Ve hře je všechno - budoucnost automobilového průmyslu Německa, jeho důvěra, 800 tisíc pracovních míst a hlavně - podzimní volby. Vláda kancléřky Angely Merkelové čelila kritice, že jde automobilkám příliš na ruku. Kdyby na "dieselovém summitu" nedošlo k dohodě a výrobci aut by alespoň částečně neustoupili, byla by to voda na mlýn opozice.

Proti setkání protestovali například němečtí Greenpeace. V Německu je na automobilovém průmyslu závislé každé páté pracovní místo. Celý sektor pak představuje polovinu obchodního přebytku země. Naftový motor má každé druhé auto, které se v zemi loni prodalo, píše agentura Bloomberg,

„Význam automobilového průmyslu je obrovský. Volkswagen je pro německou ekonomiku důležitější, než Řecko,“ řekl Carsten Brzeski ekonom ING-Diba. Kancléřka Angela Merkelová (CDU) a ministr dopravy Alexander Dobrindt (CSU) totiž čelí totiž kritice, že vláda jde automobilkám příliš na ruku. Kancléřka se summitu nezúčastnila.

Server Politico poznamenává, že dva měsíce před volbami do spolkového parlamentu jde především o politiku. Němečtí politici mají nesnadnou roli. Nechtějí být v očích svých voličů spojováni s korporacemi, které se chovají neeticky a zároveň chtějí auta s minimem emisí. Při tom všem má být zachováno 800 tisíc pracovních míst v automobilovém průmyslu našeho západního souseda. Aktualizace původně podvodného softwaru je tak nejrychlejším a také nejlevnějším řešení. Konstrukční úpravy motorů by trvaly řádově roky a do té doby je spíše předvěpodobné, že diesely (a nejen ony) ustoupí elektrickému pohonu.

Kromě dalších závěrů nabídla značka BMW zákazníkům mimořádný bonus dvou tisíc eur, pokud přivezou svůj starší dieselový automobil (s emisní normou 4) jako protihodnotu při nákupu čistě elekrického vozu, hybridu nebo vozidla, které splňuje normu Euro 6.

Volkswagen Brouk
Volkswagen slaví osmdesátku. Největší evropské automobilce pomohli nacisti

„Téma automobilek chtějí před volbami očistit,“ říká Ferdinand Dudenhöffer, výzkumný pracovník z oblasti auto-moto na Univerzitě v Duisburg-Essenu. „Setkání je kampaní politiků, kteří chtějí voličům ukázat, že se nemusejí omezení obávat.“ Jedná se totiž i o zákazu starších nafťáků ve městech. Některá německá města uvažují o zákazu vjezdu s vysokými emisemi nejen do centra, ale do města vůbec.

Agentura Bloomberg píše, že téměř dva roky po vypuknutí aféry dieselgate však německé automobilky nevykazují žádný náznak poklesu. Díky opatřením kvůli ochraně životního prostředí se předhánějí ve vylepšení vedoucí k nižším emisím.

Ilustrační foto
Český štamgast nevymírá, jen mění zvyklosti

„Továrny hrají klíčovou roli ve zlepšení kvality ovzduší ve městech a zároveň chtějí diesel do budoucna zachovat,“ říká Matthias Wissmann, vedoucí lobbista, který požaduje snížení emisí o 25 procent. „Diesel je stejně důležitý pro ochranu klimatu, i prosperitu Německa,“ dodává.

„Naši politici a průmysl chtějí zachránit minulost, diesel ale představuje nepořádek, proto chtějí najít řešení budoucnosti,“ dodává výzkumník Dudenhoeffer.

Němečtí výrobci diesel potřebují, zatím totiž nedokáží konkurovat elektromobilům od Tesly a Nissanu.

Na setkání přijelo 15 politiků z řad CDU/CSU, zelených a SPD, včetně klíčových ministrů. Dále tři lobbisté a zástupci deseti automobilek. Podle posledních průzkumů patří téma zněčišťování ovzduší a podvody s emiesem dieselových mtorů jednám z hlavních politických témat před nadcházejícími volbami, spolu s uprchlickou krizí a hrozbou terorismu.

Emisní skandál Volkswagenu
V kauze dieselgate možná budou padat další hlavy