Podle listu Süddeutsche Zeitung se ve zprávě z 15. července určené pro vnitřní potřebu ministerstva zahraničí hovoří o zvýšeném nebezpečí pro leteckou dopravu a to především v souvislosti s předchozím sestřelením ukrajinského vojenského letadla typu Antonov z výšky více než 6000 metrů. Sestřelení letadla v takové výšce je podle zprávy signálem, že může být zasaženo i civilní dopravní letadlo prolétající nad východní Ukrajinou.

O nebezpečí pro leteckou dopravu podle listu Süddeutsche Zeitung několikrát německou vládu ve svých každodenních zprávách varovala i Spolková zpravodajská služba (BND).

Žádné upozornění

Zástupce německého národního leteckého dopravce Lufthansy dnes potvrdil, že společnost od spolkové vlády nedostala loni v červenci žádné upozornění. O zhoršení bezpečnostní situace v určité oblasti aerolinky prý obvykle informuje ministerstvo dopravy. Právě vládní varování hraje podle Süddeutsche Zeitung nejdůležitější roli při rozhodování Lufthansy o případném odklonění leteckých tras.

Německé ministerstvo dopravy na dotaz uvedlo, že spolková vláda před zřícením letu MH 17 o zvýšeném riziku pro přelet civilních strojů nad východem Ukrajiny žádné informace k dispozici neměla. Ministerstvo zahraničí se k věci zatím nevyjádřilo.

Podle nizozemských vyšetřovatelů stála za zkázou letu MH 17 s největší pravděpodobností střela vypálená z ruského protiletadlového raketového systému Buk. Kdo střelu vypálil, je předmětem pokračujících sporů. Ukrajina a USA tvrdí, že letoun sestřelila raketa, kterou poskytla Moskva proruským separatistům. Rusko obvinění odmítá a ukazuje na ukrajinské vládní síly.