Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Havárii letadla s hokejisty způsobila chyba pilota

Moskva/Praha /VIDEO/ – Hlavní verzí se pro vyšetřovatele tragické havárie letadla s hokejisty ruského klubu Lokomotiv Jaroslavl pomalu ale jistě stává chyba pilota, píše ruský tisk v komentářích k analýze černých skříněk letadla, na jehož palubě zahynuli i tři čeští hokejoví reprezentanti.

13.9.2011 3
SDÍLEJ:

Trosky zříceného letounu JAK 42Foto: ČTK

Podle jedné z kolujících, ale úředně nepotvrzených spekulací tisk zmiňuje jako příčinu neštěstí zataženou parkovací brzdu startujícího letounu.

Alexandr Sizov, jediný žijící přímý účastník havárie, mezitím v moskevské nemocnici nabyl vědomí. Ruský hokejista Alexandr Galimov, který v pondělí zraněním podlehl, měl v úterý v Jaroslavli pohřeb.

Odborníci Mezistátního leteckého výboru (MAK), kteří příčiny neštěstí vyšetřují, v pondělní zprávě potvrdili normální fungování všech základních agregátů havarovaného stroje. Tím podle úterních ruských komentářů fakticky vyloučili selhání techniky jako příčinu katastrofy. Již dříve byla jako důvod neštěstí vyloučena nekvalitní vzletová dráha, chyba dispečerů na věži, vadné palivo nebo nepříznivé počasí.

Spekulace sílí

Zatímco seznam možných příčin katastrofy se zužuje, v tisku je spekulací stále víc. Moskovskij komsomolec dnes za možnou příčinu označil nevypnutí omezovače obrátek motorů, a tak prý ke katastrofě vedla banální chyba posádky, jako kdyby se příslovečná blondýnka pokoušela rozjet auto se zataženou parkovací brzdou. „Toto zařízení se používá jen v době, kdy letadlo stojí. Síla motorů stačí k rozjezdu, ale je už problém dosáhnout startovací rychlosti,“ poznamenal deník s odvoláním na zdroj obeznámený se stavem vyšetřování.

K chybě mohlo přispět i to, že se kapitán před startem necítil dobře, a tak předal řízení druhému pilotovi, ale vypnout zařízení, zatáhnout parkovací brzdu, bývá kapitánovým úkolem. Stejná chyba podle listu v roce 2005 znemožnila start boeingu americké společnosti Kalitta Air z chabarovského letiště. Tehdy naštěstí příhoda skončila zničenými pneumatikami bez vážnějších následků.

Izvestija zase považují za viníka nekvalitní náhradní díl instalovaný do letadla měsíc před havárií.

Podle spekulací ruských blogerů mohla havárie souviset s mezinárodní politickou konferencí, která v Jaroslavli začala minulý čtvrtek, tedy den po havárii. Letiště Tunošna očekávalo nápor vládních letounů s hosty, a pro méně významný start hokejistů mohlo vyčlenit kratší vzletovou dráhu.

Oficiální místa ale takovou verzi odmítají. Delegace, včetně zahraničních, byly v Jaroslavli očekávány až ve čtvrtek, těsně před začátkem konference. Letoun Jak-42 měl navíc k dispozici vzletovou dráhu dlouhou tři kilometry, ale ve skutečnosti mu stačí i dráha poloviční, argumentují zástupci letiště.

Technická komise MAK na svých webových stránkách uvedla, že vstoupila do kontaktu s leteckými vyšetřovacími orgány zemí, jejichž občané při katastrofě u Jaroslavle zahynuli, tedy i České republiky. „Experti těchto států se mohou podle potřeby a v koordinaci s MAK zúčastnit vyšetřování,“ uvedla komise. Na palubě letadla byli kromě ruských a českých hokejistů také hráči ze Slovenska, Ukrajiny, Běloruska, Německa, Švédska a Lotyšska a jejich kanadský trenér.

S vyšetřováním pomůže i český odborník

Český Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod do Ruska vyšle svého odborníka Josefa Procházku. Ten dnes řekl, že již požádal o ruské vízum a čeká na jeho vyřízení. Procházka prohlásil, že vyšetřování je záležitostí ruské strany; on sám prý bude mít možnost prohlédnout si místo nehody a měl by mít také přístup k důležitým zjištěním, která ruská strana pozorovatelům z jiných zemí poskytne. Podle leteckých předpisů má nárok na obdržení kopie závěrečné zprávy z vyšetřování. Analýza příčin nehody potrvá půl roku, možná i rok, řekl ČTK Procházka.

Alexandr Sizov, palubní inženýr havarovaného letounu, který jako jediný zůstal na živu, byl podle pondělních zpráv převezen z jednotky intenzivní péče (JIP) na lůžkové oddělení moskevské Sklifosovského kliniky. Dnes byl ovšem znovu přeložen na JIP, třebaže podle odborníků má jeho zdravotní stav pozitivní tendenci. Spíše než popáleniny na 15 procentech povrchu těla dělá podle listu Kommersant lékařům u Sizova starosti zlomenina lebky a otřes mozku.

Hokejový útočník Alexandr Galimov, který v pondělí rozsáhlým popáleninám podlehl, měl dnes v Jaroslavli pohřeb. K poslednímu rozloučení v místní hale Arena 2000 zamířily tisíce lidí. Pohřeb v kruhu rodiny se podle médií uskuteční podle islámského rituálu na místním muslimském hřbitově.

Autor: ČTK

13.9.2011 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
5 11

Alkohol nezletilým prodali v 16 brněnských obchodech, zjistili inspektoři

Podporujete, aby homosexuální páry mohly adoptovat děti?
4 33

Jak to vidí Petr Koděra: Konečně se do sebe opřeli

Česká televize točí podle reálných kauz. Metanolová aféra se dočká plátna

Metanol a Dukla 61 – filmy podle skutečných událostí, které právě natáčí Česká televize. Zatímco ten první pojednává o takzvané metanolové aféře, při níž jen v Česku zemřelo  49 lidí a více než stovku dalších obětí čekaly trvalé zdravotní následky, druhý je inspirovaný událostmi léta 1961, kdy při havárii v havířovském dole Dukla zahynulo 108 horníků.

Zachycené zvuky nepocházely z ponorky, pátrání je stále neúspěšné

Zvuky v moři, které během pondělí zachytily sonary záchranářů, nevydávala zmizelá armádní ponorka A.R.A. San Juan. S odvoláním na mluvčího argentinského námořnictva Enriqueho Balbiho o tom informovala agentura AP.

Stavba dálnice D7 nabrala skluz, auta na nový úsek vyjedou později

/FOTOGALERIE/ Termín dokončení dálnice D7 ještě není oficiálně stanoven. Mělo by to být v průběhu léta.

Lanovka na Petříně, v zoo a na Smíchově. Které další Praha plánuje?

Pražské lanovky. V metropoli najdeme sice jen tři, ale za to jsou všechny něčím unikátní. Praha se tak pyšní lanovkou z konce 19. století, lanovkou s nejmenším převýšením v celé České republice a nejmenší lanovkou, o které často Pražané nemají ani tušení. Na jaké další lanové dráhy se můžete těšit v budoucnu?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT