Majitelé nákladních aut by si museli pořizovat na speciálně zřízené Alpské tranzitní burze povolenky k průjezdu horskými průsmyky. Alpské státy by si určily, kolik nákladních aut může projet skrz jejich hory. Určité množství povolenek by bylo zdarma, část by šla do dražby.

„Rozdělovaly by se na různá časová období a různé alpské přechody. Samozřejmě by bylo možné s nimi volně obchodovat,“ představil svůj nápad Dopravní klub Rakouska.

V příštích týdnech o něm má jednat i ministr dopravy Werner Faymann.

Rakouské hory jsou totiž doslova ucpané kamiony.
„Stav Rakousko versus Švýcarsko je 5:1. Bohužel to není fotbalový výsledek, ale stav kamionů na alpských přechodech. Přes rakouské jezdí pětkrát více kamionů než přes švýcarské,“ tvrdí dopravní expert Martin Blum.

Rakouské průsmyky ustály loni nápor 6,52 milionu nákladních aut, což je dvakrát tolik než v roce 1994.
Jen nejvytíženějším Brennerským průsmykem do sousední Itálie projelo o milion kamionů více než celým Švýcarskem za rok.

Důvody? Švýcarsko zavedlo vyšší dálniční mýtné, nezrušilo zatím hraniční kontroly a navíc dokáže dvě třetiny nákladů přesunout ze silnic na koleje.