Podle analytiků byl první pokles lodní dopravy zaznamenán na konci října. V té době se Čína připravovala na přijetí zákona, upravujícího ochranu osobních údajů. Kdo vlastně lodě na jejich cestě sleduje? Jsou to společnosti, které se zabývají přepravními daty. Mají k tomu automatický identifikační systém (AIS), který umožňuje lodím odesílat informace o poloze, rychlosti, kurzu a názvu lodi stanicím, jež jsou umístěny podél pobřeží.

Všechny informace přenáší vysokofrekvenční rádio. Pokud je pak loď od stanic daleko a tak mimo dosah rádia, lze vše potřebné zjistit s pomocí satelitů.  

Čínská armáda. Ilustrační fotografie.
Čína otestovala hypersonickou raketu. Ta obletěla Zemi a zaskočila USA

V posledních třech týdnech se však počet plavidel, která vysílají signály, propadl o téměř 90 procent, uvádí globální poskytovatel údajů dat o lodní dopravě VesselsValue. „V současné době jsme svědky celoodvětvového snížení pozemních signálů AIS v Číně,“ uvedla Charlotte Cook, hlavní obchodní analytička společnosti VesselsValue pro CNN.

Čínské ministerstvo zahraničních věcí se na dotaz k této problematice odmítlo vyjádřit. Podobně jako Informační kancelář Státní rady.

Zákon na ochranu osobních údajů

Podle analytiků je na vině čínský zákon o ochraně osobních údajů, který vstoupil v platnost 1. listopadu. Vyžaduje, aby společnosti zpracovávající data obdržely souhlas od čínské vlády, než údaje „opustí Čínu“. To všechno má Peking dělat z obavy z domnělého vměšování se do čínské politiky ze strany jiných států.

Solární panely - Ilustrační foto
Evropa musí vyrábět solární panely. Jinak nás v boji o klima Čína zruinuje

Zákon se sice nezmiňuje o přepravních údajích, avšak podle Anastassise Touroseho, vedoucího týmu sítě AIS ve společnosti Marine Traffic, čínští poskytovatelé dat mohou preventivně zadržovat informace. "Kdykoli vznikne nový zákon, máme časové období, kdy si každý musí ověřit, zda je vše v pořádku," řekl Touros pro CNN.

Podle dalších odborníků je však možné, že některé transpondéry AIS byly začátkem měsíce odstraněny ze stanic podél čínských pobřeží, a to na pokyn národních bezpečnostních orgánů.

Informace ze satelitů

Stále tak zbývají alespoň informace za satelitů. Podle Touroseho nejsou však tak kvalitní jako ty ze speciálních stanic. "Potřebujeme pozemní stanice, abychom měli lepší a kvalitnější obraz," dodal.

S blížícími se Vánocemi by ztráta informací z pevninské Číny – domova šesti z 10 nejrušnějších kontejnerových přístavů světa – mohla způsobit další problémy v cestě zboží za spotřebiteli.

Tento snímek označil Aeronet za sentinel s anténkou v krvi. Do krve se prý dostal prostřednictvím vakcíny od Pfizer/BioNTech. Není ale vůbec zřejmé, kdo, kdy, kde a jak snímek pořídil
Server Aeronet šíří lež: Ve vakcínách jsou prý chobotničky a sondy s anténkami

Přepravní společnosti se navíc spoléhají na data AIS, aby předpovídaly pohyb plavidel, sledovaly sezónní trendy a zlepšily efektivitu přístavů.

Čína je také jedním z hlavních světových dovozců uhlí a železné rudy a také velkým vývozcem kontejnerů. I na tomto poli by tak snadno mohly nastat velké komplikace.