Podle agentury Nová Čína podnikne Sněžný drak další pokus zřejmě v pondělí.

Na místo se dnes nově vydal americký ledoborec Polar Star, oznámila pobřežní stráž USA. Plavidlo by mělo v případě potřeby pomoci čínské a ruské lodi, které se nyní v ledovém poli nemohou pohybovat. Americké plavidlo je dlouhé 120 metrů a při plynulé plavbě dokáže prolomit led až o tloušťce 1,8 metru. V případě potřeby ale postupným pohybem vpřed a vzad zvládne prolomit kry až o síle 6,4 metru, uvedla agentura Reuters.

Posádka čínského ledoborce v pátek odpoledne místního času (ráno SEČ) vyjádřila obavy, že loď již není schopna dalšího pohybu v ledu. Selhání dnešního pokusu o vyproštění vlastními silami to potvrdilo. Podle státní agentury Nová Čína, která má na palubě svého zpravodaje, během noci zablokovaly Sněžnému draku cestu zpět ledové kry. Další pokus o průnik na otevřené moře se očekává v pondělí.

AMSA v pátek nejprve vydala pokyn australskému ledoborci Aurora Australis, který se již vydal na cestu do Tasmánie se zachráněnými 52 vědci a turisty z Akademika Šokalského, aby setrval v oblasti a byl v pohotovosti pro možné záchranné nasazení. Následně mu ale povolila v cestě pokračovat a oznámila, že Sněžný drak je v bezpečí a pomoc nepotřebuje.

Loď prošla rozsáhlou modernizací

Aurora Australis se nyní vrátí k australské polární stanici Casey, aby tamějším obyvatelům dopravila zbytek zásob. Teprve poté zamíří na Tasmánii, kam by měla dorazit v půli ledna. Turisté a vědci z ruské lodi, kteří se na cestu vydali 28. listopadu, se tak na pevninu vrátí po téměř dvou měsících.

Podle mezinárodních konvencí, které většina zemí dodržuje, jsou posádky lodí povinny poskytnout pomoc, pokud jsou o to požádány. Náklady, které tím vzniknou, nesou podle agentury AP majitelé těchto plavidel.

Akademik Šokalskij uvázl v ledových krách na Štědrý den. Na pomoc mu vyrazila trojice ledoborců, kterým se ale nepodařilo k plavidlu dostat. Leteckou evakuaci navíc dlouho hatilo špatné počasí. Na ruské vědecké lodi nyní zůstalo 22 členů posádky, kteří vyčkávají, až led samovolně povolí. V případě příznivého větru se podle odborníků ledový příkrov rozpadne během jednoho až dvou dnů.

Čínský ledoborec Sněžný drak postavily v roce 1993 ukrajinské loděnice jako arktickou nákladní loď. O rok později byla upravena k vědeckým a zásobovacím účelům. Před několika lety loď prošla rozsáhlou modernizací.