Deník

Do vesmíru se chystá teleskop TESS. Nový lovec exoplanet

V noci na úterý 17. dubna přibližně v 00:32 středoevropského času odstartuje z Mysu Canaveral raketa Falcon 9, která vůbec poprvé v historii vynese do vesmíru vědeckou družici NASA. Půjde o teleskop TESS, tedy lovce planet, jehož úkolem je nahradit notoricky známý Kepler.

16.4.2018 7

Vesmírný teleskop TESSFoto: ČTK/AP/Uncredited

TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) bude obíhat okolo Země po atypické velmi protáhlé dráze, na kterou se ještě nikdy žádná družice nevydala. Speciální tvar dráhy byl zvolen proto, aby teleskopu umožnil snazší splnění úkolů mise – hledání exoplanet po téměř celé obloze.

Podle předběžných plánů by měl TESS svou činnost zahájit přesně 68 dní po startu, tedy na konci června. Data, která TESS o hvězdách nasbírá, bude na Zemi odesílat jednou za dva týdny. První výsledky by mohly být publikovány již v září, pravděpodobně budou ale zveřejněny až po Novém roce na tradičním sjezdu Americké astronomické společnosti.

Teleskop TESS naváže na úspěšný projekt Kepler, v jehož rámci se od roku 2009 podařilo objevit 2337 exoplanet, upozornil zpravodajský web BBC.

„TESS funguje na stejném principu jako Kepler. Jeho hlavní devíza je ale v tom, že oskenuje zhruba třistapadesátkrát větší plochu než Kepler, takže najde mnohem víc exoplanet,“ řekl České televizi Marek Skarka ze stelárního oddělení Astronomického ústavu Akademie věd ČR.

Zatímco Kepler se ale zaměřoval především na méně jasné hvězdy, jejichž detekce byla jednodušší, TESS se bude věnovat zejména studii velmi jasných hvězd. Kvůli tomu je teleskop vybaven čtveřicí fotoaparátů se širokoúhlými objektivy s velkou clonou a obrazovými CCD snímači s celkovým rozlišením 64 megapixelů.

Na vývoji teleskopu se podílely Massachusettský technologický institut (MIT) a kosmická agentura NASA. Jeho celková cena je odhadována na 243 milionů dolarů.

Podle předběžných odhadů by měl TESS během následujících dvou let prozkoumat asi 200 tisíc hvězd. Příští rok by ho měl ve vesmíru doplnit teleskop JWST, který bude potvrzovat existenci nalezených exoplanet a zjišťovat o nich více informací.

Autor: Tereza Polaczyková

Místo události:
16.4.2018 VSTUP DO DISKUSE 7

SERVIS

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 17 000 Kč Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva). Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 15. Poznámka: Pracoviště: U Kyjovky 3964/4, 695 01 Hodonín. Náplň práce: zednické práce na stavebních konstrukcích, základání staveb, zdění nosných i nenosných konstrukcí, omítka a fasády, betonáže podlah, dlažby a obklady. Požadujem: vyučení v oboru výhodou, praxe min. 1 rok v oboru. PP na dva roky.. Pracoviště: Stavební firma plus s.r.o. - provozovna, U Kyjovky, č.p. 3964, 695 01 Hodonín 1. Informace: Martina Černá, +420 734 258 679. Služby - Úklid servisu - Kunratice 18 000 Kč Do společnosti Auto Jarov do Kunratic hledáme nové kolegy/kolegyně na pozici pracovník/pracovnice úklidu. Náplní práce je zajištění čistoty autosalon, sociálního zařízení a strojové uklízení dílen. Pracuje se na směny po-pá ranní: 6.00-14.30 hod. a 1x sobota do měsíce 7.00-14.00 hod. Doprava a logistika - Skladník 24 000 Kč Skladník Náplň práce: vykládání a nakládání kamionů a kontejnerů, kompletace objednávek, komisaření, vychystání objednávek, příprava k expedici. Výroba - Výroba Zámečníci strojů 15 000 Kč Zámečníci strojů Zámečníci. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: z: 31.8.2017 a: 21.9.2018, Požadavky: Vrtání a běžné zámečnické práce. Výhodou je ŘP sk. C.. Pracoviště: Pemat trading s.r.o., 742 33 Jeseník nad Odrou. Informace: Vlastimil Machula, +420 733 150 551.

Fabienne zasáhla Česko: popadané stromy, výpadky proudu, přerušené spoje

Marina Abramovičová a její dílo

Čech napadl v Itálii srbskou umělkyni, praštil ji jejím obrazem po hlavě

Aleš Buksa: Nikdy by mě nenapadlo, že budu podnikat v Africe

/ROZHOVOR/ Aleš Buksa, úspěšný podnikatel, symbol multilevel marketingu, který po revoluci přivedl do bývalého Československa, na odchod do důchodu nemyslí. V Ghaně nově těží vodu, kterou nazval Sky Water.

Obvinění a protiútok. Nová fakta v kauze Gabriela Koukalová

Bývalý šéftrenér biatlonistů Ondřej Rybář poprvé veřejně zpochybnil slova Gabriely Koukalové, která tvrdí, že během kariéry bojovala s poruchou příjmu potravy. „Nedokážu si představit, že by s bulimií mohl někdo vrcholově sportovat a vyhrávat závody,“ prohlásil exkluzivně pro Deník.

Z Hongkongu do Pekingu za devět hodin. Má to háček. Na nádraží platí zákony Číny

Lidé cestující mezi Hongkongem a pevninskou Čínou si budou nyní moci užívat jízdy moderním rychlovlakem, který se řítí rychlostí až 200 kilometrů v hodině. Projekt za miliardy dolarů si ale vysloužil kritiku. Pomocí rychlodráhy totiž Peking může vůči bývalé britské kolonii uplatňovat svou asertivní politiku.

Loď Aquarius naložila dalších 47 migrantů, žádný přístav ji nechce

Záchranná loď Aquarius 2 nabrala ve Středozemním moři 47 migrantů plavících se na člunech ze severní Afriky. Loď původně plula pod vlajkou Gibraltaru, ten ji ale nedávno tohoto práva zbavil. Svou ji poté propůjčila Panama, tu však také bude muset po nátlaku italské vlády stáhnout. Plavidlo nyní nemá kde zakotvit.

https info