Důkazy o této spolupráci prý přinesly tajné dokumenty, na které podle Bergmana narazili v červenci 2004 členové vyšetřovací komise útoků z 11. září v archivech americké Národní agentury pro bezpečnost (NSA). Podle nich prý Teherán pomohl přinejmenším osmi z deseti atentátníků v přípravách jejich cesty do USA.

Sunnitští teroristé z Al-Kaidy sice bojují proti šíitské odnoži islámu, která dominuje v Íránu, napsal izraelský bezpečnostní expert Bergman; podle jeho soudu nicméně Teherán přistupoval ke spolupráci při teroristických útocích jako byl ten z 11. září „pragmaticky".

Americká vláda v čele s Georgem Bushem, která byla v té době zapletena do války v Iráku, ale podle Bergmana nechtěla a nemohla tyto poznatky sdělit veřejnosti. Nechala proto zveřejnit jen zlomek příslušných tajných dokumentů.

Souvislost s kradenými pasy

Bergman považuje za možné, že při zmizení malajsijského letadla mohlo jít o teroristický útok s cílem zasáhnout leteckou dopravu, která je pro asijskou ekonomiku životně důležitá. Náznak, že s tím mohl mít něco společného Írán, vidí Bergman v tom, že jistý íránský obchodník koupil letenky na příslušný let pro dva íránské pasažéry, kteří cestovali na ukradené pasy – rakouský a italský.

„Bylo by překvapivé, kdyby vyšlo najevo, že Írán právě v těchto dnech riskoval přímý podíl na takové operaci," připouští Bergman. „Íránský režim však není homogenní, jednolité nejsou ani jeho tajné a bezpečnostní služby. Proto existuje možnost, že nějaká tamní milice považuje za vhodné spolupracovat s radikálními islamistickými skupinami."

Malajsijský Boeing 777 s 239 lidmi na palubě se minulý víkend ztratil cestou z Kuala Lumpuru do Pekingu východně od malajsijských břehů. Pátrání po pohřešovaném stroji dosud zůstává bezvýsledné.