Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...

Curiosity na Marsu opět pracuje, NASA zjistila příčinu zkratu

Washington – Robotické vozítko Curiosity už na Marsu opět pracuje. Řídící středisko na Zemi ho během týdne dalo do pohybu díky tomu, že vědci amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) zjistili příčinu zkratu, k němuž v roveru došlo koncem února.

14.3.2015 4

Modul Curiosity při průzkumu MarsuFoto: NASA/JPL-Caltech/Malin Space Science Systems

Nepříjemnost se Curiosity přihodila 27. února při drcení čerstvě vyvrtaného vzorku kamene, který robotické rameno pak mělo uložit k analýze do laboratorního zařízení uvnitř vozítka. Následné testy odborníků podle informace NASA ukázaly, že zřejmě došlo k takzvanému měkkému zkratu v motoru, který se využívá k vrtání a drcení vzorků.

Na pokyn ze Země robot obnovil činnost tím, že zdárně dokončil operaci s robotickým ramenem a uložil vzorek prachu z kamene pojmenovaného Telegraph Peak do svých útrob k analýze.

Podobné nepříjemnosti Curiosity v minulosti na rudé planetě už potkaly, ale nikdy neměly vážné následky. V roce 2013 například muselo vozítko kvůli zkratu odpočívat devět dnů.

Rover by nyní měl zamířit z pahorkatiny Pahrump Hills, kde navrtal Telegraph Peak, dál do vyšších poloh hory Mount Sharp, které jsou nyní cílem hlavního zájmu vědců.

Curiosity přistál na sousední planetě 6. srpna 2012 v Galeově kráteru a od té doby zkoumá změny prostředí na Marsu a to, zda tam někdy v minulosti nebyly příznivé podmínky pro existenci života. Během své mise učinil rover několik důležitých objevů. Vědci například na základě rozborů získaných údajů došli k závěru, že existují přímé důkazy o dávné existenci jezer, která mohla hostit mikrobiální život.

14.3.2015 VSTUP DO DISKUSE 4
Neštěstí na Pražské. Pod koly kamionu zemřela žena

Neštěstí v Náchodě. Pod koly kamionu zemřela žena

Předvolební Deníku probíhala 19. října v Aviatice.

Který politik má „zbroják“ a kdo podporuje Zemana? Podívejte se

Třicetitunový jeřáb hasiči z hrany nádrže shodili do vody

Až sedmý den po tragické nehodě na dolní nádrži hydroelektrárny Dlouhé Stráně se podařilo havarovaný bagr z hrany nádrže odstranit.

OBRAZEM: V Pardubicích objevili v zaparkovaném autě tři živé kozy

Kdo viděl film Slavnosti sněženek ví, že koza dovede cestovat autem. I když běžný pohled to opravdu není.

Patnáct stovek. Tolik platí za byt v Praze šéf Finanční správy Janeček

Šéf Finanční správy Martin Janeček má v centru Prahy k dispozici služební garsonku za zhruba 1500 korun měsíčně včetně poplatků. Uvedl to dnes Český rozhlas - Radiožurnál. Byty se ve stejné lokalitě pronajímají podle rozhlasu nejméně za 11 tisíc korun bez poplatků. Výši tohoto benefitu nyní prověřuje ministerstvo financí, podle Janečka je ale vše v souladu se zákonem.

AKTUALIZUJEME

Katalánsku hrozí ztráta autonomie. Madrid reaguje na nedodržení ultimáta

Katalánský premiér Carles Puigdemont ve čtvrtek upozornil, že jeho parlament vyhlásí nezávislost, pokud Madrid nekývne na dialog. Ten mu chce naopak od soboty postupně pozastavit autonomii. Centrální španělská vláda tímto krokem reaguje na vypršení ultimáta pro odpověď na otázku, zda Katalánsko minulý týden vyhlásilo nezávislost, nebo ne.