„Než letadlo spadlo, táhla se za ním kouřová stopa,“ řekli agentuře Reuters dva svědci. Stroj podle nich také vydával zvláštní zvuk. Farmář Malka Galato, na jehož pozemek letadlo dopadlo, viděl, že z letadla vypadávají malé části připomínající papír. Stroj také před pádem náhle změnil směr, dodal svědek. Podobně nehodu popsal také další farmář Tamirat Abera.

Jeden Boeing 737 Max 8 se zřítil už loni v říjnu. Letoun nízkonákladové společnosti Lion Air se 181 pasažéry a osmi členy posádky havaroval po startu z letiště v Jakartě. Nikdo neštěstí nepřežil. Už tato havárie vyvolala obavy o bezpečnost boeingu nové generace.

Příčina říjnové havárie sice nebyla dosud určena, indonéští vyšetřovatelé ale už několik dní po neštěstí letecké dopravce upozornili, že chybná informace z jednoho ze senzorů může způsobit, že letadlo automaticky nakloní příď směrem dolů.

Může jít o náhodu

Mnozí odborníci varují před tím, aby se zmíněné nehody předčasně dávaly do souvislosti. Alan Diehl z amerického Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB) připomněl, že v obou případech se neštěstí odehrálo krátce po vzletu a kolísání vertikální rychlosti po startu etiopského letadla naznačuje možný problém s ovladatelností stroje. Dodal ale, že existuje řada dalších vysvětlení havárie - například problém s motory, chyba pilota, váha nákladu, sabotáž anebo střet s ptáky.

Boeing uvedl, že vyšetřovaní je teprve v počáteční fázi, a proto není nutné provozovatelům modelu 737 Max 8 vydávat nové pokyny.

Přes 150 mrtvých

Příčiny nehody Boeingu 737 Max 8 Ethiopian Airlines, ke které došlo v neděli ráno, nejsou dosud známy. Aerolinky nicméně oznámily, že pilot hlásil problémy již krátce po startu a žádal o návrat. Při následném pádu letadla nepřežil nikdo ze 149 cestujících a osmi členů posádky.

Zřícený letoun byl přitom prakticky nový, aerolinky ho převzaly teprve vloni v listopadu.