Podle analýzy španělskojazyčné televize porušil letoun Avro RJ85 během letošního roku bezpečnostní předpisy nejméně při osmi letech. Kromě osudové cesty z bolivijského Santa Cruz do kolumbijského Medellínu letěl na stejné trase o délce 2960 kilometrů ještě třikrát, přičemž na konci října přepravoval kolumbijské fotbalové mužstvo Atlético Nacional. Další lety absolvoval na o něco kratších trasách, ale také na hranici doletu.

Dolet tohoto stroje podle technických údajů činí s plnou nádrží asi 3000 kilometrů. Při maximálním zatížení, tedy když je plně obsazen cestujícími a má plný nákladní prostor, je dolet o několik set kilometrů kratší. Podle bezpečnostních pravidel by měla mít letadla palivovou rezervu nejméně na 45 minut nad plánovanou trasu letu.

"Z těchto údajů vyplývá, že systematicky docházelo k porušování pravidel při takřka všech letech… Společnost byla zvyklá tento letoun vypravovat na hranici výdrže paliva," řekl televizi pilot a expert na bezpečnost v letecké dopravě Esteban Saltos. Vlastníkem havarovaného letadla byla společnost LaMia.

Zatčený šéf aerolinek

Policie už tento týden v souvislosti s vyšetřováním případu zadržela šéfa letecké společnosti a dva zaměstnance. Pátrá i po majiteli aerolinek, který se podle médií patrně skrývá na neznámém místě. Policisté chtějí vyslechnout i leteckou dispečerku Celii Castedovou, která sice posádku na nedostatek paliva upozornila, avšak v odletu nezabránila. Krátce po nehodě však dispečerka prchla za bolivijské hranice a úřady tento týden vyzvaly sousední Brazílii k jejímu vyhoštění.

Čtěte také: Šéfa aerolinek kvůli pádu letadla s fotbalisty zatkli, dispečerka utekla

Castedová v dopise publikovaném dnes bolivijskými médii uvedla, že její nadřízení tlačili na to, aby byl let povolen přes informace o nedostatku paliva. "Byla jsem vystavena tlaku ze strany svých nadřízených…kteří mi nakázali, abych změnila obsah zprávy, kterou jsem o několik hodin dříve sepsala," napsala Castedová o dokumentu, kterým prý upozorňovala na nezpůsobilost stroje k letu.

Sama však pravomoci k zákazu vzletu neměla a její nadřízení to učinit odmítli, uvedla.

Státní úředníci ale její tvrzení odmítají jako nepravdivá. "Žádná podobná zjištění týkající se letového plánu nebyla," řekl agentuře AP ministr Milton Claros, podle něhož Castedová zmíněný dokument vytvořila až po havárii a antidatovala jej.

Na palubě letounu, který se minulé pondělí zřítil krátce před přistáním, byli kromě posádky brazilští fotbalisté, jejich doprovodný tým a novináři, kteří letěli na finále Jihoamerického poháru. Ze 77 lidí přežilo šest - tři fotbalisté, novinář a dva členové palubního personálu.