Deník

Dinosauři vymírali dávno před dopadem meteoritu, tvrdí vědci

Londýn - Dinosauři začali vymírat už dávno předtím, než před 66 miliony let na Zemi dopadl velký meteorit. Ve své studii uveřejněné v prestižním časopisu americké akademie věd Proceedings to napsali britští vědci z univerzity v Readingu. Dinosauři podle paleontologů neměli schopnost dostatečně rychle nahrazovat vymírající druhy novými, a proto se nedokázali vypořádat ani s katastrofou způsobenou vesmírným tělesem.

18.4.2016

Ilustrační foto.Foto: ČTK/AP

Většina vědců se v současnosti shoduje na tom, že konec dinosaurů jako živočišného druhu způsobil dopad meteoritu v oblasti dnešního Mexika. Podle vědců z univerzity v Readingu se ale dosud věnovala jen malá pozornost faktu, že některé druhy dinosaurů začaly mizet již dávno před touto katastrofou. Rozhodli se proto statisticky vyhodnotit dostupná data o jednotlivých druzích stovek pravěkých ještěrů.

Výsledky analýz podle nich ukázaly, že se už před dopadem meteoritu postupně snižovala druhová pestrost všech skupin dinosaurů a některé větve nakonec zcela vymřely a to již 24 milionů let před meteorickou katastrofou. Výjimku tvořili pouze býložraví hadrosauři a ceratopsidé, kterým se pravděpodobně díky vyvinutí silných čelistí a zubů dařilo konzumovat i takové druhy rostlin, které jiné druhy nebyly schopné pozřít.

Co přesně bylo příčinou úbytku pestrosti druhů dinosaurů před konečným vymřením, se vědcům zjistit nepodařilo. S největší pravděpodobností šlo o zvýšenou sopečnou aktivitu, klimatické změny nebo konkurenci rychleji se rozvíjejících živočišných druhů.

18.4.2016 VSTUP DO DISKUSE

Těsný únik. Řidič osobního vozu v protisměru neměl proti předjíždějícímu kamionu jinou možnost než zastavit mimo vozovku. Jinak by riskoval fatální čelní střet.

VIDEO: Předjíždění kamionů jako kilometrový hazard se smrtí

Bývalá politická vězenkyně Mária Matejčíková převzala 17. listopadu v pražském Národním divadle Cenu Paměti národa. Gratuluje jí moderátor večera Martin Veselovský.

Ceny Paměti národa dostali političtí vězni a perzekvovaný Šimko

Extraliga po 22. kole: Sparta konečně vítězně. Derby severu pro Vervu

/FOTOGALERIE/ Jedni se po reprezentační přestávce zvedají, druhým to skřípe. Mluvit by o tom mohla brněnská Kometa, která ve středu doma padla s Pardubicemi a v pátek doma nestačila 1:3 na Vítkovice. Pád pokračuje i v Mladé Boleslavi, kde vedení dnes odvolalo trenéra Augustu. Proti Hradci tak tým vedla dvojice asistentů Žabka – Ujčík, ale ani to na výhru nestačilo.

Pražská zoo přivítala nový přírůstek. Mládě guerézy pláštíkové

Mládě guerézy pláštíkové se narodilo v úterý v Zoo Praha. Návštěvníci jej mohou už nyní vidět v expozici těchto primátů, která se nachází v dolní části zoologické zahrady na Opičích ostrovech. Přírůstek má bílou barvu a krátkou kudrnatou srst, kontrastující s rodiči.

Irácká armáda dobyla Rávu, poslední irácké město ovládané IS

Irácká armáda oznámila, že dobyla město Ráva u hranice se Sýrií. Město bylo považováno za poslední útočiště takzvaného Islámského státu v Iráku. Vojenská operace směřující k osvobození Rávy začala v pátek za úsvitu.

Univerzita Karlova ocenila vynikajícího učitele a vzdělávací počin

Univerzita Karlova dnes opět při příležitosti 17. listopadu ocenila vynikající vyučující a vzdělávací počiny. Cenu Arnošta z Pardubic získal profesor Petr Charvát z pedagogické fakulty a tým z právnické fakulty za program Street Law - zažít právo jinak. In memoriam byl v Karolinu oceněn za přínos světové vědě, pedagogické činnosti a popularizaci vědy Jan Suda. ČTK o tom informoval mluvčí univerzity Václav Hájek.