Deník

Do vesmíru se chystá teleskop TESS. Nový lovec exoplanet

V noci na úterý 17. dubna přibližně v 00:32 středoevropského času odstartuje z Mysu Canaveral raketa Falcon 9, která vůbec poprvé v historii vynese do vesmíru vědeckou družici NASA. Půjde o teleskop TESS, tedy lovce planet, jehož úkolem je nahradit notoricky známý Kepler.

16.4.2018 7

Vesmírný teleskop TESSFoto: ČTK/AP/Uncredited

TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) bude obíhat okolo Země po atypické velmi protáhlé dráze, na kterou se ještě nikdy žádná družice nevydala. Speciální tvar dráhy byl zvolen proto, aby teleskopu umožnil snazší splnění úkolů mise – hledání exoplanet po téměř celé obloze.

Podle předběžných plánů by měl TESS svou činnost zahájit přesně 68 dní po startu, tedy na konci června. Data, která TESS o hvězdách nasbírá, bude na Zemi odesílat jednou za dva týdny. První výsledky by mohly být publikovány již v září, pravděpodobně budou ale zveřejněny až po Novém roce na tradičním sjezdu Americké astronomické společnosti.

Teleskop TESS naváže na úspěšný projekt Kepler, v jehož rámci se od roku 2009 podařilo objevit 2337 exoplanet, upozornil zpravodajský web BBC.

„TESS funguje na stejném principu jako Kepler. Jeho hlavní devíza je ale v tom, že oskenuje zhruba třistapadesátkrát větší plochu než Kepler, takže najde mnohem víc exoplanet,“ řekl České televizi Marek Skarka ze stelárního oddělení Astronomického ústavu Akademie věd ČR.

Zatímco Kepler se ale zaměřoval především na méně jasné hvězdy, jejichž detekce byla jednodušší, TESS se bude věnovat zejména studii velmi jasných hvězd. Kvůli tomu je teleskop vybaven čtveřicí fotoaparátů se širokoúhlými objektivy s velkou clonou a obrazovými CCD snímači s celkovým rozlišením 64 megapixelů.

Na vývoji teleskopu se podílely Massachusettský technologický institut (MIT) a kosmická agentura NASA. Jeho celková cena je odhadována na 243 milionů dolarů.

Podle předběžných odhadů by měl TESS během následujících dvou let prozkoumat asi 200 tisíc hvězd. Příští rok by ho měl ve vesmíru doplnit teleskop JWST, který bude potvrzovat existenci nalezených exoplanet a zjišťovat o nich více informací.

Autor: Tereza Polaczyková

Místo události:
16.4.2018 VSTUP DO DISKUSE 7

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Gastronomie - Kuchaře/kuchařku 33 000 Kč

Restaurace v Praze-Uhříněvsi přijme kuchaře - kuchařku, na HPP a dlouhodobou spolupráci. Nabízíme základní plat 33.000 Kč + odměny, dlouhý/krátký týden. Požadujeme: pracovitost, samostatnost, pečlivost, čistotu. Jsme česká restaurace s pivovarem.

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 14 000 Kč

Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) ZEDNÍK/-ICE. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 14000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: ZEDNÍK/-ICE, Místo výkonu práce: Hradec Králové, Třebeš, "Residence Blodkova",, - PP na dobu určitou od 1. 7. 2018 do 28. 9. 2 018, - Náplň práce: zdící práce, betonářské práce, armovací práce, zemní práce, - Požadujeme: zkušenost se stavební výrobou, - V případě zájmu nás kontaktujte telefonicky (Po - Pá: 8:00 - 15:00) nebo osobně (Po - Pá: 9:00 - 11:00), kontaktní osoba: Suchánek Jiří, tel.: 777 244 471. Pracoviště: Stylbau, s.r.o., Pardubická, č.p. 118, 500 04 Hradec Králové 4. Informace: Jiří Suchánek, +420 777 244 471.

Gastronomie - Kuchař - grilař 33 000 Kč

Plzeňská restaurace v Praze 4 přijme kuchaře - grilaře, krátký/dlouhý týden. Nástupní plat 33.000 Kč + tips.

Výroba - Výroba Zámečníci strojů 25 000 Kč

Zámečníci strojů zámečník. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště: Břasy 62, Pořadavky: základní vzdělání + praxe v oboru nebo vyučení v oboru, Nabízíme: platové ohodnocení od 25.000,- Kč, stravenky, Kontakt: p. Zdeněk Kašák, tel. 734 671 200, e- mail: kasak@weldservice.cz nebo osobně na adrese firmy v době od 7:00 do 16:00 hod.- nejlépe po přechozí telefonické domluvě. Pracoviště: Weld service s.r.o., 338 24 Břasy 1. Informace: Zdeněk Kašák, +420 734 671 200.

Demonstrace v Nymburce kvůli sjezdu KSČM.

OBRAZEM: Ať shnije putinismus. Lidé demonstrovali kvůli sjezdu KSČM

Bezdomovec našel mrtvolku dítěte v kontejneru ve Zrenjaninské ulici v Teplicích. Policie všechny kontejnery okolo místa činu v ulici obehnala policejní páskou a prohledávala je.

Policie kvůli smrti novorozence zadržela ženu. Dítě někdo zabil

Historička: Beran odmítal podřídit církev komunistům, na 16 let ho izolovali

/FOTOGALERIE, ROZHOVOR/ Pronásledovali ho jak nacisté, tak komunisté. Jediný Čech, který byl pohřben ve svatopetrské bazilice v Římě, Josef Beran, je již konečně v Česku, jak si ještě za svého života přál. Jeho ostatky byly převezeny z Vatikánu, nyní jsou vystaveny v katedrále svatého Víta a v pondělí budou pohřbeny.

Česko vede 2:0. Kvitová porazila Görgesovou, Plíšková Kerberovou

/FOTOGALERIE/ České tenistky vedou v semifinále Fed Cupu nad Německem 2:0. Petra Kvitová v úvodní dvouhře zdolala na antuce ve Stuttgartu Julii Görgesovou 6:3, 6:2, druhý bod přidala Karolína Plíšková výhrou nad Angelique Kerberovou (7:6, 6:3).

Merkelová povzbudila dívky, ať zkusí fyziku a strojírenství

Německá kancléřka Angela Merkelová se ve svém sobotním videozáznamu, které pravidelně umisťuje na internet, zabývala nedostatkem kvalifikovaných pracovních sil v Německu. V této souvislosti povzbudila dívky, aby studovaly technické obory a vědy jako fyzika a matematika.

Slevám pro seniory a studenty hrozí odklad

Asociace krajů vyzvala vládu v čele s premiérem v demisi Andrejem Babišem, aby odložila start plošných slev pro mládež a seniory. Ty by místo 10. června měly začít platit až od 1. září. Dá se očekávat, že k posunu termínu nakonec skutečně dojde. Většinu v asociaci mají kraje, které vede Babišovo hnutí ANO 2011.