Deník

Astronomové objevili dosud největší útvar ve vesmíru

Londýn – Mezinárodní tým astronomů objevil dosud největší útvar ve vesmíru. Jde o seskupení 73 kvazarů – extrémně zářivých vzdálených objektů, které se vyskytují v sousedství černých děr. Skupina měří na délku zhruba čtyři miliardy světelných let, informuje britský odborný časopis Monthly Notices of the Royal Astronomical Society (MNRAS).

12.1.2013 3

Ilustrační foto.Foto: repro Internet

Jeden světelný rok je vzdálenost, kterou světlo urazí za rok, což odpovídá zhruba deseti bilionům kilometrů.

Od 80. let minulého století je známo, že kvazary se shlukují do úchvatně velkých skupin. „I když rozměr této velké kvazarové skupiny lze sotva obsáhnout, můžeme se značnou jistotou říct, že jde o největší strukturu, jaká kdy byla ve vesmíru objevena," uvedl šéf vědeckého týmu Roger Clowes z univerzity v britském Prestonu.

„Je to velmi vzrušující, v neposlední řadě proto, že to odporuje našemu současnému chápání měřítek ve vesmíru," připustil vědec.

Moderní věda přitom staví na takzvaném kosmologickém principu, podle něhož je vesmír v dostatečně velkém měřítku stejnorodý. Podle tohoto zatím nedokázaného principu by tak žádný vesmírný útvar neměl být větší než zhruba 1,2 miliardy světelných let.

Astronomové nyní chtějí pátrat po dalších „příliš velkých" útvarech ve vesmíru.

12.1.2013 VSTUP DO DISKUSE 3
Transgas

Budovy Transgas nebudou památkou. Majitel je může zbourat

Podporujete, aby homosexuální páry mohly adoptovat děti?

Jak to vidí Petr Koděra: Konečně se do sebe opřeli

Studenti vyzpovídali uchazeče o Hrad. Nejvíce je přesvědčil Jiří Drahoš

/VIDEO, ANKETA/ Netradiční debatu s prezidentskými kandidáty uspořádal v pondělí Deník. Šestice uchazečů o Pražský hrad diskutovala ve vlaku z Prahy do Ústí nad Labem a zpět.

Rozhovor s Novotnou? Zdvořilost, šarm a jasné názory

Jemná, zdvořilá a distingovaná dáma. Tak působila Jana Novotná letos na jaře, když poskytla rozhovor několika médiím včetně Deníku. Novináře přivítala svým typickým úsměvem a v elegantním krátkém sestřihu.

Stavba dálnice D7 nabrala skluz, auta na nový úsek vyjedou později

/FOTOGALERIE/ Termín dokončení dálnice D7 ještě není oficiálně stanoven. Mělo by to být v průběhu léta.

Lanovka na Petříně, v zoo a na Smíchově. Které další Praha plánuje?

Pražské lanovky. V metropoli najdeme sice jen tři, ale za to jsou všechny něčím unikátní. Praha se tak pyšní lanovkou z konce 19. století, lanovkou s nejmenším převýšením v celé České republice a nejmenší lanovkou, o které často Pražané nemají ani tušení. Na jaké další lanové dráhy se můžete těšit v budoucnu?