Je to první ze série dnů bez automobilů, které mají být organizovány na různých úsecích silnic v Dillí vždy 22. každého měsíce.

Na zmíněnou třídu byla dnes vpuštěna pouze městská hromadná doprava – autobusy a rikši, které v uzavřené části jezdily zdarma. Nejvyšší představitel města Arvind Kedžrivál a jeho kolegové z místní vlády vyjeli na kolech ve snaze propagovat čistou dopravu.

„Všichni musíme udělat něco pro to, abychom zmírnili zácpy v ulicích a přispěli ke zmenšení znečištění. Lidé by měli nechat auta doma a začít využívat veřejnou dopravu a kola," řekl Kedžrivál.

Kritici ale namítají, že pět hodin bez aut pouze v jediné ulici ve městě zamořenému vzduchu příliš nepomůže a že k odstranění nemizícího oblaku smogu budou zapotřebí zásadnější změny.

Dopraví zácpy

Ulice indické metropole jsou blokovány mnohahodinovými dopravními zácpami a ke stávajícím 8,5 milionu automobilů každý den přibude více než 1400 nových vozidel. K exhalacím z aut se přidává dým z vypalovaných zemědělských polí v sousedních indických státech i emise z továren a cihlářských pecí na předměstí Dillí.

V dubnu letošního roku WHO označila Dillí za nejvíce znečištěné město světa. Vycházela přitom z testů kvality ovzduší v 1600 městech. Koncentrace škodlivých částic menších než 2,5 mikrometru v Dillí dosahuje 153 mikrogramů na metr krychlový, což je mnohokrát více, než má kupříkladu New York (14) či ekology rovněž kritizovaný Peking (56), napsal zpravodajský server CNN. Bezpečný limit pro tyto nejmenší částice, jež dokážou proniknout velmi hluboko do plic, je podle WHO deset mikrogramů na metr krychlový.

Znečištěný vzduch zabíjí ve světě ročně miliony lidí, včetně více než 627.000 v Indii, uvedla WHO. Mezi pět měst s nejhorším ovzduším patří podle CNN kromě Dillí také katarské Dauhá, hlavní město Afghánistánu Kábul, bangladéšská metropole Dháka a mongolská metropole Ulánbátar.