Proslulý stroj opravuje anglické letecké a automobilové muzeum Shuttleworth Collection. Rekonstrukce začala již v květnu 2007 a výdaje na ni se šplhají do milionů. „Počítáme s náklady kolem 600 tisíc liber," sdělila serveru Deník.cz mluvčí muzea Ciara Harperová. V přepočtu to je téměř 19 milionů korun.

Muzeum plánuje dokončení oprav na konec letošního roku, přičemž z letounu se pak stane skutečný unikát. Půjde totiž o jediný letuschopný Spitfire na území Evropy, který za války sloužil v RAF u československé jednoty. Alespoň to vyplývá z dat asociace Free Czechoslovak Air Force Associates, která se zabývá historií československých pilotů v RAF.

Další provozuschopné stíhačky Spitfire s českou stopou jsou už jen dvě a nacházejí se v USA. „Paradoxně obě mají základnu na letišti Everitt ve Washingtonu," upřesnil pro Denik.cz Tom Doležal z Free Czechoslovak Air Force Associates, syn českého leteckého esa Oldřicha Doležala.

Čtěte také: Bitva o Anglii: Josef František byl mistrem pilotáže a výborným střelcem

Rekonstruovaný Spitfire začal létat v srpnu 1942 nejprve u 310. československé perutě a od října 1943 byl přes rok u 312. perutě. Celkem na něm piloti odlétali téměř stovku bojových letů a v jeho kabině se vystřídala dvacítka československých stíhačů, včetně velitele 310. perutě Emila Foita.

Spitfire AR501 se vhledem k době svého nasazení zúčastnil až dalších fází války, ne přímo bitvy o Británii, tedy střetnutí mezi německou Luftwaffe a britskou Royal Air Force (RAF) nad Británií a kanálem La Manche. Ta se uskutečnila mezi červencem 1940 a koncem října téhož roku.

„Pokud víme, AR 501 sice několikrát zuřivě pálil ze svých kanonů, ale nikdy nesestřelil žádné letadlo," vysvětlila Ciara Harperová. Podle ní absence sestřelů byla po skončení velmi intenzivní bitvy o Británii normální i pro dlouho sloužící letadla.

Přečtěte si: Válečné hity připomenou české letce, kteří bojovali v řadách RAF

Stroj podle webu cs-letci.com po vyřazení ze služby sloužil jako pomůcka na katedře stavby letadel. V roce 1961 jej získal právě Shuttleworth a nechal ho uvést do letuschopného stavu. V závěru 60. let si pak zahrál mimo jiné ve známém válečném dramatu Bitva o Británii a v roce 2001 také v americkém velkofilmu Pearl Harbour.

Stíhačka definitivně usedla na zem v roce 2005, a to kvůli problémům s kapáním oleje v motoru. Posléze muzeum rozhodlo o její generální opravě. Vzhledem k tomu, že stroj prochází kompletní rekonstrukcí poprvé, je z větší části původní. Některé díly se však musely vyrobit nově. Na renovaci dělá Iain Larriman, jediný letecký inženýr, kterého muzeum zaměstnává na plný úvazek, a pomáhá mu řada dobrovolníků. Tým nyní pracuje na zprovoznění originálního motoru Rolls-Royce Merlin V12.

Čtěte také: Pro Trutnov skončila druhá světová válka 9. května 1945

Rekonstrukce Spitfiru je podle vyjádření Larrimana pro web Bedfordshire News zatím nejdůkladnější, jakou v muzeu dělali. Po jejím ukončení hodlá dokonce o ní vydat knihu.

Supermarine Spitfire byl britský jednomístný stíhací letoun sloužící v RAF a ve vzdušných silách dalších spojeneckých armád během druhé světové války. Během ní letoun tvořil spolu s Hurricany základ britského stíhacího letectva. Celkem jich firma Supermarine vyrobila v letech 1938 až 1948 přes 20 tisíc kusů.