"Čím více myslím na mrtvé v Janově, tím jsem naštvanější. Určíme ty, kdo jsou za tuto katastrofu zodpovědní, a budou muset platit. Zaplatí za všechno a zaplatí draze," zdůraznil ministr vnitra Matteo Salvini.

Podle italského ministra dopravy a infrastruktury Danila Toninelliho způsobila zhroucení mostu nedostatečná péče ze strany italského provozovatele dálnic Autostrade per l'Italia, což je firma, kterou ovládá rodinou Benettonů, proslulá založením módní značky United Colors of Benetton. "Pokud nedokážou spravovat naše dálnice, bude to dělat stát," napsal Toninelli na Facebooku a vyzval vedení společnosti Autostrade, aby odstoupilo. Současně oznámil, že hodlá udělit firmě velkou pokutu a odejmout koncesi k provozování dálnic. 

"Ořezala rozpočty na nezbytné údržbářské práce, vydělala miliardy na zisku a zaplatila jen pár milionů na daních," řekl o Autostrade Toninelli.

Firma zatím trvá na tom, že Morandiho most "byl sledován každé tři měsíce vysoce specializovaným vybavením a osvědčenými mezinárodními postupy". 

Salvini podle svých slov přikládá vinu za kolaps mostu také pravidlům rozpočtové disciplíny Evropské unie. Podle něj tato pravidla omezila schopnost Itálie investovat do zvýšení bezpečnosti silnic a veřejných budov. "Evropská omezení nám brání vynakládat peníze na bezpečnost škol, kam chodí naše děti, nebo dálnic, po nichž cestují naši pracující," prohlásil Salvini a pohrozil, že Itálie začne tato omezení ignorovat. 

Podle DPA nemá Evropská unie přímý vliv na italské výdaje na bezpečnost silničního provozu, ale několikrát se v posledních letech střetla s vládou v Římě kvůli neschopnosti Italů snížit svůj obří veřejný dluh.

Salviniho a Toninelliho rétorika má podle DPA také zakrýt hluboké rozdíly názorů ohledně nutnosti modernizovat italskou infrastrukturu. Toninelliho Hnutí pěti hvězd se staví historicky proti velkým investicím do nových dálnic a do nových vysokorychlostních vlakových linek, zatímco Salviniho pravicová Liga je preferuje. Hnutí pěti hvězd tak bojovalo například proti plánovanému novému "bypassu" kolem Janova, zvanému Gronda, díky němuž by se stal Morandiho most zbytečný. Očekává se přitom, že práce na bypassu začnou během pár měsíců. 

V roce 2013 zveřejnilo Hnutí pěti hvězd na svých webových stránkách prohlášení aktivistů "No Gronda", kteří předpověď, že s pokračujícím provozem na Morandiho mostě hrozí jeho "bezprostřední zhroucení", odmítli jako hoax. 

Nyní Toninelli v souladu s novým postojem své strany prohlásil, že Itálie nepotřebuje novou "kolosální infrastrukturu", ale spíš údržbu stávajících staveb, z nichž mnohé "pocházejí ze 60. a 70. let". 

Při zřícení mostu zahynulo 42 lidí včetně tří dětí ve věku osmi, dvanácti a třinácti let a včetně osmi cizinců - čtyř z Francie, dvou z Albánie, jednoho z Rumunska a jednoho z Chile. Asi 632 lidí muselo opustit své domovy, protože hrozí, že se na ně zřítí zbytky mostu, uvedly italské úřady. Domy budou muset být pravděpodobně tak jako tak zbořeny. 

Morandiho most se zřítil v úterý během silné bouřky. Spolu s ním skončilo v pětačtyřicet metrů hluboké propasti 30 až 35 osobních aut a tři nákladní automobily. Několik tisíc záchranářů se střídá v nepřetržitém úsilí vyprostit z trosek lidská těla a případné přeživší, a to i za pomoci záchranářských psů.

Morandiho most byl slavnostně otevřen v roce 1967 a mezi místními se mu přezdívalo také jako "Brooklynský most". Několik odborníků ho popsalo jako "odvážný, ale kazový inženýrský výtvor".