Každý řidič se toho děsí: vyhoří mu motor, praskne pneumatika nebo mu jiné auto rozbije kapotu tak, že už se svým autem neujede dál ani o metr. Ještě v horším případě se zraní tak, že bojuje o život. Všechna auta vyrobená od roku 2010 v Evropské unii budou muset mít speciální zařízení, které dokáže samo přivolat záchranáře nebo odtahovou službu.

Evropská komise si od nového nařízení slibuje, že záchranáři dorazí s pomocí až dvakrát tak rychleji. „Hlavně v zapadlých místech a na vesnicích může rychlá pomoc řidiči zachránit život,“ řekl europoslanec Jaromír Kohlíček.

„Pokud má řidič v autě poruchu, zlomenou ruku nebo jiný menší problém, stiskne tlačítko a přímo z auta se domluví s operátory na tísňové lince, jakou pomoc potřebuje,“ řekl Deníku Pavel Peller z firmy eCall, která zařízení dodává do aut v České republice.

Nemusí přitom vůbec říkat, kde se nehoda stala. Zařízení samo určí pomocí navigačního systému GPS přesné souřadnice havárie kdekoli v Evropě.

„Oznámí nehodu i pokud je posádka v bezvědomí a nemůže mluvit,“ tvrdí Martin Pichl z ministerstva dopravy. Speciální čidlo v autě pošle samo od sebe signál na tísňovou linku 112. „V té chvíli už vyjíždějí k neštěstí lékaři, hasiči i policie,“ vysvětluje Peller.

Pokud například český šofér nabourá v Portugalsku, bude se moci přímo z auta domluvit na pomoci v češtině. Každá země zaplatí za systém ročně od 25 do 4550 milionů eur. Řidiči si už teď mohou do svých aut kupovat zařízení za zhruba 16 tisíc korun.