Všechno má svá pravidla – a teď už i šrotovné. Právě tato prémie za zničení starého auta a na koupi nového, kterou zařadily mnohé evropské státy do svých balíčků proti hospodářské krizi, dostala včera své mantinely od Evropské komise.

Základní pravidlo zní: pobídky jednotlivých států nesmí zvýhodňovat jen domácí výrobce.

Třeba francouzský prezident Nikolas Sarkozy by chtěl automobilkám Renault či PSA Peugeot Citroën poskytnout půjčku s výhodnějšími úroky než by požadovaly banky. „Jsem tvrdě proti přímým, čistě národním podporám pro koncerny,“ tvrdí německá ekonomka Ute Bergová podle serveru Spiegel.

Ale zpátky ke šrotovnému. Jednotlivé země mají stanovit jasné podmínky, aby nešlo nařízení obcházet třeba tím, že člověk staré auto ve skutečnosti nesešrotuje, ale dál ho prodá. Podmínkou pro zisk bonusu by mělo být i předložení důkazu o zlikvidování starého vozu, jak je to například v Německu.

Právě tam za jediný měsíc využilo šrotovného už 105 tisíc lidí. Jako nové auto si spousta lidí pořizuje i české škodovky. „Hlavně fabie patří pořád k nejžádanějším,“ potvrdil Deníku technik z tirschenreut­hského autosalonu König.

Tím, že o auta nebyl zájem, řeší automobilky i problém, kam dát auta, když už jsou sklady plné. Nabídka nových aut je totiž asi o pětinu vyšší než poptávka. Třeba Toyota si musela pronajmout nákladní loď ve švédském Malmö. „Je to tím, jak klesají prodeje v oblasti,“ řekla mluvčí Anne Gaublommová serveru EUobserver.