Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kdo může za pád Morandiho mostu? Provozovatel a EU, tvrdí italská vláda

Italská vláda se snaží najít viníky, kteří odpovídají za pád Morandiho dálničního mostu. První na ráně je soukromá společnost, která most provozuje. Jako dalšího viníka označila italský ministr vnitra Evropskou unii. Informuje o tom agentura DPA. Při katastrofě zemřelo 42 lidí včetně tří dětí. Obyvatelé domů nacházejících se pod zbytky mostu byli evakuováni.

15.8.2018 43 AKTUALIZOVÁNO 15.8.2018
SDÍLEJ:

V italském Janově se zřítil mostFoto: ČTK/ZUMA/Zheng Huansong

"Čím více myslím na mrtvé v Janově, tím jsem naštvanější. Určíme ty, kdo jsou za tuto katastrofu zodpovědní, a budou muset platit. Zaplatí za všechno a zaplatí draze," zdůraznil ministr vnitra Matteo Salvini.

Podle italského ministra dopravy a infrastruktury Danila Toninelliho způsobila zhroucení mostu nedostatečná péče ze strany italského provozovatele dálnic Autostrade per l'Italia, což je firma, kterou ovládá rodinou Benettonů, proslulá založením módní značky United Colors of Benetton. "Pokud nedokážou spravovat naše dálnice, bude to dělat stát," napsal Toninelli na Facebooku a vyzval vedení společnosti Autostrade, aby odstoupilo. Současně oznámil, že hodlá udělit firmě velkou pokutu a odejmout koncesi k provozování dálnic. 

"Ořezala rozpočty na nezbytné údržbářské práce, vydělala miliardy na zisku a zaplatila jen pár milionů na daních," řekl o Autostrade Toninelli.

Firma zatím trvá na tom, že Morandiho most "byl sledován každé tři měsíce vysoce specializovaným vybavením a osvědčenými mezinárodními postupy". 

Salvini podle svých slov přikládá vinu za kolaps mostu také pravidlům rozpočtové disciplíny Evropské unie. Podle něj tato pravidla omezila schopnost Itálie investovat do zvýšení bezpečnosti silnic a veřejných budov. "Evropská omezení nám brání vynakládat peníze na bezpečnost škol, kam chodí naše děti, nebo dálnic, po nichž cestují naši pracující," prohlásil Salvini a pohrozil, že Itálie začne tato omezení ignorovat. 

Podle DPA nemá Evropská unie přímý vliv na italské výdaje na bezpečnost silničního provozu, ale několikrát se v posledních letech střetla s vládou v Římě kvůli neschopnosti Italů snížit svůj obří veřejný dluh.

Salviniho a Toninelliho rétorika má podle DPA také zakrýt hluboké rozdíly názorů ohledně nutnosti modernizovat italskou infrastrukturu. Toninelliho Hnutí pěti hvězd se staví historicky proti velkým investicím do nových dálnic a do nových vysokorychlostních vlakových linek, zatímco Salviniho pravicová Liga je preferuje. Hnutí pěti hvězd tak bojovalo například proti plánovanému novému "bypassu" kolem Janova, zvanému Gronda, díky němuž by se stal Morandiho most zbytečný. Očekává se přitom, že práce na bypassu začnou během pár měsíců. 

V roce 2013 zveřejnilo Hnutí pěti hvězd na svých webových stránkách prohlášení aktivistů "No Gronda", kteří předpověď, že s pokračujícím provozem na Morandiho mostě hrozí jeho "bezprostřední zhroucení", odmítli jako hoax. 

Nyní Toninelli v souladu s novým postojem své strany prohlásil, že Itálie nepotřebuje novou "kolosální infrastrukturu", ale spíš údržbu stávajících staveb, z nichž mnohé "pocházejí ze 60. a 70. let". 

Při zřícení mostu zahynulo 42 lidí včetně tří dětí ve věku osmi, dvanácti a třinácti let a včetně osmi cizinců - čtyř z Francie, dvou z Albánie, jednoho z Rumunska a jednoho z Chile. Asi 632 lidí muselo opustit své domovy, protože hrozí, že se na ně zřítí zbytky mostu, uvedly italské úřady. Domy budou muset být pravděpodobně tak jako tak zbořeny. 

Morandiho most se zřítil v úterý během silné bouřky. Spolu s ním skončilo v pětačtyřicet metrů hluboké propasti 30 až 35 osobních aut a tři nákladní automobily. Několik tisíc záchranářů se střídá v nepřetržitém úsilí vyprostit z trosek lidská těla a případné přeživší, a to i za pomoci záchranářských psů.

Morandiho most byl slavnostně otevřen v roce 1967 a mezi místními se mu přezdívalo také jako "Brooklynský most". Několik odborníků ho popsalo jako "odvážný, ale kazový inženýrský výtvor". 

Autor: Jaroslav Krupka

Místo události:
15.8.2018 VSTUP DO DISKUSE 43
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Strojní inženýři a projektanti 30 000 Kč Strojní inženýři projektanti, konstruktéři projektant strojů a zařízení pro nápojový průmysl. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč, mzda max. 45000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Osobní kontakt možný po předchozí tel. domluvě.. Pracoviště: Kopecky - cheops s.r.o., Hromádky z Jistebnice, č.p. 1725, 583 01 Chotěboř. Informace: Jana Kopecká, +420 725 518 738. Gastronomie - The Pub Praha 6 hledá kuchaře 30 000 Kč Pomocný kuchař Moderní značková restaurace The Pub Praha 6, ulice Čs armády 22 hledá pomocného kuchaře/kuchařku, se znalostí teplé i studené kuchyně, osobnost se zájmem o moderní gastronomii. Informační technologie - Informační technologie Technici uživatelské 35 000 Kč Technici uživatelské podpory informačních a komunikačních technologií programátor - průmyslová automatizace. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 35000 kč, mzda max. 75000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: - výroba strojů především pro pivovary, - výjezdy na spuštění u zákazníka (především západní Evropa) 1-2 týdny, Osobní kontakt možný po předchozí tel. domluvě.. Pracoviště: Kopecky - cheops s.r.o., Hromádky z Jistebnice, č.p. 1725, 583 01 Chotěboř. Informace: Jana Kopecká, +420 725 518 738. Gastronomie - RESTAURACE - VÝČEPNÍ, PRAHA 4 32 000 Kč Nejmodernější výčepní technologie. Nově zrekonstruovaná provozovna. Tankový Prazdroj a Gambrinus. Krátký/dlouhý týden. Zájemci pište SMS na tel., obratem se dozvíte termín pohovoru. Restaurace Stodola 832/2, Praha 4-Háje. Nástupní plat 32.000 Kč čistého.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Airbus A319.
7

ČSA končí s letadly A319. Půjčí je Eurowings a vrátí leasingovým firmám

Policejní prezident Tomáš Tuhý a ministr vnitra Jan Hamáček
6

Hamáček hledá náhradu za Tuhého. Vyhlásil výběrové řízení na šéfa policie

Potvrzeno. Demolice torza Morandiho mostu v Janově začne v půli prosince

Demolice zbytků mostu architekta Riccarda Morandiho v italském Janově započnou 15. prosince. Bourání by mělo trvat přesně jeden měsíc, přičemž stavět se rovnou začne i nový most. Dálniční stavba se zřítila přesně před 90 dny, při tragédii tehdy zahynulo 43 lidí. O konečné verzi projektu nového mostu italské úřady rozhodnou do konce listopadu.

Dítě pojmenovali Adolf. V Británii soudí skupinu neonacistů

V Británii byla v soudním procesu shledána vinnou skupina tří lidí kvůli členství v zakázané radikální organizaci a propagaci nacismu. Porota soudu rovněž přihlédla k tomu, že pár, který byl součástí skupiny, dal svému dítěti prostřední jméno Adolf. Tím měl oslavovat nacistického vůdce Adolfa Hitlera. Konečný verdikt ještě nepadl.

Podvodník nabízel hokejovou výstroj. Vylákal z lidí přes půl milionu

Koupit hokejovou výstroj přes internet od neznámého muže se nevyplatilo dvaatřiceti zájemcům. Podvodník, který zboží nabízel, ale nikdy neposlal, z nich vylákal přes půl milionu korun.

Zbývá den do odevzdání nominací. Adepti na šéfa Senátu zůstávají tři

Kandidáti na předsedu Senátu zůstávají den před odevzdáním nominací tři - Jaroslav Kubera (ODS), Jan Horník (STAN) a Václav Hampl (za KDU-ČSL). Adeptů na místopředsedy horní komory je šest. Vedle Kubery a Horníka to jsou dosavadní šéf Senátu Milan Štěch (ČSSD) a nynější místopředsedkyně Senátu Miluše Horská z klubu KDU-ČSL. Nováčky v užším vedení horní komory asi budou Jiří Oberfalzer (ODS) a Jiří Růžička z klubu Starostů.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT