Deník

Britští vědci vyvinuli způsob, jak nabíjet mobilní telefon močí

Londýn – Britští vědci oznámili, že objevili způsob, jak využít moč a přeměnit ji na energii schopnou dodat mobilnímu telefonu dostatek proudu na posílání textových zpráv a připojení k internetu. Informovala o tom agentura AFP.

18.7.2013 5

Ilustrační fotoFoto: čtk

Vědci z Bristolské univerzity a Bristolské laboratoře robotiky v jihozápadní Anglii uvedli, že vytvořili palivovou buňku, která využívá bakterie k rozkládání moči, čímž vzniká energie. Svá zjištění zveřejnili v odborném časopise Royal Society of Chemistry.

„Ještě nikdo nevyužil k ničemu podobnému energii z moči, tudíž jde o vzrušující objev," řekl inženýr Ioannis Ieropoulos. „Krása tohoto palivového zdroje spočívá v tom, že se nespoléhá na chaotickou povahu větru nebo slunce. Vlastně recyklujeme odpad, abychom vytvořili energii. Jde o produkt, u kterého si můžeme být jistí nekonečným přísunem vlastní moči," dodal.

Tým vypěstoval bakterie na anodách z karbonových vláken a umístil je do keramických válců. Bakterie rozkládají chemikálie v moči procházející válci, čímž vzniká malé množství elektrického náboje ukládaného v kondenzátoru. Ieropoulos doufá, že tuto buňku, která má zatím velikost automobilové baterie, bude možné vyladit pro mnoho aplikací. „Naším cílem je mít něco, co se bude snadno nosit s sebou," vysvětlil.

„Zatím zásoby energie z mikrobiologického paliva (MFC), které jsme vyvinuli, stačí na posílání textových zpráv, připojení k internetu a krátký telefonát. Koncept byl vyzkoušen a funguje – a teď je na nás, abychom vyvinuli a vylepšili proces tak, aby MFC dokázal plně nabíjet baterie," dodal. Doufá prý, že by tato technologie jednou mohla být využívána pro pohon domácích zařízení.

18.7.2013 VSTUP DO DISKUSE 5
Kandidát na prezidenta ČR Jiří Drahoš se svou manželkou zavítal na hokejový zápas Champions League HC Oceláři Třinec a JYP Jyväskylä.

Drahoše při hokejovém zápase v Třinci část publika vypískala

Nehoda na dálnici D1 u Tvarožné na Brněnsku.

Sníh komplikuje dopravu. Policie zavřela cestu přes Harrachov do Polska

Potápěči objevili v Mexiku nejdelší zatopenou jeskyni světa. Podívejte se

Objev světového významu. Mexičtí speleologové našli systém podvodních jeskyní s celkovou délkou 347 kilometrů, který je zatím největší zatopenou jeskyní na světě. Podle archeologů objasňuje některé momenty historie májské civilizace.

USA přemístí ambasádu do Jeruzaléma již do konce roku, tvrdí izraelský premiér

Izraelský předseda vlády Benjamin Netanjahu se ve středu na oficiální návštěvě Indie nechal slyšet, že Spojené státy do konce tohoto roku přemístí své velvyslanectví z Tel Avivu do Jeruzaléma. Spojené státy ale informaci prozatím nepotvrdily. Zprávu přinesla CNN.

Babiš vyzval Okamuru, aby nestrašil lidi. Povinné migrační kvóty ale odmítne

Vláda podle svého předsedy Andreje Babiše (ANO) udělá vše proti povinným kvótám na uprchlíky nebo proti přerozdělování žadatelů o azyl, které plánuje EU. Premiér to dnes uvedl ve sněmovně v úvodu debaty nad návrhem unijní reformy azylové politiky. Diskusi prosadilo hnutí SPD.

Pro Drahoše je většina voličů, kteří hlasovali pro neúspěšné kandidáty

/ANKETA/ Zhruba tři čtvrtiny voličů většiny nepostupujících kandidátů na prezidenta by ve druhém kole volby daly hlas Jiřímu Drahošovi. Vyplývá to z průzkumu agentur STEM/MARK a Median pro Institut pro Demokracii 21.

>