Ukrniak. Grogon. To jsou některé názvy, které Ukrajinci navrhují jako alternativu k současnému názvu Ukrajinský koňak. Internetovou anketu financuje Evropská unie. Návrhů tam je již přes třicet, diskusních příspěvků násobně více. „Pokud se žádný nový název nevybere, budou muset ukrajinští lihovarníci od roku 2026 používat neutrální a celosvětově srozumitelný název brandy,“ informuje ukrajinský portál Evropejskaja Pravda. Koňak je chráněná značka, a může se tak nazývat pouze nápoj, který byl vypálen a poté uložen v sudech ve francouzském Cognacu.

Podobný problém řeší Ukrajinci i u dalších alkoholických nápojů – například u šampaňských a tokajských vín. Jak informuje polský deník Gazeta Wyborzca na vymýcení parazitujících značek ze svého trhu se Ukrajinci zavázali v přístupové smlouvě k Evropské unii z roku 2016, transformační období bylo stanoveno na deset let. Ovšem pouze ztráta názvu koňak vyvolala na Ukrajině větší rozepře.

Sabotáž nařízení?

Ukrajinské ministerstvo zemědělské politiky před nedávnem zveřejnilo nové nařízení o pravidlech výroby ukrajinského koňaku. Dokument jednoznačně určuje, který destilát může používat název Ukrajinský koňak. Stanovuje technologii výroby a pravidla pro používání hvězdiček na etiketě informujících o kvalitě alkoholu.

„Možná úředníci kyjevského ministerstva zemědělství jen zapomněli na podmínky přístupové smlouvy,“ píše se zjevnou ironií Evropejskaja Pravda. Zároveň ale poukazuje na možný lobbing. Ukrajinští výrobci šumivých vín totiž označení šampaňské již řadu měsíců nahrazují názvem sekt, u lihovarníků je v otázce koňaku zatím nápadné ticho.