parník prý dokonce narazil na jeden z motorů letadla, záhy ho ale znovu ztratil v moři.