Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kolony kvůli novým hraničním kontrolám? Dopravci přicházejí o miliony

Praha, Vídeň, Berlín /INFOGRAFIKA/ – Hraniční kontroly na místech, kde se donedávna projíždělo bez omezení, mohou pro řidiče znamenat nejen stání v mnohahodinových kolonách, ale někdy i smrtelné nebezpečí.

17.9.2015 72
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: čtk

Svědčí o tom tragická nehoda na dálnici A12 u rakousko-německého přejezdu Kufstein-Nord, jejímiž obětmi jsou podle agentury APA dva Češi. Řidič a spolujezdec kamionu firmy Cisterny Wilk zřejmě zahynuli poté, co nestačili včas zareagovat na dva nákladní vozy, které před ním zastavily kvůli hraniční kontrole. Těžké zranění utrpěl i německý řidič.

Riziko podobných nehod by mohlo v budoucnu vzrůst. Rakouské sdružení autodopravců, které si stěžuje, že je hraniční kontroly stojí 2,48 milionu eur denně, chce totiž kvůli mimořádné situaci prosadit zrušení povinné doby odpočinku pro řidiče. Ti by tak mohli být za volantem déle než nyní povolených devět hodin. „Čím déle, tím lépe," řekl agentuře APA výkonný ředitel rakouského sdružení autodopravců WKO Peter Tropper. Problémem podle něj není jen omezená trvanlivost některého zboží, ale i to, že dopravci musejí často platit penále za zpoždění.

Podle většiny českých dopravců sice zpřísněný hraniční režim zatím neznamená neřešitelnou komplikaci, ale problémy v běžném provozu už způsobuje i jim.
„Nekontrolují úplně každé auto, ale na hlavním tahu do Německa se tvoří poměrně dlouhé kolony. Kamiony tam stojí zhruba čtyři až pět hodin, dodávky expresní dopravy odkláníme jinudy. Snažíme se je potom přesměrovat do Německa přes českou stranu hranice, například přes hraniční přechod Rozvadov," popsala v úterý Deníku vedoucí dispečerka hustopečské firmy Moss logistics Pavlína Juráčková situaci na rakousko-německých hranicích.

S výrazným zdržením musejí počítat i řidiči mířící na Východ. „Jezdíme do Maďarska 
a na cestách už máme problémy. Rakušané nechtějí pouštět přes hranice. Tvoří se 
i patnáctikilometrové kolony. Pokud řidič nesjede na silnici nižší třídy, musí dlouho čekat," vylíčil Deníku jednatel kyjovské dopravní společnosti Zdeněk Borovec.
Na hranicích nestojí jen automobily. Vlakové spoje ze 
Salcburku do Německa, které byly v úterý částečně obnoveny, přestaly včera kvůli množství uprchlíků opět zcela jezdit.

Maďaři nasadili slzný plyn

Kromě Rakouska, které od včerejška obnovilo kontroly na hranicích s Maďarskem, Německem, Itálií, Slovinskem i se Slovenskem, zavedlo další zpřísnění i Německo – to posílilo namátkové policejní kontroly na pomezí s Francií. Obdobným způsobem reagovalo 
i Finsko, jehož policisté nyní více monitorují hranici se Švédskem. Žádné z těchto opatření nemá uprchlíkům zabránit v cestě, ale má zabránit jejich nekontrolovatelnému přechodu. Dosavadní migrační trasy ale výrazně změnil plot, který Maďarsko vybudovalo na hranici se Srbskem a který plánuje vybudovat i na pomezí 
s Rumunskem.

Uprchlíky, kteří přejdou neprodyšně uzavřenou hranici ve dvou povolených tranzitních zónách, totiž Budapešť zpravidla k velké nelibosti Bělehradu vrací zpět. Maďarská policie přitom včera zasáhla slzným plynem proti stovkám běženců, kteří se snažili plot prorazit.

Uprchlíci proto při cestě na Západ začali volit novou trasu vedoucí přes Chorvatsko, kam už během včerejška dorazily první stovky běženců. Země sice ujistila, že hodlá všem zajistit bezpečný průchod i poskytnout azyl těm, kteří by v zemi chtěli zůstat, tamní vláda ale neskrývá obavy z toho, že se bude potýkat se stejným počtem uprchlíků jako dosud Maďarsko. Možné nebezpečí přitom mohou představovat miny, které na polích mezi Srbskem 
a Chorvatskem zůstávají jako pozůstatek válek z 90. let. Nová trasa, která vede dál přes Slovinsko, je navíc obzvlášť pro rodiny s malými dětmi náročnější než maďarská cesta.

Vzhledem k tomu, že Syřané získávají azyl v EU snáze, staly se tamní pasy žádaným zbožím. Damašek poslední dobou výrazně zmírnil kontroly provázející vydávání pasů občanům v zahraničí a zároveň zvýšil poplatky – nový dokument stojí 400 dolarů (více než 9600 korun). Syrské pasy se ale objevují i na černém trhu. Reportér nizozemského serveru 
Nieuwe Revu například včera oznámil, že takto za 850 dolarů získal falešný syrský pas s fotografií nizozemského premiéra Marka Rutteho.

Uprchlíci

Autor: Martin Dohnal

17.9.2015 VSTUP DO DISKUSE 72
SDÍLEJ:
Andrej Babiš.
1 9

ANALÝZA DENÍKU: Voliči hlasovali proti klasice

Kateřina Perknerová.
9

Pohledem Kateřiny Perknerové: Konec starých časů

Nejúspěšnější kandidát ODS Václav Klaus ml.: Zrušil bych 90 procent zákonů

Se ziskem 22 635 preferenčních hlasů vstoupil do velké politiky syn někdejšího prezidenta Václav Klaus mladší. Stejně jako jeho otec, ve věku 48 let.

TOP 09: Slzy i volání po Kalouskově rezignaci

Pomáhej nám pánbůh. Těmito slovy ukončil svůj projev po sečtení všech hlasů čestný předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg. Topka právě utrpěla drtivou porážku, do sněmovny se dostala jen s odřenýma ušima. Z dosavadních 26 mandátů obhájila jen sedm. Nezískala dokonce ani prvenství ve „své“ tradiční baště – v hlavním městě, kde byl lídrem. Tam skončila až čtvrtá.

Nejmladšího a nejstaršího poslance dělí 58 let

V nové Poslanecké sněmovně zasedne zároveň nejmladší i nejstarší poslanec v historii Česka. Do poslanecké lavice usedne devětasedmdesátiletý Karel Schwarzenberg, který byl zvolen za TOP 09. Dosud patřilo prvenství nejstaršího poslance Zdeňku Jičínskému, kterému bylo při zvolení v roce 2006 77 let. Naopak nejmladším zástupcem bude Schwarzenbergův partajní kolega Dominik Feri, kterému je 21 let, tři měsíce a deset dní. Oba dva kandidovali v Praze.

Komentář Tomáše Skřivánka: Praha volila jinak

Hlavní město hlasovalo jinak než zbytek republiky. Potvrdilo se toi v letošních parlamentních volbách. Praha stáhla svou jen dvacetiprocentní podporou vítězné hnutí ANO, takže jeho celostátní výsledek nezačíná trojkou. Pomohla Pirátům přeskočit ve finálním součtu Okamurovu SPD. Díky metropoli nakonec ve sněmovně zasedne i TOP 09, která až po započtení pražských okrsků vyskočila ze čtyř na 5,3 procenta.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení