Podle eurokomisaře pro migraci a vnitro Dimitrise Avramopulose bude nyní o návrhu jednat europarlament a právní experti do té doby upraví některé dosud nevyjasněné otázky.

Unie už podobná pravidla má, dosáhnout přerušení bezvízového cestování je však nyní poměrně složité. O potřebě změn se začalo mluvit poté, co Evropská komise nedávno podmínečně doporučila bezvízový styk s Tureckem. Urychlení jednání, která se táhnou už několik let, je součástí březnové dohody mezi EU a Ankarou směřující ke zvládnutí migrační krize.

Nový mechanismus počítá podle Dijkhoffa s více možnostmi, kdy bude možné přerušení bezvízového styku navrhnout, snižuje hranice potřebné ke spuštění brzdy a obsahuje také trvalý sledovací systém, zda třetí země plní dohodnutá kritéria. Evropská komise bude moci také za brzdu zatáhnout z vlastní iniciativy.

Splnění 72 bodů

Podmínkou zemí unie včetně České republiky zůstává, aby Turecko splnilo všech 72 bodů, které Evropa před zavedením bezvízového styku vyžaduje.

Některé členské země však měly z takové možnosti obavy a Německo s Francií přišly právě s požadavkem na takzvanou snazší záchrannou brzdu. Jak dnes vysvětlil Dijkhoff, novelizovaná pravidla rozšiřují důvody, za kterých může členská země dočasné přerušení bezvízového styku žádat.

Český ministr vnitra Milan Chovanec uvedl, že by takzvaný „suspenzivní mechanismus" měl být spuštěn například ve chvíli, kdy by občané určité země přicházeli do EU ve velkých počtech, žádali o azyl, ve výrazném počtu páchali trestnou činnost a podobně.

Členská země EU se bude moci se svými důvody obrátit na Evropskou komisi, která bude muset rozhodnutí předložit všem státům osmadvacítky.

Přehled pravidel nového mechanismu tak, jak je uvádí dnes projednávaný materiál, který má ČTK k dispozici:
Porovnávána je situace v členské zemi za dva měsíce vždy ve srovnání s předcházejícím dvouměsíčním obdobím

Stát se může na Evropskou komisi obrátit, pokud v takovém srovnání zjistí:
- výrazný nárůst počtu občanů třetí země, kteří neoprávněně pobývají na jeho území
- výrazný nárůst počtu žádostí o azyl ze strany občanů třetí země, kteří obvykle na ochranu nárok nemají
- pokles spolupráce při readmisích (zpětném vracení) do takové třetí země, podpořený odpovídajícími daty
- zvýšení bezpečnostních rizik pro členskou zemi, podpořené daty jako je nárůst závažné kriminality nebo teroristického ohrožení, které souvisí s určitou třetí zemí

Evropská komise také v podobných případech může začít jednat sama

Komise také bude pravidelně hodnotit a nejméně jednou ročně informovat členské země a Evropský parlament o tom, jak třetí země plní kritéria pro bezvízové cestování