Švédský ministr obrany Mikael Odenberg se zatím neobává, že by případ mohl mít dopad na další snahy země o export nebo leasing těchto stíhaček. Nevyloučil však, že by se to mohlo změnit, pokud by se zjistilo, že příčinou havárie byla "vážná systémová chyba". "Případ zatím nemá žádný dopad na švédské snahy o export nebo pronájem stíhaček gripen," řekl Odenberg podle agentury APA. "To by se ale mohlo změnit, pokud by se zjistilo, že šlo o vážnou systémovou chybu nebo něco podobného," dodal.

Úřady původně informovaly, že zákaz letů gripenů plánovaných na dnešek byl vydán pro celou zemi. Veřejnoprávní Švédská televize sdělila, že vojenské cvičení, během něhož se nehoda stala, bude dnes pokračovat, avšak již bez účasti gripenů.

Mluvčí českého ministerstva obrany Andrej Čírtek odmítl, že by pozastavení letů v severním Švédsku ovlivnilo také plány české armády. Pozastavení letů ve Švédsku "není žádným důvodem pro armádu, aby zasahovala do provozu letounů v Česku", řekl.

Podle prvních opatrných vyjádření vojenských činitelů nehodu patrně nezavinilo selhání pilota. Letec, který byl nucen se při problematickém přistávání na vojenské základně katapultovat, byl podle velitele perutě F21 Larse Jäderbloma velmi dobře vycvičen a patřil ve své jednotce k nejzkušenějším. Po přistání pomocí padáku pilot sám došel k lékařské prohlídce, vyvázl nezraněn. Ani nikomu dalšímu se naštěstí nic nestalo.

Jas-39 Gripen, tedy stíhačka stejného typu, jakým je vybaveno i české vojenské letectvo, havaroval na základně Vidsel nedaleko města Lulea ve čtvrtek krátce před 16:00 SELČ. Nehoda se stala ve chvíli, kdy postižený gripen při vojenském cvičení fungoval jako cvičný cíl pro jednotky protivzdušné obrany. Při tréninkových manévrech se stroj pohyboval v nízkých a středních výškách. Selhal ovšem až ve chvíli, kdy se připravoval na přistání.

Švédsko má celkem nadvě stětěchto stíhaček. Exportovat stroj se podařilo zatím jen do Jihoafrické republiky, která koupila dvacet osmgripenů. Česko a Maďarsko si stíhačky pronajaly, každá země počtrnácti strojích. Výrobce Saab ale v současnosti vede exportní jednání se dvěma sousedními státy, Dánskem a Norskem, u nichž doufá v úspěch.

Omezení pro starty gripenů se týká jen perutě F21. Restrikce nezasáhnou zbývající jednotky, například perutě F7 se sídlem u Linköpingu, kde se gripeny vyrábějí. Podle švédského rozhlasu nenašlo vrchní velení letectva žádný důvod k tomu, aby zákaz rozšířilo na celé území země.

Cvičení se účastnily čtyři gripeny švédského vojenského letectva. Příčina nehody zatím není známa. Má ji určit speciální vyšetřovací komise, která začala pracovat už dnes.