Deník

Astronomové objevili novou kategorii černých děr

Londýn – Britsko-francouzský tým astronomů objevil v kosmu první černou díru střední hmotnosti.

8.7.2009

Ilustrační foto.Foto: REUTERS

Až dosud vědci tyto útvary znali jen malé nebo naopak supermasivní a existenci černých děr střední velikosti pouze předpokládali. O svém objevu informují v aktuálním vydání odborného časopisu Nature.

Černá díra s označením HLX-1 se nachází na okraji galaxie známé jako ESO 243–49. Podle astronomů vedených Seanem Farrellem z Leicesterské univerzity váží asi pětisetnásobek hmotnosti našeho Slunce. Je zdrojem silného rentgenového záření, díky němuž ji poprvé zaznamenali již v listopadu 2004 pomocí vesmírného rentgenového teleskopu XMM Newton. Loni na podzim signál zachytili znovu.

Svou odhadovanou velikostí nezapadá do žádné z dosud prokázaných kategorií černých děr. Nepatří tedy ani k černým děrám hvězdné hmotnosti, které dosahují troj- až stonásobku masy Slunce, ani ke gigantickým supermasivním černým dírám, které mají hmotnost jako milion či miliarda Sluncí.

HLX-1 vysílá podle objevitelů rentgenové záření 260milionkrát silnější než životadárná hvězda Země, ve viditelné části světelného spektra ale od ní nebyly zaznamenány žádné signály. Navíc se nenachází v centru galaxie jako její supermasivní „kolegyně“, ale na jejím kraji.

Důkaz o existenci černých děr střední hmotnosti je podle vědců důležitý k pochopení vzniku těchto kosmických těles. Zatímco malé černé díry se rodí zhroucením hvězd na konci jejich života, o vzniku gigantických děr se toho ví málo. „Jedna z hypotéz tvrdí, že supermasivní černé díry mohou vznikat sloučením řady středně hmotných černých děr. Abychom mohli tuto tezi potvrdit, je třeba nejprve existenci středně hmotných černých děr prokázat,“ zdůraznil Farrell význam objevu jeho týmu.

8.7.2009 VSTUP DO DISKUSE

Radek Vondráček

Hnutí ANO navrhne na předsedu Sněmovny Vondráčka

Andrej Babiš (vlevo) a Jaroslav Faltýnek.

Mezi Čechy mírně převažuje nespokojenost s výsledkem voleb

Grémium ČSSD naplánovalo mimořádný sjezd. Bude v dubnu

Mimořádný sjezd ČSSD by se měl konat v Hradci Králové 7. dubna, řekl po dnešním večerním jednání užšího vedení strany novinářům úřadující šéf sociální demokracie Milan Chovanec. V tento den ČSSD slaví 140. výročí založení. Šéfové ČSSD se ze sídla strany odebrali do Sněmovny na jednání s představiteli hnutí ANO. Podle Chovance grémium řešilo technické věci, ale také taktiku pro jednání.

FOTOGALERIE: Při smrtelné nehodě se vážně zranili další tři lidé

Smrtelná dopravní nehoda zablokovala v neděli dopoledne silnici mezi Javornou a Železnou Rudou. U odbočky na Zhůří se čelně srazila dvě osobní auta, muž německé národnosti nehodu nepřežil.

Diktátor Mugabe nebude velvyslancem dobré vůle, šéf WHO po kritice obrátil

Generální ředitel Světové zdravotnické organizace (WHO) podlehl bouři nevole, kterou rozdmýchalo přidělení titulu Velvyslanec dobré vůle dlouholetému prezidentovi Zimbabwe Robertu Mugabemu. Přestárlý jihoafrický dikátátor se tak zdravotnickým embasadorem nestane.

Extraliga po 16. kole: Zlín slavil v mocném finiši. Vondrka odbrzdil Piráty

/FOTOGALERIE/ Že na vítězství stačí necelé tři poslední minuty zápasu doma ukázali hokejisté Zlína v mocném finiši. Zlínští hostili Liberec, který v samém závěru pohodlně vedl 2:0. Jenže Zlín v 58. minutě snížil Robertsem Bukartsem a v čase 59:44 vyrovnal Freibergs. Obě branky dali domácí při hře bez brankáře. V následném prodloužení vystřelil Beranům dva body Honejsek.