Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Costa Concordia zamířila od ostrova Giglio do Janova

Giglio (Itálie) – Loď Costa Concordia po dvou a půl letech od ztroskotání opustila přístav u italského ostrova Giglio a vydala se na svou poslední plavbu do Janova, kde ji sešrotují. Vrak obřího plavidla tažený dvěma remorkéry se zatím pohybuje rychlostí 1,9 uzlu (3,5 kilometru za hodinu). Do 350 kilometrů vzdáleného Janova by měl dorazit v neděli.

23.7.2014 AKTUALIZOVÁNO 23.7.2014
SDÍLEJ:

Costa Concordia začala s posledními manévry před odplutím.Foto: čtk

Poslední přípravné práce před vyplutím Costy Concordie začaly dnes brzy ráno. Po nezbytných technických kontrolách se loď pomocí tažných plavidel pomalu otočila o 90 stupňů tak, aby mohla vyplout směrem k Janovu. Na moře se pak vypravila krátce po 11:00 SELČ.

Odplutí zrezivělého vraku lodi z břehu přihlížely stovky lidí včetně desítek novinářů. Na rozloučenou se na ostrově rozezněly přístavní sirény a také kostelní zvony, lidé na mole tleskali. Na poslední cestu parníku požehnal místní farář Lorenzo Pascuotti.

Výletní loď Costa Concordia s více než 4200 lidmi na palubě ztroskotala u toskánského ostrova v lednu 2012. Příliš se tehdy přiblížila pevnině, narazila do útesu a začala nabírat vodu. Zemřelo 32 lidí.

Loni loď technici napřímili

Práce na vyzvedávání obří lodi, která má hrubou tonáž kolem 114.000 tun, začaly loni v září, kdy ji technici napřímili. Před týdnem ji pak začali s pomocí systému přídatných nádrží, do nichž tlačili vzduch, zvedat nad hladinu. Podle původních plánů měla Costa Concordia od Giglia odplout v pondělí, kvůli pomalejšímu postupu přípravných prací, které zdrželo počasí, se ale musel start poslední cesty dvakrát odložit.

Ačkoli vzdálenost mezi Gigliem a Janovem je 350 kilometrů, Costa Concordia bude potřebovat na její překonání čtyři dny. Může totiž jet maximální rychlostí dvou uzlů (3,7 kilometrů v hodině). Na její palubě bude 12 lidí, další technici budou na průběh cesty dohlížet z desítky doprovodných plavidel. Pozornost se bude věnovat zejména tomu, aby z lodi neunikaly žádné chemické látky nebo zbytky paliva, které by mohly poškodit životní prostředí.

Důležitá bude přízeň počasí

Podle Nicka Sloanea, který práce na odtažení lodi řídí, se během první etapy cesty až k severnímu cípu Korsiky nečekají žádné větší problémy. „Potom vyplujeme na otevřené moře a to pro nás bude nejtěžších 48 hodin. Důležité bude hlavně to, abychom měli přesné informace o počasí," řekl. Zdárný průběh plavby může ohrozit zejména silný vítr nebo vysoké vlny.

Podle dosavadního harmonogramu by měla Costa Concordia do Janova dorazit v sobotu večer, v neděli dopoledne pak vpluje do přístavu.

Autor: ČTK

23.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Předvolební debata v deníku 19.10.2017
13

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

Audi A7 Sportback.
23

Tohle je nové Audi A7 Sportback. Dostalo spoustu nové techniky

Osvobozené, ale v troskách. Syrské město Rakká bylo během bojů úplně zničeno

Město Rakká, které představovalo hlavní syrskou pevnost Islámského státu, bylo dobyto, ale je zničené, plné výbušnin a bez elektřiny a tekoucí vody.

O obchodu se zatím bavit nebudeme, odmítla Merkelová Mayovou

Německá spolková kancléřka Angela Merkelová a nizozemský premiér Mark Rutte zamítli žádost britské premiérky Theresy Mayové, aby se téma jednání o brexitu přesunulo na obchod.

Uberu roste konkurence. Lyft dostal od Googlu miliardu

Americký gigant Lyft ve čtvrtek oznámil, že obdržel investici jednu miliardu od společnosti Google Alphabet. Částka mu má pomoci k tomu, aby lépe obstál proti konkurenčnímu Uberu, který na trhu sdílené dopravy ve Spojených státech vede.

Nejstarší česká univerzita dnes volí nového rektora

Univerzita Karlova v Praze bude dnes volit rektora. Funkci šéfa největší a nejstarší univerzity v Česku obhajuje současný rektor Tomáš Zima, který školu vede od února 2014. Proti němu kandiduje biolog Jan Černý, který je od roku 1990 prvním kandidátem na rektora z přírodovědecké fakulty.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení