Oficiální vyšetřování nehody vedené Mezistátním leteckým výborem (MAK) skončilo loni v listopadu oznámením, že příčinou tragédie bylo bezděčné brzdění pilota při startu. Posádka prý nebyla dostatečně přeškolena ze starších typů Jak-40 a jeden z pilotů byl pod vlivem léku, který je s řízením letadel neslučitelný, protože podstupoval léčbu chorobných neurologických změn projevujících se zpožděnou reakcí rukou a nohou. MAK své závěry podpořil i sérií experimentů s letounem stejného typu a animací nehody se záznamem rozhovoru v kabině.

„Při vyšetřování byly porušeny standardy a doporučovaná praxe v civilním letectví,“ tvrdí advokát Trunov. MAK byl podle žaloby „zainteresován na výsledku vyšetřování“, prý neměl náležité pravomoci a dostatečně kvalifikované odborníky a dospěl k „nesprávnému závěru o příčinách katastrofy“, který nepodpořily ani záznamy z černých skříněk letounu. Prý ani náležitě neprozkoumal příčiny, proč se vzlétající letoun stal neřiditelným, a členové vyšetřovací komise nepřihlédli k vadám letounu, který dříve schválili do provozu.

Nedostatky letounu

Trunov si již dříve obstaral zprávu tří nezávislých expertů, podle kterých nehodu prý nezpůsobila jen posádka, ale i nedostatky letounu a chyby při přípravě letu. Dožadoval se také spuštění nového vyšetřování nehody s účastí vojenských odborníků.

Letecké neštěstí ze 7. září na letišti Tunošna u Jaroslavle připravilo o život 44 lidí, většinou hokejistů místního klubu Lokomotiv. Mezi mrtvými byla i trojice českých reprezentantů Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček a Slovák Pavol Demitra. Tragédii přežil pouze palubní inženýr Alexandr Sizov.

MAK je organizace postsovětských států, v níž má hlavní slovo Rusko. Vyšetřovala i nehodu polského vládní letounu, při které předloni u Smolenska zahynul tehdejší prezident Lech Kaczyński a dalších 95 lidí. I v tomto případě MAK připsal veškerou vinu pilotům a dalším nedostatkům na polské straně, Varšava však nesouhlasila s opominutím role ruských dispečerů na neštěstí.

ČTĚTE: Piloti Jaku-42 před startem žertovali, před pádem kleli