Tunely zdržují

Největší kolony se na dálnici A1 ze Záhřebu směrem do střední Dalmácie pravidelně tvoří u dvou tunelů Mala Kapela a Sveti Rok. V každém z těchto tunelů je totiž zprovozněn zatím jen jeden tubus a provoz v nich je tedy obousměrný. Auta jsou několik desítek metrů před běžného dálničního dvouproudového provozu do jednoho pruhu a tunely svedena z často tedy v těchto místech vytvoří dlouhé fronty.

Silničáři se však snaží několikakilometrovým kolonám zabránit. „Počkáme, až se před tunelem nahromadí dlouhá řada aut a potom průjezd ve směru na Záhřeb uzavřeme a naopak ve směru k moři otevřeme oba jízdní pruhy tunelu, aby mohlo projet co největší množství aut. Potom podle situace, obvykle tak do hodiny, pustíme auta znovu v obou směrech“ vysvětluje Tomislav Bilić z Chorvatských dálnic.

„Ti, kteří jedou od moře směrem na sever musejí tu hodinu čekat nebo jet objížďkou, která je delší asi o padesát kilometrů. Kdybychom ale tato opatření nedělali, mohl by provoz na dálnici doslova zkolabovat a vytvořily by se nekonečné kolony aut,“ dodává Bilić.

Druhý tubus by měl být u každého z tunelů zprovozněn příští rok.

Parkoviště plná

Problémy však nečekají na řidiče pouze na dálnici. Dopravní zácpy se v letních měsících tvoří také na Jadranské magistrále. Například asi šedestátikilometrový úsek mezi Splitem a Makarskou může někdy řidiči zabrat až dvě hodiny času.

Přeplněná jsou v turisticky oblíbených destinacích i parkoviště. Řidiči je v centrech měst často objíždí až hodinu, než najdou volné místo. Často však stačí popojet o sto až dvě stě metrů dále od centra a tady bývají parkoviště volnější.