S novým produktem pod pracovním názvem Vulcano chce švýcarský koncern ovládnout trhy nejen v západní Evropě a severní Americe, kde spotřeba čokolády v posledních letech klesá, ale také v teplejších krajích, kde její konzumaci komplikuje nepříjemné rozehřívání. Uvedl to server Spiegel Online.

Vulcano má podle hlavního vývojáře firmy Hanse Vriense proti klasické čokoládě úplně jiné vlastnosti. V každém kusu je prý až o 90 procent méně kilokalorií a hranice, při níž se začíná roztékat, je u 55 stupňů Celsia.

Běžná čokoláda se na rozbředlou hmotu mění již při 30 stupních. Oproti nim není Callebautův vynález prý tak krémový, zato hezky křupe. Vyšší bod tání navíc neznamená, že by se nerozpouštěla po vložení do pusy. Jen to neobstarává teplota uvnitř úst, ale sliny, tvrdí Vriens.

Měla by ovládnout trh

O chystaném produktu informoval Barry Callebaut své investory prvně loni v březnu. Tehdy byl prý ještě ve vývojové fázi. Dnes už má výrobce podle Vriense podány všechny patenty a za sebou i první úspěšné testy u konzumentů. Na trhu by se nová čokoláda měla objevit do dvou let.

Švýcarská firma, která ročně vyprodukuje 1,1 milionu tun kakaových a čokoládových výrobků, si od ní slibuje ovládnutí trhů ve střední Evropě a severní Americe, kde má konzumace čokolády v posledním období klesající trend. V osmi největších západoevropských státech se jí loni snědlo o dvě procenta méně, v USA dokonce o osm procent.

Barry Callebaut věří, že nová nízkokalorická čokoláda by společnosti mohla vrátit zákazníky a získat nové zejména v severní Americe, posedlé dietami a udržováním linie. Nové možnosti vidí také v teplejších regionech, kde bylo uchovávání čokolády dosud závislé na chladicích zařízeních. Tento problém by „neroztékavá“ čokoláda mohla odstranit. Švýcarský výrobce proto věří, že tím opanuje perspektivní trhy v Indii, Číně a v jižní Evropě.

Finanční analytici považují nápad světové čokoládové jedničky za zajímavý, o jeho úspěchu ale nejsou zcela přesvědčeni. „Zkušenosti z minulosti ukazují, že čokoláda odolná horku se nemůže chuťově vyrovnat běžným produktům,“ uvedl Daniel Bürli, analytik švýcarské banky Züricher Kantonalbank. Pokud by se ale problém s chutí podařilo vyřešit, mohl by to podle něj být hit v bohatých rozvojových státech, jako je Čína.

Zdravé sladké speciality

Barry Callebaut není první, kdo s myšlenkou odolné čokolády přišel. Během druhé světové války takovou vyráběla pro americkou armádu firma Hershey. Zadání bylo jednoduché: musela držet tvar do 60 stupňů Celsia a vážit zhruba 100 gramů. Výsledkem byla tvrdá čokoláda, na jejíž rozlomení bylo třeba vynaložit určitou sílu.

Firma Hershey se sice i po válce snažila trvanlivou čokoládu vylepšovat co do chuti i konzistence, komerčně se však vyrábět nikdy nezačala. To samé platí i o čokoládě „Desert Bar“, kterou dostávali vojáci při taženích v Iráku.

Vulcano má být vlajkovou lodí, kterou chce Barry Callebaut dobýt trhy. Vedle ní prý chystá i kakaový prášek zcela rozpustitelný ve vodě nebo čokoládu, která chrání zuby a podporuje trávení. Vriens je přesvědčen o tom, že do tří až pěti let se procentní podíl těchto specialit zvýší z jednociferných čísel na dvouciferná. Jak Spiegel Online navíc zjistil, žádný z konkurentů švýcarské jedničky podobné výrobky nepřipravuje.