Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Šéf automobilky Hyundai dostal pouze podmíněný trest

SOUL - Odvolací soud dnes rozhodl, že trest odnětí svobody pro šéfa jihokorejské automobilky Hyundai Motor Čonga Mong-kua (69) bude pouze podmíněný. Zmírnil tak únorový rozsudek, podle kterého měl jít Čong na tři roky do vězení za zpronevěru podnikových financí a jejich využití ke korupci. Informovala o tom agentura Reuters.

6.9.2007
SDÍLEJ:

Šéf automobilky Hyundai Čong Mong-kuFoto: DENÍK/Miroslav Kucej

Obhájci v rámci odvolání žádali soud o shovívavost vzhledem k Čongovu přínosu pro jihokorejskou ekonomiku. Prokurátoři naopak požadovali, aby byl trest zvýšen na šest let vězení. Tvrdili, že Čongova trestná činnost nepoškodila pouze automobilku Hyundai, ale také pověst celé Jižní Koreje v zahraničí.

Čong byl dosud díky kauci na svobodě a nadále zastával svoji funkci ve firmě, která je šestým největším výrobcem aut na světě. Investoři se obávali, že Čongova delší nepřítomnost ve vedení firmy by mohla zbrzdit plány na expanzi doma i v zahraničí.

Hyundai letos v Nošovicích na Frýdecko-Místecku zahájil výstavbu nové továrny, která by měla pro evropský trh produkovat až 300.000 aut ročně a postupně zaměstnat až 3500 lidí. Do závodu pod Beskydami firma investuje 1,1 miliardy eur (přes 30 miliard korun). Hyundai již má továrny ve Spojených státech, Číně, Indii a Turecku.

 

Historii koncernu Hyundai lemují úspěchy i skandály

Korejská automobilka Hyundai Motor je společně s automobilkou Kia sedmým největším výrobcem automobilů na světě a spolu s loďařským gigantem Hyundai je také nejziskovější dceřinou společností největšího jihokorejského konglomerátu Hyundai Group. Historii společnosti ale nelemují pouze úspěchy. V minulosti totiž bylo vyšetřováno či obviněno několik členů rodinného klanu, který koncern ovládá. Dalším v řadě se stal současný šéf automobilky Hyundai Motor Čong Mong-ku, který byl dnes odvolacím soudem odsouzen za zpronevěru podnikových financí k tříletému podmíněnému trestu.

Podle obžaloby si devětašedesátiletý Čong z firemních účtů protiprávně převedl více než 100 milionů dolarů (přes 2,1 miliardy Kč) a asi dvě třetiny této částky použil pro soukromé účely. Zbytek takto získaných peněz zřejmě použil na úplatky lobbistům ve snaze získat výhody pro podnik i pro sebe. Čong byl rovněž obviněn z toho, že způsobil finanční újmu některým firmám koncernu Hyundai. A to tím, že uzavíral diskutabilní smlouvy, s jejichž pomocí podle obžaloby zajišťoval ochranu finančních zájmů svých i svého syna Čong Ui-suna, který řídí automobilku Kia a jenž byl také vyšetřován. Do aféry byl rovněž zapojen i bývalý vysoký úředník ministerstva financí.

Zájem vyšetřovatelů se na automobilku upnul počátkem loňského roku. Vyšetřování největší korejské automobilky bylo nejprve součástí širšího vyšetřování finančního lobbisty Kim Če-roka. Ten byl zadržen v březnu 2006 a byl obviněn z úplatkářství. Poté se vyšetřování ale rozdělilo a Čong Mong-ku začal být vyšetřován samostatně. Loni v dubnu byl zatčen, v květnu byl obžalován a hlavní líčení začalo počátkem června. Poté Čong přiznal "do určité míry" svou vinu a na konci června byl propuštěn na kauci. Po krátké hospitalizaci se vrátil do práce.

Letos v únoru byl odsouzen ke třem letům vězení za zpronevěru podnikových financí, avšak proti rozhodnutí soudu se odvolal a odvolací soud začal v březnu. Čong však stále zůstával na svobodě a proto se mohl 25. dubna zúčastnit slavnostního zahájení výstavby první evropské továrny společnosti Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku.

Vyšetřování se obecně zabývalo i přeléváním financí mezi jednotlivými podniky velkých průmyslových konglomerátů, kterých je v Koreji několik. Těmto skupinám, které tvoří páteř korejské ekonomiky, se říká čeboly a řídí je většinou vlivné rodiny. Klany se však snaží předávat vedení firem pouze rodinným příslušníkům, často bez ohledu na jejich profesní i morální způsobilost, což podle analytiků způsobuje největší problémy.

Kořeny konglomerátu Hyundai Group sahají do počátku druhé světové války, kdy si Čong Džu-jong (zemřel v roce 2001) otevřel autoopravnu Hyundai (korejsky Hjonde: modernost, současnost). Z té vybudoval konglomerát stavící lodě, budující infrastrukturu a chrlící automobily. Automobilka byla založena v roce 1967, kdy začala vyrábět v licenci s americkým Fordem.

Zakladatel firmy Hyundai měl několik synů a jedním z nich je Čong Mong-ku, který se narodil 19. března 1938 v Soulu. Svého otce v čele koncernu vystřídal v roce 1996, do čela automobilky nastoupil po reorganizaci konglomerátu o tři roky později. Mocná rodina vždy přitahovala pozornost, ale v některých případech i takovou, jakou by si nepřála. Zakladatel koncernu Čong Džu-jong, který v roce 1992 neúspěšně kandidoval na prezidenta, byl o rok později obviněn ze zpronevěry firemních prostředků a z obří aféry nakonec odešel s podmínkou.

Další syn zakladatele Hyundai Čong Mong-hun spáchal v srpnu 2003 sebevraždu, protože byl zapleten do případu, kdy kancelář prezidentského tajemníka Pak Če-wona podplatila penězi firmy Hyundai režim KLDR, aby přistoupil na historický summit mezi Severní a Jižní Koreou v roce 2000.

Aféry se však nevyhnuly i dalším velkým korejským konglomerátům. V srpnu 1996 zemí otřásl skandál dvou bývalých prezidentů, kteří byli odsouzeni k doživotí a k 17 letům vězení za vzpouru, velezradu a korupci za to, že v letech 1980-1993 přijali od podnikatelů úplatky ve výši přes 600 milionů dolarů za příslib protekce u prezidentského úřadu. Soud tak zároveň odsoudil na několik let řadu podnikatelů včetně šéfů společností Samsung a Daewoo. Letos v květnu by odsouzen zakladatel a bývalý předseda představenstva zkrachovalého konglomerátu Daewoo Group Kim U-čung na deset let vězení za řadu trestných činů včetně účetních podvodů a zpronevěry.

 

6.9.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Bankovnictví a finanční služby - Samostatná účetní 33 000 Kč

Samostatná účetní. Náplň práce: samostatné vedení účetnictví obchodní společnosti působící v oblasti kultury, zpracování DPH, zpracování roční účetní závěrky, mzdová agenda, komunikace s úřady.

Cestovní ruch a hotelnictví - Recepční v hotelu 30 000 Kč

Nabízíme práci recepční v malém hotelu v Praze. Klidná práce v klidném prostředí na denní směny. Práce obsahuje zajištění služeb pro hotelové hosty, zajištění odbavení při ubytování a odjezdu, vedení evidence v hotelovém systému.

Gastronomie - Runner, výpomoc 27 000 Kč

Restaurace Želivárna obsadí pozici runnera, směny dle domluvy, trhačky, dopolední, večerní, plat 27.000 Kč, práce na DPP, HPP, zavolejte, stavte se a dozvíte se více, případně zašlete kontakt na email a budme Vás kontaktovat, děkujeme.

Výroba - Výroba Zámečníci strojů 16 800 Kč

Zámečníci strojů Zámečník. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16800 kč. Volných pracovních míst: 6. Poznámka: Pracoviště: Nádražní č.p. 106, Litovel. Nástup možný ihned. Pracovní poměr na 1 rok (zkušební doba 3 měsíce), možnost prodloužení pracovního poměru., Hrubá mzda: 16.800 Kč + 20% prémie. 40 hod. (pondělí - pátek, 8hod./den). Pracovní doba: 6.00 - 14.30 včetně zákonné přestávky., Znalost čtení výrobních výkresů. Praxe v oboru 1 rok., Zam. výhody: Příspěvek na stravování., Kontakt je možný POUZE telefonicky v pracovní dny, 8.00 - 14.00 hod.. Pracoviště: Hopax s.r.o., Nádražní, č.p. 106, 784 01 Litovel. Informace: Josef Pavlík, +420 602 714 875.


Andrej Babiš.
17

Babiš se sešel s Hamáčkem. Došlo i na nominaci Malé

Philippe Coutinho slaví první branku do sítě Kostariky.
AKTUALIZOVÁNO

Srbové oloupeni Shaqirim, Nigérie porazila Island. Brazilce spasil Coutinho

Ostrava investuje do hromadné dopravy miliardy, ve hře jsou i čínské tramvaje

Dopravní podnik Ostrava chce v příštích letech utratit až čtyři miliardy korun za nové dopravní prostředky. Velkou modernizací projde hlavně tramvajový vozový park.

Manželství pro homosexuály, noví ministři a vyšší kvóty pro Srby: Vteřiny dne

Zjistěte během několika málo sekund, co nejdůležitějšího přinesl dnešní den.

Chceme mít jasno, říkají Airbus či BMW k brexitu. Vláda: Není, proč se bát

Pokud jednání o důsledcích brexitu v nejbližších měsících nepokročí, budeme muset sáhnout k opatřením. Britské vládě to vzkazují firmy jako Airbus či BMW. Bojí se, že odchod z Evropské unie výrazně naruší jejich byznys. Politici nicméně ujišťují, že se v tomto ohledu není čeho bát.

Vezměte si migranty, vzkazují Italové Maltě. Sami přístavy otevřít nechtějí

Italové, kteří odmítli vpustit do svých přístavů záchrannou loď společnosti Mission Lifeline s 226 uprchlíky na palubě, žádají o pomoc Maltu. Italský ministr vnitra už předtím prohlásil, že žádné další lodě do jeho země nepřiplují a lidé, kteří jsou na palubě zmíněného plavidla, by měli jít za mříže.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT