Deník

Astronomové zachytili hvězdu "požírající" planetu

Londýn – Astronomové našli případ planety, kterou „sežrala" její hvězda. Díky tomu vědci získají nové poznatky o osudu, který za miliardy let může postihnout i Zemi. Píše o tom na svých webových stránkách britská zpravodajská stanice BBC s odvoláním na studii otištěnou v listu Astrophysical Journal Letters.

23.8.2012

Ilustrační fotoFoto: REUTERS

Tým astronomů z USA, Španělska a Polska odhalil „podpis" planety, kterou pohltilo její slunce, a to tím, že zkoumal chemické složení hvězdy. Navíc se experti také domnívají, že jedna planeta, která v oblasti ještě přežívá, se nachází na tak neobvyklé orbitální dráze, kterou zřejmě vyvolala destrukce v jejím sousedství.

Na objev astronomové přišli pomocí texaského teleskopu Hobby Eberly během studia hvězdy označované BD+48 740, která je řazena mezi takzvané červené obry. Rostoucí teploty poblíž jádra tohoto typu hvězd způsobují, že se tyto hvězdy rozšiřují. To může vést k zániku planet.

„Podobný osud může čekat i vnitřní planety v našem slunečním systému, až se Slunce změní v červeného obra," řekl jeden ze spoluautorů studie Alexander Wolszczan z Pensylvánské státní univerzity v USA. Stát by se tak podle něj mohlo až někdy za pět miliard let.

23.8.2012 VSTUP DO DISKUSE

Rakovina, choroby srdce, cukrovka. Chronické nemoci trápí už 3,5 milionu Čechů

Shořelý autobus

V Kazachstánu shořel autobus. Uniklo jen pět pasažérů, 52 lidí zahynulo

Petrovku budovali s nejvýše postaveným jeřábem v republice

Částku 120 milionů korun vkládá investor, společnost Snowy Chalet, do obnovy Petrovky. Jedna z nejstarších krkonošských bud, která se nachází v nadmořské výšce 1288 metrů, zhruba pět kilometrů severně od Špindlerově Mlýna, vyhořela v srpnu 2011. Její stavba výrazným způsobem pokročila.

Německo zhodnotí rakouskou vládu podle její činnosti, varovala Merkelová Kurze

Německá kancléřka Angela Merkelová se ve středu sešla s novým rakouským lídrem Sebastianem Kurzem, který si zvolil Německo ke své první zahraniční návštěvě ve funkci rakouského předsedy vlády. Schůzku poznamenalo předchozí napětí, vyvolané rozdílným postojem k migraci.

Škoda potvrdila premiéru omlazené Fabie. Podívejte se na první obrázek

Česká automobilka Škoda Auto potvrdila, že na březnový autosalon v Ženevě přiveze omlazenou Fabii. Jaké změny facelift třetí generace přinesou, naznačuje také první oficiální skica.

Babiš chce mít novou vládu do konce února, jmenovanou Zemanem

Premiér Andrej Babiš (ANO) chce, aby novou vládu jmenoval prezident Miloš Zeman, a to i v případě, že ve druhém kole prezidentských voleb v souboji s Jiřím Drahošem neuspěje. Vládu by měl Babiš rád sestavenou do konce února.

>