Deník

Do vesmíru se chystá teleskop TESS. Nový lovec exoplanet

V noci na úterý 17. dubna přibližně v 00:32 středoevropského času odstartuje z Mysu Canaveral raketa Falcon 9, která vůbec poprvé v historii vynese do vesmíru vědeckou družici NASA. Půjde o teleskop TESS, tedy lovce planet, jehož úkolem je nahradit notoricky známý Kepler.

16.4.2018 7

Vesmírný teleskop TESSFoto: ČTK/AP/Uncredited

TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) bude obíhat okolo Země po atypické velmi protáhlé dráze, na kterou se ještě nikdy žádná družice nevydala. Speciální tvar dráhy byl zvolen proto, aby teleskopu umožnil snazší splnění úkolů mise – hledání exoplanet po téměř celé obloze.

Podle předběžných plánů by měl TESS svou činnost zahájit přesně 68 dní po startu, tedy na konci června. Data, která TESS o hvězdách nasbírá, bude na Zemi odesílat jednou za dva týdny. První výsledky by mohly být publikovány již v září, pravděpodobně budou ale zveřejněny až po Novém roce na tradičním sjezdu Americké astronomické společnosti.

Teleskop TESS naváže na úspěšný projekt Kepler, v jehož rámci se od roku 2009 podařilo objevit 2337 exoplanet, upozornil zpravodajský web BBC.

„TESS funguje na stejném principu jako Kepler. Jeho hlavní devíza je ale v tom, že oskenuje zhruba třistapadesátkrát větší plochu než Kepler, takže najde mnohem víc exoplanet,“ řekl České televizi Marek Skarka ze stelárního oddělení Astronomického ústavu Akademie věd ČR.

Zatímco Kepler se ale zaměřoval především na méně jasné hvězdy, jejichž detekce byla jednodušší, TESS se bude věnovat zejména studii velmi jasných hvězd. Kvůli tomu je teleskop vybaven čtveřicí fotoaparátů se širokoúhlými objektivy s velkou clonou a obrazovými CCD snímači s celkovým rozlišením 64 megapixelů.

Na vývoji teleskopu se podílely Massachusettský technologický institut (MIT) a kosmická agentura NASA. Jeho celková cena je odhadována na 243 milionů dolarů.

Podle předběžných odhadů by měl TESS během následujících dvou let prozkoumat asi 200 tisíc hvězd. Příští rok by ho měl ve vesmíru doplnit teleskop JWST, který bude potvrzovat existenci nalezených exoplanet a zjišťovat o nich více informací.

Autor: Tereza Polaczyková

Místo události:
16.4.2018 VSTUP DO DISKUSE 7

SERVIS

Pod vlak v Pardubicích na hlavním železničním koridoru skočil sebevrah. Souprava zastavila na přejezdu na Dašické. I ten bude proto pro vozidla uzavřen do odstranění následků.

Pod vlak v Pardubicích skočil sebevrah, provoz na hlavní trati je omezený

Důl ČSM ve Stonavě.

Záchranáři pomáhali zraněnému horníkovi, do nemocnice ho přepravil vrtulník

Vyrazte do pohádkového světa Josefa Lady. Možná potkáte i kouzelného kocoura

Dnes patří k hvězdám aukčních síní. Ve své době to však Josef Lada neměl vůbec jednoduché. Dílo málokterého výtvarného umělce pozná na první pohled i malé dítě. V jeho případě to však platí beze zbytku.

Z USA až do Francie. Google povede do Evropy svůj druhý podmořský kabel

Až 4000 mil, tedy téměř šest a půl tisíce kilometrů. Tolik bude měřit kabel o čtyřech vláknech, kterým hodlá společnost Google napodruhé spojit USA s Evropou. Povede ze severu Virginie na západní pobřeží Francie a pokrývat i spojovat má oblasti zmíněného amerického státu s Belgií.

Budoucnost je tu. V Las Vegas mají autoškolu pro létající vozidla

V posledních měsících se objevují zprávy o dalších a dalších firmách vyvíjejících létající automobily. Mezi všemi vyčnívá společnost Kitty Hawk spoluzakladatele Googlu Larryho Page. Funkční vozidlo má už dnes a co víc, v Las Vegas otevřela malý tréninkový areál pro začínající řidiče, nebo možná spíše piloty.

Evropská odveta se blíží. Postihne plošně americké uhlí, léky a chemii

Evropská unie zvažuje zavedení odvetných cel na uhlí, farmaceutické a chemické výrobky z USA. Stane se tak v případě, že americký prezident Donald Trump neustoupí z plánu zatížit cly evropská auta. Informaci přinesl německý týdeník Wirtschaftswoche.