Návratnost tohoto monstrózního díla je ekonomy odhadována na stovky let. Cena přesahuje 880 milionu zlotých (5,4 mld. korun) a není vůbec jisté, že se jedná o cenu definitivní. Dopady na životní prostředí budou podle ekologů nevratné. Ale obavy z Rusů všechny tyto argumenty v Polsku přebíjejí.

Již před lety předseda dnes vládnoucí strany Právo a Spravedlnost (PiS) Jaroslaw Kaczyński prohlásil, že kanál bude mít zásadní význam pro suverenitu země. Polské lodě, vyplouvající z přístavu Eblag na otevřené Baltské moře, totiž musí proplout přes ruské výsostné vody přírodním průplavem nedaleko Kaliningradu. A Rusové Polákům v nedávné minulosti proplutí často znemožňovali. Posledních deset let je zde ale klid.

Kvůli ekonomické rentabilitě se bude muset prohloubit řeka Eblag i dno zálivu. Hloubka je zde jen pár metrů a nikdo dnes netuší, kolik tyto „vícepráce“ budou stát. Po dokončení zkrátí průplav lodím cestu o 90 kilometrů.

Koncem února měli Poláci do lesa nedaleko městečka Krynica Morska zakázaný vstup. Začalo zde kácení, během víkendu zmizelo 25 hektarů lesa. O vítězi tendru na výkopové práce se má rozhodnout v dubnu.
Celá kosa je součástí evropské sítě chráněných území Natura 2000, Brusel se proto o situaci zajímá. I podle Moskvy Polsko neprovádělo povinné konzultace s pobaltskými státy ohledně dopadu této investice na životní prostředí nejenom kosy, ale i vod ve Viselské laguně.

Staví i Rusko

Kousek od budoucího průplavu, už v ruské části kosy, se má ale rovněž stavět. Kaliningradské úřady slibují rozsáhlé investice se symbolickým podtextem. Turistické středisko s delfináriem, aquapark, přístav pro jachty, nová silnice a možná i hraniční přechod do Polska.

Poslanec ruské Dumy a bývalý starosta Kaliningradu Alexander Jarošuka se dokonce pochlubil, že plány rozvoje v ruské části kosy jsou diskutovány i s premiérem Dmitrijem Medveděvem. 
Současná zanedbaná oblast se má stát turistickým střediskem nejvyšší kvality, citovala Jarošuka kaliningradská Komsomolskaja Pravda.