Deník

Astronomové zachytili hvězdu "požírající" planetu

Londýn – Astronomové našli případ planety, kterou „sežrala" její hvězda. Díky tomu vědci získají nové poznatky o osudu, který za miliardy let může postihnout i Zemi. Píše o tom na svých webových stránkách britská zpravodajská stanice BBC s odvoláním na studii otištěnou v listu Astrophysical Journal Letters.

23.8.2012

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Tým astronomů z USA, Španělska a Polska odhalil „podpis" planety, kterou pohltilo její slunce, a to tím, že zkoumal chemické složení hvězdy. Navíc se experti také domnívají, že jedna planeta, která v oblasti ještě přežívá, se nachází na tak neobvyklé orbitální dráze, kterou zřejmě vyvolala destrukce v jejím sousedství.

Na objev astronomové přišli pomocí texaského teleskopu Hobby Eberly během studia hvězdy označované BD+48 740, která je řazena mezi takzvané červené obry. Rostoucí teploty poblíž jádra tohoto typu hvězd způsobují, že se tyto hvězdy rozšiřují. To může vést k zániku planet.

„Podobný osud může čekat i vnitřní planety v našem slunečním systému, až se Slunce změní v červeného obra," řekl jeden ze spoluautorů studie Alexander Wolszczan z Pensylvánské státní univerzity v USA. Stát by se tak podle něj mohlo až někdy za pět miliard let.

23.8.2012 VSTUP DO DISKUSE

SERVIS

Britská premiérka Theresa Mayová

Dohoda s EU o brexitu je stále možná, prohlásila Mayová

Patriarcha Bartoloměj I.

Ruská pravoslavná církev přerušila kontakty s Konstantinopolí. Kvůli Ukrajině

V Lysé nad Labem hoří výrobní hala. Hasiči vyhlásili třetí stupeň poplachu

/VIDEO/ V Lysé nad Labem vypukl v pondělí večer požár v areálu nábytkářské firmy Kovona. S plameny bojují desítky hasičů. Situace se zhoršuje, hasiči zvýšili stupeň poplachu na třetí ze čtyř možných, informovala Česká televize. Na místě se propadají stropy.

Rozhádaná ČSSD, nová Škoda Scala a propad SPD v Bavorsku: Vteřiny dne

Zjistěte během několika málo sekund, co nejdůležitějšího přinesl dnešní den.

Kdo nahradí Štěcha? Adepti na předsedu Senátu jsou čtyři

Vedení Senátu zůstane pětičlenné. Budou jej tak jako dosud tvořit předseda a čtyři místopředsedové podle principu poměrného zastoupení. Na dnešním večerním jednání ve Waldštejnské hospodě v sousedství Senátu se na tom shodli představitelé nejsilnějších senátních stran - ODS, STAN a KDU-ČSL.

Obě Koreje spojí silnice i železnice. USA jsou znepokojeny

Severní a Jižní Korea se shodly na zahájení prací na propojení obou zemí železnicí a silnicí, pracovat by se mělo začít na přelomu listopadu a prosince. Jedná se tak o významný úspěch ve sbližování obou Korejí, které jsou od roku 1953 stále ve válečném stavu. Spojené státy ale nad dohodou vyjádřily znepokojení.