Lednový incident jiného modelu boeingu, kterému za letu vypadl z trupu dveřní panel, přiměl technika Sama Salehpoura k tomu, aby americký Federální úřad pro letectví informoval o svých zkušenostech z dohledu nad kvalitou výroby letadel 787 Dreamliner. Obává se, že pokud se něco nezmění, mohou Dreamlinery v budoucnosti postihnout katastrofální nehody po rozpadu trupu, píše deník New York Times.

Salehpour v Boeingu pracuje přes deset let, uvedl list, a jeho úkolem je právě dohled nad kvalitou výroby. Problém, na který upozornil úřady, se týkal sestavování jednotlivých dílů trupu, které Boeingu dodávají různí výrobci. Technik tvrdí, že si dělníci ve snaze plnit plán výroby zjednodušovali práci.

„Při spojování dílů vznikaly mezery, které dělníci stahovali nadměrnou silou. Tím vznikaly deformace, které mohou zrychlit únavu materiálu a vést k předčasnému selhání daného dílu,“ citoval list ze Salehpourových stížností. Technik o svých tvrzeních a obavách média informoval v těchto dnech. Příští týden k jejich prověření svolal slyšení Senát amerického Kongresu.

Letoun Boeing 787 Dreamliner chilských aerolinek při letu z Austrálie na Nový Zéland krátce ztratil výšku. Přistál s desítkami zraněných na palubě:

Letoun Boeing 787-9.
Děsivý zážitek: Boeing se za letu propadl. Kdo neměl pásy, vyletěl ke stropu

Salehpourovi právníci tvrdí, že jeho opakované připomínky nadřízení ignorovali a nakonec ho nedobrovolně přeložili do výroby modelů 777, kde se setkal s podobnými postupy.

Zdroj: Youtube

„Viděl jsem lidi, jak doslova skáčou a dupou na kusy letadla, aby díly dosedly k sobě. Když po nich skáčete a dupete, díly deformujete a ony k sobě dočasně přilehnou… Ale to není způsob, jak vyrábět letadlo,“ řekl Salehpour podle CNN.

Boeing médiím sdělil, že v Dreamlinery a jejich životnost, odhadovanou až na padesát let, má nadále plnou důvěru. „Změny ve výrobních postupech neměly vliv na bezpečnost a trvanlivost letadla. Na analýze, zda mohou existovat jakékoliv dlouhodobé problémy s únavou materiálu, naši konstruktéři pracují. Musí být důkladná a nelze ji uspěchat,“ řekl pro New York Times mluvčí firmy Paul Lewis.

Zdroj: Youtube

CNN připomněla, že s problémy s kvalitou výroby Dreamlinerů bojoval Boeing opakovaně. Výroba kvůli nim od roku 2021 téměř dva roky stála.

Letadla Dreamliner dodává Boeing od roku 2011. Vyznačují se vyšším využitím moderních kompozitních materiálů namísto klasických kovů a širokým trupem. Stroje jsou díky tomu lehčí a spotřebovávají méně paliva. Dopravní letadla prodělávají za letu vysokou zátěž, která může vést k postupnému opotřebení a únavě materiálu.

O panel na spodní části trupu poblíž místa, kde se vysouvá podvozek, přišel Boeing nejspíš za letu:

Boeing 737, ilustrační foto
Další problém pro Boeing: Letadlo přistálo v Oregonu bez části vnějšího pláště

„Kompozita lépe snáší nadměrnou sílu, ale hůř se na nich pozná, kdy opotřebení dosáhne dlouhodobou zátěží kritického bodu. Prostě najednou prasknou. Proto je zcela správné, že nyní Boeing trvanlivost a odolnost materiálu zkoumá,“ řekl New York Times John Cox, bývalý pilot a nyní bezpečnostní konzultant.

Boeing čelí v posledních letech sérii problémů a vyšetřování, které poukazují právě na problémy s kontrolou kvality výroby. Nyní úřady vyšetřují zmíněný lednový incident s vypadlým dveřním panelem za letu. Prověřují také náhlou ztrátu výšky Dreamlineru při letu z Austrálie na Nový Zéland. Kvůli závadě na softwaru nových modelů 737 Max se v letech 2018 a 2019 zřítila dvě letadla, v nichž zahynulo 346 lidí.