Už čtvrt roku se estonská metropole Tallinn pyšní jedním světovým prvenstvím. Pravděpodobně je to jediné hlavní město, které nabízí svým obyvatelům městskou hromadnou dopravu zdarma. Ojedinělý experiment populárního starosty Edgara Savisaara, kterým radnice bojuje proti dopravním zácpám 
a smogu, je prý úspěšný. Starosta ho označil za „13. plat" pro obyvatele. A místní si ho pochvalují.

„Momentálně nemám moc práce a můj rozpočet je poměrně napjatý. Potřebuji šetřit, kde se dá, a tak mám z nového dopravního systému radost. Pro běžného člověka je to dobrá věc," řekl serveru Huffington Post tallinnský obyvatel Mare Tulp.

Potvrzení o trvalém bydlišti

Trvalý pobyt si v metropoli zřídil teprve nedávno, a to právě kvůli dopravě zadarmo. K bezplatnému použití tramvají, autobusů i trolejbusů je 
v půlmilionovém Tallinnu zapotřebí jediné – potvrzení o trvalém bydlišti. Návštěvníci hlavního města musejí za dopravu stále platit.

Právě na příliv nových obyvatel, kteří sice dosud 
v Tallinnu žili, ale trvalý pobyt měli hlášený jinde, radnice spoléhá. Počítá s tím, že když začnou platit daně v Tallinnu, radnice částečně zacelí ztráty, které plynou z menšího počtu prodaných lístků na MHD. „Letos přijdeme o 12,4 milionu eur (310 milionů Kč) 
z prodeje jízdenek. Tato částka pokrývala asi z 23 procent veškeré náklady na veřejnou dopravu v Tallinnu," uvádí mluvčí radnice Toomas Pirn.

Slušný daňový výnos

Podle místostarosty Taaviho Aase by na novince mohlo město nakonec ještě vydělat. V Tallinnu žije 40 000 lidí, kteří ve městě nemají trvalé bydliště, a daně v důsledku toho odvádějí jinde. Každá tisícovka nových obyvatel města přitom znamená roční daňový výnos ve výši kolem jednoho milionu eur.

„O zavedení veřejné dopravy zdarma jsme začali uvažovat před rokem. Již v prvních týdnech jsme registrovali zvýšený počet osob využívajících veřejnou dopravu, rozhodli jsme se tedy zvýšit počet autobusů," uvedl před časem Taavi Aas. Město by rádo získalo titul Zelená metropole Evropy udělovaný Evropskou komisí.

Největší znečišťovatel

A jak se výsledky projevují v tallinnských ulicích po čtvrt roce bezplatné dopravy? Na seriózní bilancování je sice ještě brzy, ale počet cestujících MHD se v prvním čtvrtletí zvýšil o deset procent 
a dopravní ruch na hlavních komunikacích se o 15 procent snížil. Právě automobily jsou podle studií v Tallinnu největším znečišťovatelem ovzduší. Devět z deseti obyvatel rozhodnutí svého starosty uvítalo.

Najdou se i kritici. Nepříliš překvapivě jsou mezi těmi, kteří za jízdu platí. „Studuji 
v Parnu a pro mě veřejná doprava není zadarmo. Toto opatření je velmi nespravedlivé pro ty, kdo v Tallinnu nebydlí. Na venkově vydělávají lidé většinou méně než v metropoli," stěžuje si šestadvacetiletá studentka Eve.

Zkouší to i jinde• Pro rodinu se dvěma dětmi MHD zdarma představuje úsporu asi 600 eur (15 000 Kč) ročně. A to není zanedbatelné v zemi, kde průměrná měsíční mzda činí 900 eur (22 500 Kč). Jízdenka stojí stojí 1,60 eura (40 Kč).
• Tallinn není prvním městem, které se zrušením jízdného experimentuje. Cestování zdarma vyzkoušeli například v belgickém Hasseltu, francouzském Colomiers nebo čínském Čchang-ningu. S myšlenkou městské dopravy zdarma si občas zahrává 
i newyorský starosta Michael Bloomberg. Mezi hlavními městy ale estonská metropole drží nepochybně primát.